Oppimisen teoriat asiantuntijuuden kehittämisen tukena : Turvallisesti toimistotyön ulkopuolella -koulutus
Puhjo, Sirke (2021)
Puhjo, Sirke
2021
Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104132945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104132945
Tiivistelmä
Koulutus ja työntekijöiden asiantuntijuuden kehittyminen ovat tärkeitä tekijöitä yrityksen kilpailukyvylle. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisilla menetelmillä voidaan lisätä yrityksessä tapahtuvan koulutuksen vaikuttavuutta ja työntekijöiden asiantuntijuutta. Työssä muotoiltiin lisäksi turvallisuuskoulutus, joka on otettavissa yrityksessä käyttöön, ja jonka avulla testattiin teoriaan pohjautuvia sovellettuja menetelmiä.
Tutkimuksessa syvennyttiin kielentämisen, positiivisen pedagogiikan ja vertaisoppimisen teorioihin asiantuntijuuden kasvattamisen tukena. Lisäksi työssä tehtiin katsaus virheistä oppimisen merkitykseen yrityksessä tapahtuvalle osaamisen kehittämiselle. Työssä sovellettiin teoriaa käytäntöön luomalla Turvallisesti toimistotyön ulkopuolella -koulutus ja testaamalla sitä todellisessa ympäristössä. Turvallisuuskoulutus pohjautuu riskien arviointiin, jota lähestyttiin tässä työssä perehtymällä riskien arvioinnin nykytilaan ja sen taustalla vaikuttaviin tekijöihin. Riskien suuruuksien ja merkittävyyden arvioinnin pohjaksi tutkimuksessa on esitetty todennäköisyysmatematiikan perusteet. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ja testattiin verkkokoulutuksen toimivuutta yrityksen koulutuksessa. Tietoa testikoulutuksista kerättiin haastattelemalla osallistujia. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena.
Tutkimuksessa ilmeni, että kehitetty turvallisuuskoulutus koettiin mielekkääksi. Koulutukseen sisältyvät ja teoriaan pohjautuvat soveltavat tehtävät koettiin hyödyllisiksi, joskin tehtäville ja materiaalien läpikäymiselle on varattava tarpeeksi työskentelyaikaa. Turvallisuuskoulutuksessa käytetty Microsoft Teams -ohjelmisto toimii hyvin koulutuksen alustana, kun sen eri toimintoja hyödynnetään monipuolisesti. Kielentäminen, positiivinen pedagogiikka ja vertaisoppiminen antoivat hyvän pohjan työn soveltaville sisällöille. Turvallisesti toimistotyön ulkopuolella -koulutuksessa otettiin käyttöön riskien pika-arviointi, jota järjestelmällisesti käyttämällä voidaan saavuttaa yhä turvallisempia työpäiviä.
Työn kautta saatiin tietoa siitä, millaisia tekijöitä kannattaa ottaa huomioon yrityksen koulutusten pitämisessä ja oppimisen kasvattamisessa. Tutkimuksesta kerääntyneisiin havaintoihin ja tuloksiin pohjautuen koostettiin kymmenen kohdan lista tekijöistä, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomioita tulevaisuuden koulutuksissa.
Tutkimuksessa syvennyttiin kielentämisen, positiivisen pedagogiikan ja vertaisoppimisen teorioihin asiantuntijuuden kasvattamisen tukena. Lisäksi työssä tehtiin katsaus virheistä oppimisen merkitykseen yrityksessä tapahtuvalle osaamisen kehittämiselle. Työssä sovellettiin teoriaa käytäntöön luomalla Turvallisesti toimistotyön ulkopuolella -koulutus ja testaamalla sitä todellisessa ympäristössä. Turvallisuuskoulutus pohjautuu riskien arviointiin, jota lähestyttiin tässä työssä perehtymällä riskien arvioinnin nykytilaan ja sen taustalla vaikuttaviin tekijöihin. Riskien suuruuksien ja merkittävyyden arvioinnin pohjaksi tutkimuksessa on esitetty todennäköisyysmatematiikan perusteet. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ja testattiin verkkokoulutuksen toimivuutta yrityksen koulutuksessa. Tietoa testikoulutuksista kerättiin haastattelemalla osallistujia. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena.
Tutkimuksessa ilmeni, että kehitetty turvallisuuskoulutus koettiin mielekkääksi. Koulutukseen sisältyvät ja teoriaan pohjautuvat soveltavat tehtävät koettiin hyödyllisiksi, joskin tehtäville ja materiaalien läpikäymiselle on varattava tarpeeksi työskentelyaikaa. Turvallisuuskoulutuksessa käytetty Microsoft Teams -ohjelmisto toimii hyvin koulutuksen alustana, kun sen eri toimintoja hyödynnetään monipuolisesti. Kielentäminen, positiivinen pedagogiikka ja vertaisoppiminen antoivat hyvän pohjan työn soveltaville sisällöille. Turvallisesti toimistotyön ulkopuolella -koulutuksessa otettiin käyttöön riskien pika-arviointi, jota järjestelmällisesti käyttämällä voidaan saavuttaa yhä turvallisempia työpäiviä.
Työn kautta saatiin tietoa siitä, millaisia tekijöitä kannattaa ottaa huomioon yrityksen koulutusten pitämisessä ja oppimisen kasvattamisessa. Tutkimuksesta kerääntyneisiin havaintoihin ja tuloksiin pohjautuen koostettiin kymmenen kohdan lista tekijöistä, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomioita tulevaisuuden koulutuksissa.