Yhteistyö työorientaationa ja työparityö lapsiperheiden sosiaalityön kontekstissa
Erikson, Annika (2021)
Erikson, Annika
2021
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104203207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104203207
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia diskursseja on tunnistettavissa lapsiperheiden sosiaalityön työparien puhetavoissa yhteistyöstä ja työparityöstä. Tarkastelen tutkielmassani myös, miten diskurssit rakentuvat lapsiperheiden sosiaalityön työparien välisten erontekojen ja yhtäläisyyksien varaan. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka viitekehyksenä toimivat sosiaalinen konstruktionismi sekä diskurssianalyysi.
Tutkielmani teoriaosuus rakentuu sosiaalialan suhdeperustaisen asiantuntijuuden sekä ammattilaisten välisen yhteistyön määrittelystä. Lähestyn yhteistyötä ja työparityötä tiimityön janateorioiden sekä kollektiivisen asiantuntijuuden käsitteen kautta. Teoriaosuudessa määrittelen myös lapsiperheiden sosiaalityötä tutkielmani kontekstina sekä sosiaalityöntekijöiden ja ohjaajien välistä työparityötä ja yhteistyötä sosiaalialla.
Hyödynnän tutkielmani aineistona sekundaariaineistoa. Tutkielmani aineisto koostuu Tampere Praksis -hankkeessa kerätystä aineistosta ”Tampere Praksis: Sosiaalityöntekijän ja ohjaajan työparityö perhepalveluissa 2016”. Aineisto on kerätty keväällä 2016 haastattelemalla Tampereen kaupungin perhepalveluissa työpareina työskenteleviä sosiaalityöntekijöitä ja ohjaajia. Haastattelut on toteutettu kasvokkaisina teemahaastatteluina työpareittain. Aineisto pitää sisällään yhteensä kuusi parihaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä käytän diskurssianalyysia. Diskurssianalyyttisin keinoin paikannan tutkielmassani lapsiperheiden sosiaalityön työparien työparityötä ja yhteistyötä määrittäviä puhetapoja sekä diskursseja. Kiinnitän analyysissani erityistä huomiota työparien puhetavoissa esiintyviin erontekoihin sekä yhtäläisyyksiin.
Tutkielmani tuloksena olen paikantanut viisi lapsiperheiden sosiaalityön työparityötä ja yhteistyötä määrittävää diskurssia. Nämä diskurssit ovat 1. erillisen työparityön diskurssi, 2. työnjakoon perustuvan työparityön diskurssi, 3. tilapäisen ja hetkellisen työparityön diskurssi, 4. täydentävän ja rinnakkain tehtävän työparityön diskurssi ja 5. kollektiiviseen asiantuntijuuteen perustuva työparityön diskurssi. Diskurssit rakentuvat työparien välisten erontekojen ja yhtäläisyyksien varaan. Tutkielmani tulosten perusteella työparien välisiä erontekoja on havaittavissa eniten erillisen työparityön diskurssissa. Työparien väliset eronteot vähentyvät ja työparien välisen yhtäläisyyksien tuottaminen lisääntyy siirryttäessä kohti kollektiiviseen asiantuntijuuteen perustuvaa työparityön diskurssia.
Tutkielmani tulokset osoittavat, että työparien puhetapoja työparityöstä ja yhteistyöstä luonnehtivat neuvoteltavuus ja tilannekohtaisuus. Tämä johtuu osaltaan siitä, etteivät työparien roolit ja tavat tehdä yhteistyötä ole ennalta asetettuja, vaan työparien roolit ja yhteistyön muodot rakentuvat vuorovaikutuksessa työparin yhteistyön kautta. Tutkielmani tuloksista voidaan päätellä työparityön kontekstin vaikuttavan siihen, millaiseksi työparityön ja yhteistyön sosiaalinen todellisuus muotoutuvat. Työparien keskinäisen suhteen lisäksi myös työparisuhteen ulkoiset reunaehdot, kuten työskentelyorganisaatio sekä käytettävissä olevat resurssit vaikuttavat myös merkittävästi työparityön rakentumiseen. The purpose of my master's thesis is to find out what kind of discourses can be identified in the ways of pair working and collaboration within social work for families with children. In this thesis, I also consider how discourses are constructed through differences and similarities in the interaction between working pairs. This master´s thesis is a qualitative study based on social constructionism and discourse analysis.
The theoretical frame of my thesis is based on the definition of relational expertise in the social work and collaboration between professionals. I approach collaboration and pair working through linear models of teamwork and the concept of collective expertise. In the theoretical foundation, I also define the social work of families with children as the context of my thesis, as well as pair working and collaboration between social workers and social counsellors.
I use secondary data as the research material for my thesis. The data utilized in my thesis consists of interviews collected in the Tampere Praksis project “Tampere Praksis: Cooperation between Social Counsellor and Social Worker in Family Services”. The interviews were conducted in the spring of 2016 among social workers and social counsellors working as pairs at the family services in Tampere. The interviews were conducted as face-to-face thematic interviews for each work pair. The data includes a total of six pair interviews. In this thesis I use discourse analysis to locate discourses that define pair working and collaboration in the social work of families with children. In the analysis, I pay special attention to the differences and similarities in the interaction of working pairs.
As the result of my thesis, I located five discourses which define pair working and collaboration in the social work of families with children. These discourses are 1. the discourse of separate pair work, 2. the discourse of pair work based on division of work tasks, 3. the discourse of temporary and momentary pair work, 4. the discourse of complementary and parallel pair work, and 5. the discourse of pair work based on collective expertise. Discourses are built through differences and similarities in the interaction of working pairs. Differences between working pairs are most noticeable in the discourse of separate pair work. As we move towards the discourse of pair work based on collective expertise the similarities between working pairs increase.
The results of my thesis show that the way work pairs discuss about pair work and collaboration are defined by negotiability and circumstances. Partly, this is a result of the roles and work practices of the working pairs not being set before hands. Instead, the ways of collaboration are constructed in the interaction of the work pair. The context of pair working affects the social reality of collaboration and pair work. In addition to the relationship between the working pair, also external conditions as organization and resources affect considerably how the pair working is shaped.
Tutkielmani teoriaosuus rakentuu sosiaalialan suhdeperustaisen asiantuntijuuden sekä ammattilaisten välisen yhteistyön määrittelystä. Lähestyn yhteistyötä ja työparityötä tiimityön janateorioiden sekä kollektiivisen asiantuntijuuden käsitteen kautta. Teoriaosuudessa määrittelen myös lapsiperheiden sosiaalityötä tutkielmani kontekstina sekä sosiaalityöntekijöiden ja ohjaajien välistä työparityötä ja yhteistyötä sosiaalialla.
Hyödynnän tutkielmani aineistona sekundaariaineistoa. Tutkielmani aineisto koostuu Tampere Praksis -hankkeessa kerätystä aineistosta ”Tampere Praksis: Sosiaalityöntekijän ja ohjaajan työparityö perhepalveluissa 2016”. Aineisto on kerätty keväällä 2016 haastattelemalla Tampereen kaupungin perhepalveluissa työpareina työskenteleviä sosiaalityöntekijöitä ja ohjaajia. Haastattelut on toteutettu kasvokkaisina teemahaastatteluina työpareittain. Aineisto pitää sisällään yhteensä kuusi parihaastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä käytän diskurssianalyysia. Diskurssianalyyttisin keinoin paikannan tutkielmassani lapsiperheiden sosiaalityön työparien työparityötä ja yhteistyötä määrittäviä puhetapoja sekä diskursseja. Kiinnitän analyysissani erityistä huomiota työparien puhetavoissa esiintyviin erontekoihin sekä yhtäläisyyksiin.
Tutkielmani tuloksena olen paikantanut viisi lapsiperheiden sosiaalityön työparityötä ja yhteistyötä määrittävää diskurssia. Nämä diskurssit ovat 1. erillisen työparityön diskurssi, 2. työnjakoon perustuvan työparityön diskurssi, 3. tilapäisen ja hetkellisen työparityön diskurssi, 4. täydentävän ja rinnakkain tehtävän työparityön diskurssi ja 5. kollektiiviseen asiantuntijuuteen perustuva työparityön diskurssi. Diskurssit rakentuvat työparien välisten erontekojen ja yhtäläisyyksien varaan. Tutkielmani tulosten perusteella työparien välisiä erontekoja on havaittavissa eniten erillisen työparityön diskurssissa. Työparien väliset eronteot vähentyvät ja työparien välisen yhtäläisyyksien tuottaminen lisääntyy siirryttäessä kohti kollektiiviseen asiantuntijuuteen perustuvaa työparityön diskurssia.
Tutkielmani tulokset osoittavat, että työparien puhetapoja työparityöstä ja yhteistyöstä luonnehtivat neuvoteltavuus ja tilannekohtaisuus. Tämä johtuu osaltaan siitä, etteivät työparien roolit ja tavat tehdä yhteistyötä ole ennalta asetettuja, vaan työparien roolit ja yhteistyön muodot rakentuvat vuorovaikutuksessa työparin yhteistyön kautta. Tutkielmani tuloksista voidaan päätellä työparityön kontekstin vaikuttavan siihen, millaiseksi työparityön ja yhteistyön sosiaalinen todellisuus muotoutuvat. Työparien keskinäisen suhteen lisäksi myös työparisuhteen ulkoiset reunaehdot, kuten työskentelyorganisaatio sekä käytettävissä olevat resurssit vaikuttavat myös merkittävästi työparityön rakentumiseen.
The theoretical frame of my thesis is based on the definition of relational expertise in the social work and collaboration between professionals. I approach collaboration and pair working through linear models of teamwork and the concept of collective expertise. In the theoretical foundation, I also define the social work of families with children as the context of my thesis, as well as pair working and collaboration between social workers and social counsellors.
I use secondary data as the research material for my thesis. The data utilized in my thesis consists of interviews collected in the Tampere Praksis project “Tampere Praksis: Cooperation between Social Counsellor and Social Worker in Family Services”. The interviews were conducted in the spring of 2016 among social workers and social counsellors working as pairs at the family services in Tampere. The interviews were conducted as face-to-face thematic interviews for each work pair. The data includes a total of six pair interviews. In this thesis I use discourse analysis to locate discourses that define pair working and collaboration in the social work of families with children. In the analysis, I pay special attention to the differences and similarities in the interaction of working pairs.
As the result of my thesis, I located five discourses which define pair working and collaboration in the social work of families with children. These discourses are 1. the discourse of separate pair work, 2. the discourse of pair work based on division of work tasks, 3. the discourse of temporary and momentary pair work, 4. the discourse of complementary and parallel pair work, and 5. the discourse of pair work based on collective expertise. Discourses are built through differences and similarities in the interaction of working pairs. Differences between working pairs are most noticeable in the discourse of separate pair work. As we move towards the discourse of pair work based on collective expertise the similarities between working pairs increase.
The results of my thesis show that the way work pairs discuss about pair work and collaboration are defined by negotiability and circumstances. Partly, this is a result of the roles and work practices of the working pairs not being set before hands. Instead, the ways of collaboration are constructed in the interaction of the work pair. The context of pair working affects the social reality of collaboration and pair work. In addition to the relationship between the working pair, also external conditions as organization and resources affect considerably how the pair working is shaped.