Uusien työntekijöiden kokemukset perehdytyksestä vaativissa hoitotyön toimintaympäristöissä
Aittovaara, Anu (2021)
Aittovaara, Anu
2021
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104193132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104193132
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa on julkaisuharkintaan lähetetty artikkelikäsikirjoitus ”Uusien työntekijöiden näkemykset saamastaan perehdytyksestä vaativissa hoitotyön toimintaympäristöissä ja merkityksellisimmät oppimiskokemukset perehdytyksen aikana” (Aittovaara ym.). Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata uusien työntekijöiden näkemyksiä saamastaan perehdytyksestä vaativissa hoitotyön ympäristöissä ja merkityksellisimpiä oppimiskokemuksia perehdytyksen aikana. Tutkielmassa analysoitiin kesällä 2019 kyselylomakkeella kerätyn aineiston avoimet vastaukset (n=36 ja n=19). Kyselyssä selvitettiin uusien työntekijöiden perehdytyksen toteutumista yliopistosairaalan vaativissa hoitotyön toimintaympäristöissä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Pro gradu -tutkielma tehtiin yhteistyössä HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan kanssa osana HUSin tutkimusprojektia.
Toisena osana on kirjallisuuskatsaus, jossa kuvatiin hoitajien kokemuksia perehdytyksestä. Kirjallisuuskatsausta varten tehtiin systemaattinen tiedonhaku vuosilta 2009–2019. Systemaattisen tiedonhaun lisäksi tehtiin toinen manuaalinen haku perehdytyksestä yleensä ja perehdytyksessä oppimisesta. Pro gradu -tutkielman kirjallisuuskatsaus perustuu 37 julkaisusta saatuihin tietoihin. Systemaattisen tiedonhaun tulokset esitetään tässä pro gradu -tutkielman lisäosassa täydentämään artikkelin tutkimuksen lähtökohdat -osiota.
Kirjallisuuskatsausta tehtäessä kokemusten katsottiin sisältävän sekä kokemukset itse perehdytyksestä että oppimiskokemukset perehdytyksen aikana. Perehdytys -käsitteen käytössä esiintyy vaihtelua ja perehdytys on prosessi, joka tukee uuden työntekijän oppimista. Perehdytyskokemukset itse perehdytyksestä sisälsivät niin positiivisia kuin negatiivisia kokemuksia. Uusien työntekijöiden kokemukset voitiin jakaa kokemuksiin itse perehdytyksestä, koulutuspäivistä, tuesta ja palautteesta. Perehdytys vaikutti siihen, miten työtä tehtiin ja se lisäsi esimerkiksi uuden työntekijän varmuutta työn tekemisessä. Kokemuksissa ilmeni myös ajatuksia yksilöllisestä perehdytyksestä ja sen kestosta sekä perehdyttäjän ja työyhteisön suhtautumisesta perehdytykseen.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan uusilla työntekijöillä ilmeni erilaisia oppimistarpeita eikä oppiminen tapahtunut aina halutulla tavalla. Oppimiseen liittyvät kokemukset voitiin jakaa oppimistarpeisiin ja haasteisiin oppimisessa, haluun oppia ja oppimisen hyötyihin sekä kokemuksiin tavasta opettaa. Myös oppimiseen liittyi sekä negatiivisia että positiivisia kokemuksia. Oppiminen on aktiivista toimintaa, johon liittyy yhteistyö muiden kanssa ja uuden työntekijän omat kokemukset. Perehdytyksellä onkin tärkeä rooli siinä, että uusi työntekijä kokee olevansa osa työyhteisöä sekä oppineensa työssä tarvittavia tietotaitoja. This Master’s thesis consists of two parts. The first part of this Master’s thesis is an article “New employees experiences of orientation process in specialized health care settings” (Aittovaara ect.). The article was submitted for evaluation in a scientific journal. The purpose of the study was to describe the views of new employees about the orientation they received in demanding nursing environments and the most relevant learning experiences during the orientation. The material for this research was collected from the open answers of the questionnaire (n = 36 and n = 19). The data was collected in the summer of 2019. The survey examined the implementation of the induction of new employees in the demanding nursing operating environments of the university hospital. Research data was analyzed by using inductive content analysis. The master's thesis was done in collaboration with HUS Helsinki University Hospital as part of the HUS research project.
The second part is a literature review that described the nurses ’experiences of orientation. A systematic search was carried out for the literature review from 2009–2019. In addition to the systematic information retrieval, a second manual search was performed on the orientation in general and on the learning in orientation. The literature review of the master's thesis is based on information obtained from 37 publications. The results of the literature review are presented in this master's thesis’ to supplement the article's background section.
In the literature review, the experiences were considered to include both experiences of the induction itself and learning experiences during the induction. There is variation in the use of the concept of orientation and orientation is a process that supports the learning of a new employee. The orientation experiences of the orientation itself included both positive and negative experiences. New employees' experiences could be shared with experiences of induction itself, study days, support and feedback. The orientation affected how the work was done and, for example, increased the new employee's confidence in doing the job. Experiences also revealed ideas about individual orientation, the attitude of the preceptors and the work community, and the duration of the orientation.
According to a review of the literature, new employees had different learning needs and learning did not always happen as desired. Learning-related experiences could be shared on learning needs and challenges in learning, the desire to learn and the benefits of learning, and experiences of how to teach. There were also both negative and positive experiences associated with learning. Learning is an active activity that involves collaboration with others and the new employee’s own experiences. Orientation plays an important role in the new employee feeling that they are part of the work community and learning the knowledge needed at work.
Toisena osana on kirjallisuuskatsaus, jossa kuvatiin hoitajien kokemuksia perehdytyksestä. Kirjallisuuskatsausta varten tehtiin systemaattinen tiedonhaku vuosilta 2009–2019. Systemaattisen tiedonhaun lisäksi tehtiin toinen manuaalinen haku perehdytyksestä yleensä ja perehdytyksessä oppimisesta. Pro gradu -tutkielman kirjallisuuskatsaus perustuu 37 julkaisusta saatuihin tietoihin. Systemaattisen tiedonhaun tulokset esitetään tässä pro gradu -tutkielman lisäosassa täydentämään artikkelin tutkimuksen lähtökohdat -osiota.
Kirjallisuuskatsausta tehtäessä kokemusten katsottiin sisältävän sekä kokemukset itse perehdytyksestä että oppimiskokemukset perehdytyksen aikana. Perehdytys -käsitteen käytössä esiintyy vaihtelua ja perehdytys on prosessi, joka tukee uuden työntekijän oppimista. Perehdytyskokemukset itse perehdytyksestä sisälsivät niin positiivisia kuin negatiivisia kokemuksia. Uusien työntekijöiden kokemukset voitiin jakaa kokemuksiin itse perehdytyksestä, koulutuspäivistä, tuesta ja palautteesta. Perehdytys vaikutti siihen, miten työtä tehtiin ja se lisäsi esimerkiksi uuden työntekijän varmuutta työn tekemisessä. Kokemuksissa ilmeni myös ajatuksia yksilöllisestä perehdytyksestä ja sen kestosta sekä perehdyttäjän ja työyhteisön suhtautumisesta perehdytykseen.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan uusilla työntekijöillä ilmeni erilaisia oppimistarpeita eikä oppiminen tapahtunut aina halutulla tavalla. Oppimiseen liittyvät kokemukset voitiin jakaa oppimistarpeisiin ja haasteisiin oppimisessa, haluun oppia ja oppimisen hyötyihin sekä kokemuksiin tavasta opettaa. Myös oppimiseen liittyi sekä negatiivisia että positiivisia kokemuksia. Oppiminen on aktiivista toimintaa, johon liittyy yhteistyö muiden kanssa ja uuden työntekijän omat kokemukset. Perehdytyksellä onkin tärkeä rooli siinä, että uusi työntekijä kokee olevansa osa työyhteisöä sekä oppineensa työssä tarvittavia tietotaitoja.
The second part is a literature review that described the nurses ’experiences of orientation. A systematic search was carried out for the literature review from 2009–2019. In addition to the systematic information retrieval, a second manual search was performed on the orientation in general and on the learning in orientation. The literature review of the master's thesis is based on information obtained from 37 publications. The results of the literature review are presented in this master's thesis’ to supplement the article's background section.
In the literature review, the experiences were considered to include both experiences of the induction itself and learning experiences during the induction. There is variation in the use of the concept of orientation and orientation is a process that supports the learning of a new employee. The orientation experiences of the orientation itself included both positive and negative experiences. New employees' experiences could be shared with experiences of induction itself, study days, support and feedback. The orientation affected how the work was done and, for example, increased the new employee's confidence in doing the job. Experiences also revealed ideas about individual orientation, the attitude of the preceptors and the work community, and the duration of the orientation.
According to a review of the literature, new employees had different learning needs and learning did not always happen as desired. Learning-related experiences could be shared on learning needs and challenges in learning, the desire to learn and the benefits of learning, and experiences of how to teach. There were also both negative and positive experiences associated with learning. Learning is an active activity that involves collaboration with others and the new employee’s own experiences. Orientation plays an important role in the new employee feeling that they are part of the work community and learning the knowledge needed at work.