Saavutettavuuden ja esteettömyyden edistämisen kohteet yliopistoissa : Sisällönanalyysi yliopistojen strategisen tason dokumenteista
Hjorth, Iina (2021)
Hjorth, Iina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104153005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104153005
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on selvitetty, mitä saavutettavuuden ja esteettömyyden kehityskohteita huomioidaan ylipistojen julkisissa strategisen tason dokumenteissa. Korkeakoulujen saavutettavuutta ja esteettömyyttä on tarkasteltu runsaasti 2000-luvun aikana. Etenkin koulutuksen ja opetuksen kontekstissa saavutettavuus ja esteettömyys linkittyvät inkluusion käsitteen läheisyyteen: Pohjimmiltaan saavutettavuudessa, esteettömyydessä ja inkluusiossa on kyse kaikkien ihmisten yhdenvertaisen osallistamisen mahdollistamisesta. Aikaisempi tutkimus korkeakoulujen saavutettavuudesta ja esteettömyydestä tuntuu painottuvan erilaisiin kyselyihin korkeakouluyhteisön kokemasta saavutettavuudesta ja esteettömyydestä. Kirjallisuudesta voidaan nostaa esiin havainto saavutettavuuden ja esteettömyyden positiivisesta kehityssuunnasta 2000-luvun aikana suomalaisissa korkeakouluissa. Kuitenkaan laajasti kattavaa kuvausta strategisen tason dokumenttien käsittelemästä saavutettavuudesta ja esteettömyydestä ei vaikuttanut löytyvän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kuvailevaa tietoa saavutettavuuden ja esteettömyyden kehityskohteista, jotka nousevat esiin strategisen tason dokumenteissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin hybridinä, koska se sopi tuottamaan laadullista kuvausta yliopistojen strategisen tason dokumenttien saavutettavuuden ja esteettömyyden kehittämiskohteista. Tutkimuksen aineistoksi valikoitiin Helsingin yliopiston Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma 2019–2020 ja Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja esteettömyys -verkkosivu, Tampereen yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma vuosille 2019–2020, Aalto-yliopiston oppimisen saavutettavuussuunnitelma ja Aalto-yliopiston saavutettavuuden toimeenpanosuunnitelma vuosille 2019–2021 sekä Turun yliopiston saavutettavuusohjelma 2020–2024. Sisällönanalyysin prosessi noudatti aineistolähtöistä lähestymistapaa: teoriaohjaavuus oli tukemassa kategorisointia ja abstrahointia.
Tutkimuksen tuloksiksi muodostui kahdeksan ilmiötä kuvaavaa pääkategoriaa. Saavutettavuuden ja esteettömyyden kehityskohteet jaettiin: (1) opetukseen ja oppimiseen, (2) fyysiseen ympäristöön ja digitaaliseen saavutettavuuteen, (3) sosiaaliseen ympäristöön, (4) psyykkiseen ympäristöön, (5) viestintään ja tiedonkulkuun, (6) palveluihin, (7) yliopistoon työpaikkana ja (8) saavutettavuus ja esteettömyystyöhön. Parhaiten kehityskohteita huomioitiin fyysisestä ympäristöstä ja digitaalisesta saavutettavuudesta. Heikoimmin saavutettavuuden ja esteettömyyden kehityskohteita nousi esille koskien psyykkistä ympäristöä ja saavutettavuus ja esteettömyystyötä. Kokonaisuudessaan strategisen tason dokumentit voisivat tarkastella saavutettavuuden ja esteettömyyden kehityskohteita vielä nykyistä systemaattisemmin monilla osa-alueilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin hybridinä, koska se sopi tuottamaan laadullista kuvausta yliopistojen strategisen tason dokumenttien saavutettavuuden ja esteettömyyden kehittämiskohteista. Tutkimuksen aineistoksi valikoitiin Helsingin yliopiston Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma 2019–2020 ja Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja esteettömyys -verkkosivu, Tampereen yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma vuosille 2019–2020, Aalto-yliopiston oppimisen saavutettavuussuunnitelma ja Aalto-yliopiston saavutettavuuden toimeenpanosuunnitelma vuosille 2019–2021 sekä Turun yliopiston saavutettavuusohjelma 2020–2024. Sisällönanalyysin prosessi noudatti aineistolähtöistä lähestymistapaa: teoriaohjaavuus oli tukemassa kategorisointia ja abstrahointia.
Tutkimuksen tuloksiksi muodostui kahdeksan ilmiötä kuvaavaa pääkategoriaa. Saavutettavuuden ja esteettömyyden kehityskohteet jaettiin: (1) opetukseen ja oppimiseen, (2) fyysiseen ympäristöön ja digitaaliseen saavutettavuuteen, (3) sosiaaliseen ympäristöön, (4) psyykkiseen ympäristöön, (5) viestintään ja tiedonkulkuun, (6) palveluihin, (7) yliopistoon työpaikkana ja (8) saavutettavuus ja esteettömyystyöhön. Parhaiten kehityskohteita huomioitiin fyysisestä ympäristöstä ja digitaalisesta saavutettavuudesta. Heikoimmin saavutettavuuden ja esteettömyyden kehityskohteita nousi esille koskien psyykkistä ympäristöä ja saavutettavuus ja esteettömyystyötä. Kokonaisuudessaan strategisen tason dokumentit voisivat tarkastella saavutettavuuden ja esteettömyyden kehityskohteita vielä nykyistä systemaattisemmin monilla osa-alueilla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]