Efektuaalinen päätöksenteko markkinoinnin automaation käyttöönotossa
Aurela, Annika (2021)
Aurela, Annika
2021
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104102890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104102890
Tiivistelmä
Markkinoinnin automaation käyttö on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana merkittävästi ja tulee lähivuosina kasvamaan vielä enemmän. Markkinoinnin automaation käyttöönotto sisältää kuitenkin paljon epävarmuutta, jonka takia moni kokee sen käyttöönoton haastavaksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten efektuaalinen päätöksenteko voi näkyä markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessissa. Efektuaalinen päätöksenteko on yksi epätietoisuudessa tehtävän päätöksenteon malleista. Tutkimuksessa aineistosta pyrittiin tunnistamaan esimerkkejä efektuaalisuuden ulottuvuuksista, jotka tässä tutkimuksessa ovat hyväksyttävä tappio, mahdollisuuksien hyväksikäyttö, strateginen kumppanuus, tulevaisuuden kontrolloiminen sekä eksperimentaatio ja yleinen epävarmuus. Näitä efektuaalisuuden ulottuvuuksia vertailtiin teoriaan teknologisten innovaatioiden käyttöönotosta, minkä mukaan käyttöönottoprosessi jaettiin viiteen vaiheeseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla maaliskuussa 2021. Haastateltavina oli kolme markkinoinnin automaation parissa työskentelevää konsulttia. Heidän kanssaan keskusteltiin markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessin etenemisestä ja sen eri vaiheista sekä sen aikana tapahtuvasta päätöksenteosta. Aineisto analysoitiin deduktiivisella analyysitavalla.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin efektuaalista päätöksentekoa markkinoinnin automaatio käyttöönottoprosessin eri vaiheista. Jokaisesta käyttöönottoprosessin vaiheesta nousi erityisesti esille eri efektuaalisuuden ulottuvuudet. Markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessista oli tässä tutkimuksessa löydettävissä kaikkia efektuaalisen päätöksenteon ulottuvuuksia paitsi tulevaisuuden kontrolloimista. Koska tässä tutkimuksessa haastateltiin markkinoinnin automaation konsultteja, nousi efektuaalisuuden strategiset kumppanuudet -ulottuvuus erityisesti esille tuloksissa.
Tämä tutkimus oli yksi ensimmäisistä, joka tutki efektuaalisen päätöksenteon esiintymistä markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessissa alan konsulttien näkökulmasta. Tulokset ovat merkittäviä, koska ne tarjoavat uuden näkökulman markkinoinnin automaation käyttöönottoon. Tutkimus on tärkeä myös käytännön toimijoille, koska se tunnistaa markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessista erityisen haastavia vaiheita, jossa epätietoisuutta useimmiten esiintyy. Nämä tunnistamalla voi käytännön toimija itse käyttöönottoprosessin aikana kiinnittää erityisesti huomiota näihin vaiheisiin ja näin helpottaa omaa prosessiansa. Haastateltavien rajallisuus ja tutkijan tekemät rajaukset tutkimukseen muodostavat tutkimukselle rajoitteita samalla luoden mahdollisuuksia jatkotutkimukselle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten efektuaalinen päätöksenteko voi näkyä markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessissa. Efektuaalinen päätöksenteko on yksi epätietoisuudessa tehtävän päätöksenteon malleista. Tutkimuksessa aineistosta pyrittiin tunnistamaan esimerkkejä efektuaalisuuden ulottuvuuksista, jotka tässä tutkimuksessa ovat hyväksyttävä tappio, mahdollisuuksien hyväksikäyttö, strateginen kumppanuus, tulevaisuuden kontrolloiminen sekä eksperimentaatio ja yleinen epävarmuus. Näitä efektuaalisuuden ulottuvuuksia vertailtiin teoriaan teknologisten innovaatioiden käyttöönotosta, minkä mukaan käyttöönottoprosessi jaettiin viiteen vaiheeseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla maaliskuussa 2021. Haastateltavina oli kolme markkinoinnin automaation parissa työskentelevää konsulttia. Heidän kanssaan keskusteltiin markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessin etenemisestä ja sen eri vaiheista sekä sen aikana tapahtuvasta päätöksenteosta. Aineisto analysoitiin deduktiivisella analyysitavalla.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin efektuaalista päätöksentekoa markkinoinnin automaatio käyttöönottoprosessin eri vaiheista. Jokaisesta käyttöönottoprosessin vaiheesta nousi erityisesti esille eri efektuaalisuuden ulottuvuudet. Markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessista oli tässä tutkimuksessa löydettävissä kaikkia efektuaalisen päätöksenteon ulottuvuuksia paitsi tulevaisuuden kontrolloimista. Koska tässä tutkimuksessa haastateltiin markkinoinnin automaation konsultteja, nousi efektuaalisuuden strategiset kumppanuudet -ulottuvuus erityisesti esille tuloksissa.
Tämä tutkimus oli yksi ensimmäisistä, joka tutki efektuaalisen päätöksenteon esiintymistä markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessissa alan konsulttien näkökulmasta. Tulokset ovat merkittäviä, koska ne tarjoavat uuden näkökulman markkinoinnin automaation käyttöönottoon. Tutkimus on tärkeä myös käytännön toimijoille, koska se tunnistaa markkinoinnin automaation käyttöönottoprosessista erityisen haastavia vaiheita, jossa epätietoisuutta useimmiten esiintyy. Nämä tunnistamalla voi käytännön toimija itse käyttöönottoprosessin aikana kiinnittää erityisesti huomiota näihin vaiheisiin ja näin helpottaa omaa prosessiansa. Haastateltavien rajallisuus ja tutkijan tekemät rajaukset tutkimukseen muodostavat tutkimukselle rajoitteita samalla luoden mahdollisuuksia jatkotutkimukselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]