Miehet naisten silmin : Eeva-lehden kuvien rakentama mieskuva eri vuosikymmeninä
Spolander, Elisa (2021)
Spolander, Elisa
2021
Visuaalisen journalismin maisteriohjelma - Master's Programme in Visual Journalism
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104203197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104203197
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani tarkastelee Eeva-nimisessä suomalaisessa naistenlehdessä julkaistuja miesten kuvia. Media ja sen sisällä toimiva journalismi ovat kautta aikojen rakentaneet kuvaa ympäröivästä maailmasta erilaisten representaatioiden avulla. Mediassa ja journalismissa esiintyvät tekstit ja kuvat heijastavat aikaansa, ja siksi niiden avulla on mahdollista analysoida, millaisia käsityksiä ja ajatuksia esimerkiksi sukupuolesta tai maskuliinisuudesta on eri aikakausina ollut. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaista kuvaa Eeva-lehden journalistiset kuvastot ovat eri vuosikymmeninä rakentaneet miehistä.
Tutkimusaineistoni koostuu yhteensä kolmesta Eeva-lehden vuosikerrasta. Vuosikerrat, joiden kuvia tarkastelen, ovat 1959, 1989 ja 2019. Jokainen vuosikerta koostuu yhteensä kahdestatoista lehdestä, mikä tarkoittaa, että analysoin yhteensä 36 lehden sisältöjä. Käytän tutkimusmenetelmänäni laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla analysoin Eeva-lehden kuvien muotoa ja rakennetta sekä niiden vaikutusta kuvan välittämään representaatioon. Hyödynnän sisällönanalyysini tukena teemoittelua sekä representaation ja roolin käsitteitä, joiden avulla analysoin, millä tavoin valitsemani naistenlehti on esittänyt ja tuottanut vuosien varrella kuvaa miehistä. Teemoittelun avulla pyrin hahmottamaan aineistostani keskeisiä miesrepresentaatioita, Eeva-lehden numerosta toiseen toistuvia tapoja kuvata mies.
Tutkimukseni tulosten mukaan Eeva-lehden kuvista nousee esiin neljä toistuvaa miesroolia, joiden läsnäolo vaihtelee hiukan eri vuosikertojen välillä. Nämä roolit ovat mies aviopuolisona, mies isänä, mies oman alansa asiantuntijana ja mies kuuluisuutena. Aviopuolisot ja isät esiintyvät kuvissa usein puolisoidensa ja perheidensä rinnalla, rakastavina ja heistä huolehtivina miehinä. Oman alansa asiantuntijat ovat puolestaan miehiä, joita on usein haastateltu jotakin juttua varten esimerkiksi heidän työnsä, asiantuntemuksensa tai tunnettuutensa takia. Nämä oman alansa asiantuntijat ovat kuvissa usein yksin ja heidät on monesti kuvattu oman työnsä ja asiantuntemuksensa kautta. Kuuluisuudet, joihin lukeutuvat esimerkiksi kansainväliset näyttelijät, muusikot ja kuninkaalliset, näyttäytyvät kuvissa monesti jollain lailla ihailtavina, esimerkiksi heidän ulkonäkönsä, taitojensa tai asemansa takia.
Vuoden 1959 aineisto koostuu pääasiassa näistä neljästä keskeisimmästä roolista. Vuoden 1989 kuva-aineistossa esiintyy neljän yleisimmän roolin lisäksi myös kuvia, joissa mies on kuvattu eräänlaisen rakastajan roolissa. Vuoden 2019 kuvissa on nähtävissä hiukan laajempi joukko miesrooleja, joihin lukeutuvat keskeisten roolien lisäksi mies sisaruksena, mies aikuisen lapsen isänä ja mies lemmikin omistajana. Näiden uusien roolien ohella merkittävän eron aikaisempiin vuosiin muodostaa homomiesten läsnäolo kuvissa. Tämä kuudessakymmenessä vuodessa tapahtunut kehitys on linjassa niiden muutosten kanssa, joita mieheyttä ja maskuliinisuutta koskevissa käsityksissä on tänä aikana tapahtunut. Se osoittaa, että Eeva-lehti on päivittänyt sisältöjään ja kuvaustapojaan ajan hengen muuttuessa. Vaikka kehitystä ja monipuolistumista on miesten esitystavoissa tapahtunut, lehden linja vaikuttaa kuitenkin edelleen olevan hiukan vanhanaikainen, ja ihmisten ja representaatioiden moninaisuuteen olisikin hyvä kiinnittää jatkossa vielä enemmän huomiota.
Tutkimusaineistoni koostuu yhteensä kolmesta Eeva-lehden vuosikerrasta. Vuosikerrat, joiden kuvia tarkastelen, ovat 1959, 1989 ja 2019. Jokainen vuosikerta koostuu yhteensä kahdestatoista lehdestä, mikä tarkoittaa, että analysoin yhteensä 36 lehden sisältöjä. Käytän tutkimusmenetelmänäni laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla analysoin Eeva-lehden kuvien muotoa ja rakennetta sekä niiden vaikutusta kuvan välittämään representaatioon. Hyödynnän sisällönanalyysini tukena teemoittelua sekä representaation ja roolin käsitteitä, joiden avulla analysoin, millä tavoin valitsemani naistenlehti on esittänyt ja tuottanut vuosien varrella kuvaa miehistä. Teemoittelun avulla pyrin hahmottamaan aineistostani keskeisiä miesrepresentaatioita, Eeva-lehden numerosta toiseen toistuvia tapoja kuvata mies.
Tutkimukseni tulosten mukaan Eeva-lehden kuvista nousee esiin neljä toistuvaa miesroolia, joiden läsnäolo vaihtelee hiukan eri vuosikertojen välillä. Nämä roolit ovat mies aviopuolisona, mies isänä, mies oman alansa asiantuntijana ja mies kuuluisuutena. Aviopuolisot ja isät esiintyvät kuvissa usein puolisoidensa ja perheidensä rinnalla, rakastavina ja heistä huolehtivina miehinä. Oman alansa asiantuntijat ovat puolestaan miehiä, joita on usein haastateltu jotakin juttua varten esimerkiksi heidän työnsä, asiantuntemuksensa tai tunnettuutensa takia. Nämä oman alansa asiantuntijat ovat kuvissa usein yksin ja heidät on monesti kuvattu oman työnsä ja asiantuntemuksensa kautta. Kuuluisuudet, joihin lukeutuvat esimerkiksi kansainväliset näyttelijät, muusikot ja kuninkaalliset, näyttäytyvät kuvissa monesti jollain lailla ihailtavina, esimerkiksi heidän ulkonäkönsä, taitojensa tai asemansa takia.
Vuoden 1959 aineisto koostuu pääasiassa näistä neljästä keskeisimmästä roolista. Vuoden 1989 kuva-aineistossa esiintyy neljän yleisimmän roolin lisäksi myös kuvia, joissa mies on kuvattu eräänlaisen rakastajan roolissa. Vuoden 2019 kuvissa on nähtävissä hiukan laajempi joukko miesrooleja, joihin lukeutuvat keskeisten roolien lisäksi mies sisaruksena, mies aikuisen lapsen isänä ja mies lemmikin omistajana. Näiden uusien roolien ohella merkittävän eron aikaisempiin vuosiin muodostaa homomiesten läsnäolo kuvissa. Tämä kuudessakymmenessä vuodessa tapahtunut kehitys on linjassa niiden muutosten kanssa, joita mieheyttä ja maskuliinisuutta koskevissa käsityksissä on tänä aikana tapahtunut. Se osoittaa, että Eeva-lehti on päivittänyt sisältöjään ja kuvaustapojaan ajan hengen muuttuessa. Vaikka kehitystä ja monipuolistumista on miesten esitystavoissa tapahtunut, lehden linja vaikuttaa kuitenkin edelleen olevan hiukan vanhanaikainen, ja ihmisten ja representaatioiden moninaisuuteen olisikin hyvä kiinnittää jatkossa vielä enemmän huomiota.