Työssäoppiminen innostaa ammatin oppimiseen : oppijoiden kokemuksia ammatillisista opinnoista
Haavisto, Satu; Malm, Jussi (2021)
Haavisto, Satu
Malm, Jussi
2021
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104132927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104132927
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee ammatillista koulutusta ja siihen sisältyvää työssäoppimista. Tutkimuksessa selvitämme oppijoiden kokemuksia oppimisesta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa sekä työssäoppimista edistäviä ja heikentäviä tekijöitä. Tutkimukseen osallistui Tampereen seudun ammattiopiston opiskelijoita palvelutoiminnan ja tekniikan aloilta. Tarkoituksenamme oli tutkia oppijoiden henkilökohtaisia kokemuksia ammatillisista opinnoista.
Vaikka ammatillisista opinnoista ja työssäoppimisesta löytyy paljonkin aiempaa tutkimusta, on suuri osa tutkimuksista tehty palvelemaan koulutusorganisaatioita tai työelämää ja näin toteutettu enemmän niiden perspektiivistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ja päämääränä oli saada nimenomaisesti esille oppijoiden omat henkilökohtaiset näkemykset ammatillista opinnoista ja näin heidän oma äänensä kuuluviin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen aineistonkeruumenetelmänä eläytymismenetelmää, jossa oppijat saivat kirjoittaa vapaamuotoisesti kokemuksistaan opinnoissa, sekä oppilaitoksessa että työssäoppimispaikoilla. Kertomusten ja esiymmärryksen perusteella muodostettiin teemat keskeisimmiksi nousseista oppimiseen vaikuttavista tekijöistä. Teemoittelun avulla pystyimme muodostamaan selkeän kuvan siitä, mitkä teoriat tukevat näitä eri kategorioita. Tutkimuksen pohdintaosassa omat tutkimustuloksemme kulkevat rinnan teorian kanssa.
Tutkimustulosten valossa keskeisiksi oppimiseen vaikuttaviksi tekijöiksi ammatillisissa opinnoissa nousivat vuorovaikutus ja oppimisympäristöjen sosiaaliset suhteet. Ammatillisissa opinnoissa ammatti opitaan parhaiten itse tekemällä aidossa työympäristössä. Työpaikalla oppimiseen vaikuttivat oleellisesti yhteenkuulumisen kokemukset työyhteisön sisällä. Tärkeä tekijä oli oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisten työtehtävien tekeminen ja palautteen saaminen.
Oppimisessa koettiin myös haasteita. Näitä olivat keskeisimpinä oppijan henkilökohtainen elämäntilanne ja opintojen aiheuttama henkinen sekä myös fyysinen kuormitus. Myös suhteet työssäoppimispaikan henkilöstön ja opettajien kanssa koettiin haastaviksi oppimisympäristöjen kiireisen ja hektisen ilmapiirin vuoksi. Fyysisen toimintaympäristön edellytykset työssäoppimispaikoilla koettiin sekä oppimista edesauttavina että toisinaan heikentävinä tekijöinä.
Tutkimus tukee näkemystä siitä, että ammatillisen koulutuksen toimijoiden, niin oppilaitosten kuin työssäoppimispaikkojenkin on yhä tärkeämpää pyrkiä ottamaan oppijoiden näkemykset ja kokemukset huomioon koulutuksen ja työssäoppimisen suunnittelussa ja kehittämisessä.
Vaikka ammatillisista opinnoista ja työssäoppimisesta löytyy paljonkin aiempaa tutkimusta, on suuri osa tutkimuksista tehty palvelemaan koulutusorganisaatioita tai työelämää ja näin toteutettu enemmän niiden perspektiivistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ja päämääränä oli saada nimenomaisesti esille oppijoiden omat henkilökohtaiset näkemykset ammatillista opinnoista ja näin heidän oma äänensä kuuluviin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen aineistonkeruumenetelmänä eläytymismenetelmää, jossa oppijat saivat kirjoittaa vapaamuotoisesti kokemuksistaan opinnoissa, sekä oppilaitoksessa että työssäoppimispaikoilla. Kertomusten ja esiymmärryksen perusteella muodostettiin teemat keskeisimmiksi nousseista oppimiseen vaikuttavista tekijöistä. Teemoittelun avulla pystyimme muodostamaan selkeän kuvan siitä, mitkä teoriat tukevat näitä eri kategorioita. Tutkimuksen pohdintaosassa omat tutkimustuloksemme kulkevat rinnan teorian kanssa.
Tutkimustulosten valossa keskeisiksi oppimiseen vaikuttaviksi tekijöiksi ammatillisissa opinnoissa nousivat vuorovaikutus ja oppimisympäristöjen sosiaaliset suhteet. Ammatillisissa opinnoissa ammatti opitaan parhaiten itse tekemällä aidossa työympäristössä. Työpaikalla oppimiseen vaikuttivat oleellisesti yhteenkuulumisen kokemukset työyhteisön sisällä. Tärkeä tekijä oli oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisten työtehtävien tekeminen ja palautteen saaminen.
Oppimisessa koettiin myös haasteita. Näitä olivat keskeisimpinä oppijan henkilökohtainen elämäntilanne ja opintojen aiheuttama henkinen sekä myös fyysinen kuormitus. Myös suhteet työssäoppimispaikan henkilöstön ja opettajien kanssa koettiin haastaviksi oppimisympäristöjen kiireisen ja hektisen ilmapiirin vuoksi. Fyysisen toimintaympäristön edellytykset työssäoppimispaikoilla koettiin sekä oppimista edesauttavina että toisinaan heikentävinä tekijöinä.
Tutkimus tukee näkemystä siitä, että ammatillisen koulutuksen toimijoiden, niin oppilaitosten kuin työssäoppimispaikkojenkin on yhä tärkeämpää pyrkiä ottamaan oppijoiden näkemykset ja kokemukset huomioon koulutuksen ja työssäoppimisen suunnittelussa ja kehittämisessä.