"Kun mä tästä selviän niin sit mulla on voimia hakea sitä apua" : Asiakkaana lapsiperheiden sosiaalityön palvelutarpeen arvioinnissa
Ilmarinen, Päivi (2021)
Ilmarinen, Päivi
2021
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104132943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104132943
Tiivistelmä
Pro gradu – tutkielmani tarkoituksena on tutkia lapsiperheiden sosiaalityön palvelutarpeen arvioinnin asiakaskokemuksia asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta tarkasteltuna.
Lapsiperheiden sosiaalityön palvelutarpeen arvioinnin asiakasnäkökulmia ei ole juuri tutkittu. Sosiaalihuoltolain uudistuksen myötä lastensuojelulainsäädännön rinnalle lapsiperheiden sosiaalityöhön nousivat sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut. Lakiuudistus pyrki madaltamaan kynnystä palveluihin. Sosiaalihuoltolain mukaisissa palveluissa asiakkuus perustuu aina vapaaehtoisuuteen.
Kun huoli lapsesta ilmenee, tai lapsiperhe on itse yhteydessä sosiaalitoimeen, käynnistyy useimmiten palvelutarpeen arviointi. Palvelutarpeen arviointi on yhden - kolmen kuukauden jakso, jonka aikana kohdataan perhe mahdollisesti ensimmäisiä kertoja. Ensimmäisen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitys korostuu palvelutarpeen arvioinnissa, jolloin luodaan yhteisiä suuntaviivoja mahdollisesti käynnistyvälle asiakkuudelle.
Tutkimuksessa haastatellaan palvelutarpeen arviointiin vuonna 2020 osallistuneita vanhempia. Vaikka lapsiperheiden sosiaalityössä asiakkaana on aina lapsi, puhutaan tässä tutkimuksessa asiakaskokemuksista vanhempien kokemuksena. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin myös työntekijöitä, jotka tekevät työkseen palvelutarpeen arviointia. Tämä pro gradu ei tutki ainoastaan lastensuojelun työntekijöitä, vaan tutkimuksessa haastateltavista työntekijöistä osa oli sosiaaliohjaajia, koska tutkimusta tehtiin pienessä kunnassa.
Tutkimus toteutetaan teemahaastatteluna. Kerätty aineisto analysoidaan sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksen teoriataustaa ja aineistonkeruuta ohjaavat tutkimuskysymykset, joiden kautta haluttiin selvittää, millaiset ovat asiakkaiden kokemukset prosessin käynnistyessä, millaista vuorovaikutus on palvelutarpeen arvioinnin aikana ja mitä ajatuksia dokumentointi herättää.
Lapsiperheiden sosiaalityön palvelutarpeen arvioinnin asiakasnäkökulmia ei ole juuri tutkittu. Sosiaalihuoltolain uudistuksen myötä lastensuojelulainsäädännön rinnalle lapsiperheiden sosiaalityöhön nousivat sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut. Lakiuudistus pyrki madaltamaan kynnystä palveluihin. Sosiaalihuoltolain mukaisissa palveluissa asiakkuus perustuu aina vapaaehtoisuuteen.
Kun huoli lapsesta ilmenee, tai lapsiperhe on itse yhteydessä sosiaalitoimeen, käynnistyy useimmiten palvelutarpeen arviointi. Palvelutarpeen arviointi on yhden - kolmen kuukauden jakso, jonka aikana kohdataan perhe mahdollisesti ensimmäisiä kertoja. Ensimmäisen kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitys korostuu palvelutarpeen arvioinnissa, jolloin luodaan yhteisiä suuntaviivoja mahdollisesti käynnistyvälle asiakkuudelle.
Tutkimuksessa haastatellaan palvelutarpeen arviointiin vuonna 2020 osallistuneita vanhempia. Vaikka lapsiperheiden sosiaalityössä asiakkaana on aina lapsi, puhutaan tässä tutkimuksessa asiakaskokemuksista vanhempien kokemuksena. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin myös työntekijöitä, jotka tekevät työkseen palvelutarpeen arviointia. Tämä pro gradu ei tutki ainoastaan lastensuojelun työntekijöitä, vaan tutkimuksessa haastateltavista työntekijöistä osa oli sosiaaliohjaajia, koska tutkimusta tehtiin pienessä kunnassa.
Tutkimus toteutetaan teemahaastatteluna. Kerätty aineisto analysoidaan sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksen teoriataustaa ja aineistonkeruuta ohjaavat tutkimuskysymykset, joiden kautta haluttiin selvittää, millaiset ovat asiakkaiden kokemukset prosessin käynnistyessä, millaista vuorovaikutus on palvelutarpeen arvioinnin aikana ja mitä ajatuksia dokumentointi herättää.