Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Moniammatillinen yhteistyö : suun terveydenhuollon ja vastaanoton hoitohenkilöstön välillä

Laakso, Helena (2021)

 
Avaa tiedosto
LaaksoHelena.pdf.pdf (1.163Mt)
Lataukset: 



Laakso, Helena
2021

Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104122922
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli kuvata suun terveydenhuollon ja vastaanoton hoitohenkilöstön välistä moniammatillista yhteistyötä. Yhteistyötä on aiemmin tutkittu paljon sosiaali- ja terveydenhuollossa, mutta suun terveydenhuollon ja vastaanoton hoitohenkilöstön välisestä yhteistyöstä ei löydy kotimaisia tai ulkomaisia tutkimuksia. Yhteiskunnan muuttuessa moniammatillisen yhteistyön tutkiminen on edelleen tärkeää. Tutkiminen on tärkeää rakenteellisesti kestävän sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän ja potilaskeskeisen hoidon toteuttamiseksi, ihmisten välisen terveyden ja hyvinvointi erojen pienentämiseksi sekä kustannusten kasvun ehkäisemiseksi.

Tutkimus toteutettiin laadullisesti analysoiden hoitohenkilöstön tuottamia kuvauksia siitä, millaista moniammatillinen yhteistyö on näiden ammattiryhmien välillä. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin kuuden kunnan kuntayhtymässä ja niitä tehtiin 13. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivis-deduktiivista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää hoitotyöntekijöiden välistä yhteistyötä.

Suun terveydenhuollon ja vastaanoton hoitohenkilöstön välillä ilmeni vähäistä kommunikointia ja yhteistyötä. Yhteistyö ammattiryhmien välillä oli hyödyksi asiakkaille, henkilöstölle ja organisaatiolle. Yhteistyön onnistuminen edellytti ammattien välistä kohtaamista, tietoa omasta ja toisten ammatillisesta roolista, vastuista ja ammatillisuudesta. Henkilöstö kykeni tunnistamaan yhteistyökohteita ja kehittämistarpeita. Työntekijät saivat tukea yhteistyöhön tasa-arvoisuuden, arvostuksen sekä johdon oman esimerkin ja läsnäolon kautta.

Ristiriitaista oli, että yhteistyö nähtiin hyödyllisenä ja tärkeänä asiakkaan, henkilöstön sekä organisaation kannalta, mutta yhteistyötä oli vähän. Tätä ristiriitaa tulisi tutkia tarkemmin. Voidaan pohtia, onko arjen käytännöt muotoutuneet niin omiin aloihin eriytyneiksi, ettei nähdä yhteistyötä mahdolliseksi, koetaanko esimerkiksi asiakkaan siirtäminen toisaalle ainoana vaihtoehtona.

Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää yhteistyön suunnittelussa ja kehittämisessä. Yhteistyön suunnittelussa kannattaa käyttää käytännön henkilöstön ammattitaitoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41201]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste