Teachers' Representations of Difficult Students on Reddit
Dalnell, Satu (2021)
Dalnell, Satu
2021
Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriohjelma - Master's Programme in English Language and Literature
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104193126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104193126
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten opettajat representoivat niin kutsuttuja vaikeita oppilaita englanninkielisillä opettajien Reddit-keskustelupalstoilla. Tutkimuksen teoriapohja on monitieteinen, mutta ennen kaikkea kriittisessä diskurssianalyysissä. Kriittinen diskurssianalyysi ja representaation tutkimus perustuvat sosiokonstruktivistiseen näkemykseen kielestä sosiaalisen todellisuuden rakentajana. Sosiaalisista ongelmista saadaan näin ollen tietoa kielenkäyttöä analysoimalla.
Aineistoksi valikoitui 13 Reddit-keskustelua vuosilta 2013–2019, yhteensä 106 kommenttia. Kommentit käytiin läpi lähiluvulla ja teemoittelulla, keskittyen kuvailevaan ja arvottavaan kieleen. Kuvauksista muodostui erilaisia representaatioita, jotka koostettiin teemoiksi sen perusteella, miten "vaikeus" niissä näyttäytyi – oppilaan ominaisuutena, kitkaisesta opettaja-oppilas suhteesta johtuvana, vai jostakin muusta. Lisäksi tarkasteltiin muiden toimijoiden osaa representaatioissa.
Tulokseksi hahmottui erilaisia representaatioita, joista osa oli hyvin samanlaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa oli havaittu. Vaikeus nähtiin useimmiten oppilaan ominaisuutena ja oppilaita kuvailtiin negatiivisesti. Keskustelun kohteena olleet vaikeat oppilaat kuvattiin usein “erityisinä” oppilaina, mikä liittyy erilaisuuden ja normaaliuden diskursseihin. Toisaalta vaikeat oppilaat saatettiin myös esittää vaikeina lapsina, mihin liittyi eräänlainen huolenpidon diskurssi.
Negatiivisesta kuvailusta huolimatta opettajien yleinen suhtautuminen vaikeisiin oppilaisiin ei välttämättä ollut negatiivista. Varsinkin niissä representaatioissa, joissa "vaikeuden" esitettiin johtuvan huonosta opettaja-oppilas suhteesta, opettajien päämääränä oli suhteen parantaminen positiivisuuden kautta. Hyvän suhteen taas nähtiin johtavan parempaan käytökseen ja arvosanoihin. Toisaalta käytettiin myös “deal with” -fraasiverbiä, joka kuvaa hankaluutta toimia oppilaiden kanssa.
Opettajan ja oppilaiden lisäksi representaatioissa mainittiin toimijoina myös oppilaiden vanhemmat sekä koulun hallinto, jotka molemmat kuvattiin pääasiassa opettajan työtä haittaavina. Tämä näkemys saattaakin liittyä siihen miksi opettajat ovat päätyneet kirjoittamaan kokemuksistaan nettiin; viestien päällimmäinen tarkoitus vaikutti olevan avun saaminen. Kuten aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, representaatiosta näkyi, että opettajilta puuttui tietoa ja taitoa toimia vaikeiden oppilaiden kanssa. Koska tutkimusta ei voi paikallistaa mihinkään tiettyyn kontekstiin, tarvitaan lisää tutkimusta paikallisemmissa konteksteissa käytännön ongelmiin puuttumiseksi. Tulokset kuitenkin yleisellä tasolla viittaavat siihen, että opettajien representaatiot vaikeista oppilaista ovat negatiivisia. Näin ollen olisikin tärkeää, että "vaikeista" oppilaista ja erilaisuudesta ylipäätään puhuttaisiin opettajainkoulutuksessa ja opettajien kesken mahdollisimman rakentavasti. This thesis explores how teachers represent so-called difficult students on English-speaking Reddit discussion forums. The theoretical basis of the thesis is multidisciplinary, but primarily in critical discourse analysis. Critical discourse analysis and research on representation are based on the socioconstructivist view where language constitutes our social reality. It is therefore possible to gain knowledge about social problems by anayzing language in use.
The data selected for the study consists of 13 Reddit discussion threads from 2013 to 2019, 106 comments in total. The comments were analyzed using close reading and thematization, concentrating on descriptive and evaluative language. The descriptions formed different representations, which were compiled into themes based on how the “difficulty” appeared – as a characteristic of the student, stemming from a frictional teacher-student relationship, or something else. In addition, the role of other actors in the representations was examined.
As a result, various representations emerged, some of which were very similar to those identified in previous studies. Difficulty was most often seen as a characteristic of the student and students were described negatively. The difficult students discussed were often described as “special” students, which relates to discourses of difference and normality. On the other hand, difficult students were also portrayed as difficult children, which was related to a certain discourse of care.
Despite the negative description, the general stance of teachers towards difficult students was not necessarily negative. Especially in those representations where “difficulty” was presented as stemming from a poor teacher-student relationship, the goal of teachers was to improve the relationship through positivity. A good relationship, on the other hand, was seen to lead to better behavior and grades. Contrarily, the phrase verb “deal with”, which describes the difficulty of working with these students, was also used.
In addition to the teacher and the students, the parents of the students and the school administration were also mentioned as actors in the representations, both of which were described as mainly hampering the teacher's work. This view may be related to why these teachers have ended up writing about their experiences online; the main purpose of the messages seemed to be to get help. As observed in previous studies, the representation showed that teachers lacked knowledge and skills to work with difficult students. Because this research cannot be localized to any particular context, more research is needed in more local contexts to address practical problems. However, the results indicate that in general, teachers’ representations of difficult students are negative. Thus, it would be important that all kinds of “difficult” students and difference in general be discussed as constructively as possible in teacher education and among teachers.
Aineistoksi valikoitui 13 Reddit-keskustelua vuosilta 2013–2019, yhteensä 106 kommenttia. Kommentit käytiin läpi lähiluvulla ja teemoittelulla, keskittyen kuvailevaan ja arvottavaan kieleen. Kuvauksista muodostui erilaisia representaatioita, jotka koostettiin teemoiksi sen perusteella, miten "vaikeus" niissä näyttäytyi – oppilaan ominaisuutena, kitkaisesta opettaja-oppilas suhteesta johtuvana, vai jostakin muusta. Lisäksi tarkasteltiin muiden toimijoiden osaa representaatioissa.
Tulokseksi hahmottui erilaisia representaatioita, joista osa oli hyvin samanlaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa oli havaittu. Vaikeus nähtiin useimmiten oppilaan ominaisuutena ja oppilaita kuvailtiin negatiivisesti. Keskustelun kohteena olleet vaikeat oppilaat kuvattiin usein “erityisinä” oppilaina, mikä liittyy erilaisuuden ja normaaliuden diskursseihin. Toisaalta vaikeat oppilaat saatettiin myös esittää vaikeina lapsina, mihin liittyi eräänlainen huolenpidon diskurssi.
Negatiivisesta kuvailusta huolimatta opettajien yleinen suhtautuminen vaikeisiin oppilaisiin ei välttämättä ollut negatiivista. Varsinkin niissä representaatioissa, joissa "vaikeuden" esitettiin johtuvan huonosta opettaja-oppilas suhteesta, opettajien päämääränä oli suhteen parantaminen positiivisuuden kautta. Hyvän suhteen taas nähtiin johtavan parempaan käytökseen ja arvosanoihin. Toisaalta käytettiin myös “deal with” -fraasiverbiä, joka kuvaa hankaluutta toimia oppilaiden kanssa.
Opettajan ja oppilaiden lisäksi representaatioissa mainittiin toimijoina myös oppilaiden vanhemmat sekä koulun hallinto, jotka molemmat kuvattiin pääasiassa opettajan työtä haittaavina. Tämä näkemys saattaakin liittyä siihen miksi opettajat ovat päätyneet kirjoittamaan kokemuksistaan nettiin; viestien päällimmäinen tarkoitus vaikutti olevan avun saaminen. Kuten aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, representaatiosta näkyi, että opettajilta puuttui tietoa ja taitoa toimia vaikeiden oppilaiden kanssa. Koska tutkimusta ei voi paikallistaa mihinkään tiettyyn kontekstiin, tarvitaan lisää tutkimusta paikallisemmissa konteksteissa käytännön ongelmiin puuttumiseksi. Tulokset kuitenkin yleisellä tasolla viittaavat siihen, että opettajien representaatiot vaikeista oppilaista ovat negatiivisia. Näin ollen olisikin tärkeää, että "vaikeista" oppilaista ja erilaisuudesta ylipäätään puhuttaisiin opettajainkoulutuksessa ja opettajien kesken mahdollisimman rakentavasti.
The data selected for the study consists of 13 Reddit discussion threads from 2013 to 2019, 106 comments in total. The comments were analyzed using close reading and thematization, concentrating on descriptive and evaluative language. The descriptions formed different representations, which were compiled into themes based on how the “difficulty” appeared – as a characteristic of the student, stemming from a frictional teacher-student relationship, or something else. In addition, the role of other actors in the representations was examined.
As a result, various representations emerged, some of which were very similar to those identified in previous studies. Difficulty was most often seen as a characteristic of the student and students were described negatively. The difficult students discussed were often described as “special” students, which relates to discourses of difference and normality. On the other hand, difficult students were also portrayed as difficult children, which was related to a certain discourse of care.
Despite the negative description, the general stance of teachers towards difficult students was not necessarily negative. Especially in those representations where “difficulty” was presented as stemming from a poor teacher-student relationship, the goal of teachers was to improve the relationship through positivity. A good relationship, on the other hand, was seen to lead to better behavior and grades. Contrarily, the phrase verb “deal with”, which describes the difficulty of working with these students, was also used.
In addition to the teacher and the students, the parents of the students and the school administration were also mentioned as actors in the representations, both of which were described as mainly hampering the teacher's work. This view may be related to why these teachers have ended up writing about their experiences online; the main purpose of the messages seemed to be to get help. As observed in previous studies, the representation showed that teachers lacked knowledge and skills to work with difficult students. Because this research cannot be localized to any particular context, more research is needed in more local contexts to address practical problems. However, the results indicate that in general, teachers’ representations of difficult students are negative. Thus, it would be important that all kinds of “difficult” students and difference in general be discussed as constructively as possible in teacher education and among teachers.