Merkityksellisyyttä vai mammonaa: luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia työstä ja työllistymisestä muualle kuin luokanopettajaksi
Salminen, Janette; Taivio, Eveliina (2021)
Salminen, Janette
Taivio, Eveliina
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104203183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104203183
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia työstä ja työllistymisestä muualle kuin luokanopettajaksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä uravaihtoehtoja luokanopettajaopiskelijat ovat harkinneet ja miksi. Lisäksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yliopisto-opintojen ja työelämän yhteyttä sekä luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia työstä ja työelämästä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui kolmesta osa-alueesta, jotka olivat opiskelu, työelämään siirtyminen ja työelämä. Tutkimuksen teorialuvut auttavat ymmärtämään ilmiön taustoja ja syitä.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin helmikuussa 2021 Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja tutkimuksen aineisto koostui yhdeksästä 30–45 minuuttia kestäneestä haastattelusta. Aineisto analysoitiin teemoittamalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että tutkittavat ovat harkinneet useita eri uravaihtoehtoja sekä opetus- ja kasvatusalalla että myös muilla aloilla. Muita uravaihtoja oli harkittu esimerkiksi siksi, että iän myötä on opittu tuntemaan itsensä paremmin ja kiinnostuksenkohteet ovat muuttuneet. Tutkittavien mukaan opinnoista ei saatu valmiuksia toimia muissa opetus- ja kasvatusalan työtehtävissä. Kuitenkin tutkimuksen tulokset osoittivat, että työllistymisen kannalta valinnaiset opinnot nähtiin olennaisina.
Tutkimus osoitti, että työelämään siirtyminen koetaan jännittävänä ja suurena elämänmuutoksena, sillä oma asema yhteiskunnassa muuttuu. Työn roolia yksilön elämässä tarkasteltiin kahdesta eri näkökulmasta. Työ voidaan nähdä joko muiden asioiden mahdollistajana tai mahdollisuutena toteuttaa itseään ja kokea merkityksellisyyttä. Luokanopettajan ammatti ei enää innosta henkilökohtaisten ja luokanopettajan työnkuvaan liittyvien syiden vuoksi. Näitä syitä voivat olla esimerkiksi arvomaailman muutos, etenemismahdollisuuksien puute tai työnkuvan laajuus. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että tutkittavien oli helpompi hahmottaa luokanopettajan työllistymismahdollisuudet kuin muiden alojen. Aineiston perusteella voidaan sanoa, että tutkittavien tavoitteena on löytää itselleen mieluisa ja kiinnostava työ.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin helmikuussa 2021 Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja tutkimuksen aineisto koostui yhdeksästä 30–45 minuuttia kestäneestä haastattelusta. Aineisto analysoitiin teemoittamalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että tutkittavat ovat harkinneet useita eri uravaihtoehtoja sekä opetus- ja kasvatusalalla että myös muilla aloilla. Muita uravaihtoja oli harkittu esimerkiksi siksi, että iän myötä on opittu tuntemaan itsensä paremmin ja kiinnostuksenkohteet ovat muuttuneet. Tutkittavien mukaan opinnoista ei saatu valmiuksia toimia muissa opetus- ja kasvatusalan työtehtävissä. Kuitenkin tutkimuksen tulokset osoittivat, että työllistymisen kannalta valinnaiset opinnot nähtiin olennaisina.
Tutkimus osoitti, että työelämään siirtyminen koetaan jännittävänä ja suurena elämänmuutoksena, sillä oma asema yhteiskunnassa muuttuu. Työn roolia yksilön elämässä tarkasteltiin kahdesta eri näkökulmasta. Työ voidaan nähdä joko muiden asioiden mahdollistajana tai mahdollisuutena toteuttaa itseään ja kokea merkityksellisyyttä. Luokanopettajan ammatti ei enää innosta henkilökohtaisten ja luokanopettajan työnkuvaan liittyvien syiden vuoksi. Näitä syitä voivat olla esimerkiksi arvomaailman muutos, etenemismahdollisuuksien puute tai työnkuvan laajuus. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni, että tutkittavien oli helpompi hahmottaa luokanopettajan työllistymismahdollisuudet kuin muiden alojen. Aineiston perusteella voidaan sanoa, että tutkittavien tavoitteena on löytää itselleen mieluisa ja kiinnostava työ.