Lukion opettajien ammatillinen kehittyminen uudistuvassa lukiossa
Torni, Jenna (2021)
Torni, Jenna
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104183076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104183076
Tiivistelmä
Suomalainen lukiokoulutus on kokenut 2010-luvulla ja 2020-luvun alussa merkittäviä muutoksia hallituksen toteuttamien koulutusuudistusten seurauksena. Lukioissa on otettu käyttöön uusia opetussuunnitelmia, lukiolakia ja lukion toimintakulttuuria on muutettu sekä ylioppilastutkinto ja sen myötä koko lukiokoulutus ovat digitalisoituneet. Lisäksi korkeakoulujen opiskelijavalintauudistukset ovat heijastuneet lukiokoulutukseen, ja oppivelvollisuutta ollaan pidentämässä toiselle asteelle vielä tämän vuoden aikana. Nämä mittavat uudistukset ovat vaikuttaneet myös lukion opettajien työhön.
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, minkälaisia kehittymistarpeita koulutusuudistukset ovat asettaneet lukion opettajille, miten opettajat ovat omasta kokemuksestaan kehittyneet ammattinsa harjoittajina ja millaiset tekijät tähän ammatilliseen kehitykseen ovat vaikuttaneet. Lukiouudistuksia tarkastellaan organisatorisina käännekohtina ja yksilöllisen ammatillisen kehittymisen käynnistäjinä, jotka ovat kyseenalaistaneet tai haastaneet opettajien vakiintuneen käytöksen. Ammatillisella kehittymisellä (engl. professional development) tarkoitetaan yksilöllistä prosessia, jossa opettajan pedagoginen ajattelu ja käytännön toiminta muuttuvat vallitsevassa ammatillisessa ympäristössä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se pohjautuu hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Havaintoaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla alkuvuodesta 2021. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta pirkanmaalaista eri oppiaineiden lukion opettajaa. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin sanatarkasti. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittavat, että lukiouudistukset ovat muuttaneet lukion opettajien työtä ja vaatineet heiltä kehittymistä useilla eri osa-alueilla. Lukion opettajien työ on tullut jatkuvassa muutospaineessa kiireisemmäksi ja työtehtäviltään kirjavammaksi. Opettajien on täytynyt monipuolistaa opetuskäytänteitään sekä kehittää tietoteknistä osaamistaan vastaamaan koulutuksen digitalisaatiota. Uudistusten myötä opettajat näkevät omat oppiaineensa ja opettajuutensa uudella tavalla. Opiskelijat ja heidän tukemisensa muodostaa kuitenkin edelleen opettajan työn ytimen. Merkittävimmiksi lukion opettajien uudistusten aikaiseen ammatilliseen kehitykseen vaikuttaneiksi tekijöiksi nousevat heidän ammatillinen toimijuutensa, työyhteisön tuki, täydennyskoulutus sekä kokonaisvaltainen ihmisenä kasvu. Tulosten pohjalta voidaan ehdottaa, että koulutusuudistuksia toteutettaisiin kestävällä ja käytännön toimijat huomioivalla tavalla.
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, minkälaisia kehittymistarpeita koulutusuudistukset ovat asettaneet lukion opettajille, miten opettajat ovat omasta kokemuksestaan kehittyneet ammattinsa harjoittajina ja millaiset tekijät tähän ammatilliseen kehitykseen ovat vaikuttaneet. Lukiouudistuksia tarkastellaan organisatorisina käännekohtina ja yksilöllisen ammatillisen kehittymisen käynnistäjinä, jotka ovat kyseenalaistaneet tai haastaneet opettajien vakiintuneen käytöksen. Ammatillisella kehittymisellä (engl. professional development) tarkoitetaan yksilöllistä prosessia, jossa opettajan pedagoginen ajattelu ja käytännön toiminta muuttuvat vallitsevassa ammatillisessa ympäristössä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se pohjautuu hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Havaintoaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla alkuvuodesta 2021. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta pirkanmaalaista eri oppiaineiden lukion opettajaa. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin sanatarkasti. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittavat, että lukiouudistukset ovat muuttaneet lukion opettajien työtä ja vaatineet heiltä kehittymistä useilla eri osa-alueilla. Lukion opettajien työ on tullut jatkuvassa muutospaineessa kiireisemmäksi ja työtehtäviltään kirjavammaksi. Opettajien on täytynyt monipuolistaa opetuskäytänteitään sekä kehittää tietoteknistä osaamistaan vastaamaan koulutuksen digitalisaatiota. Uudistusten myötä opettajat näkevät omat oppiaineensa ja opettajuutensa uudella tavalla. Opiskelijat ja heidän tukemisensa muodostaa kuitenkin edelleen opettajan työn ytimen. Merkittävimmiksi lukion opettajien uudistusten aikaiseen ammatilliseen kehitykseen vaikuttaneiksi tekijöiksi nousevat heidän ammatillinen toimijuutensa, työyhteisön tuki, täydennyskoulutus sekä kokonaisvaltainen ihmisenä kasvu. Tulosten pohjalta voidaan ehdottaa, että koulutusuudistuksia toteutettaisiin kestävällä ja käytännön toimijat huomioivalla tavalla.