Pursuing Institutional Balance : The Institutional Relationship Between the National Legislature and the National Courts in the Contemporary Constitution
Hämäläinen, Hanna (2021)
Hämäläinen, Hanna
Tampere University
2021
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1908-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1908-3
Tiivistelmä
Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan kansallisen lainsäätäjän ja kansallisten tuomioistuinten välistä toimivaltasuhdetta suomalaisen kansainvälistyneen ja pluralisoituneen valtiosäännön nykytilassa. Kysymystä tarkastellaan brittiläisen tuomioistuinten itserajoitusopin (deference, pidättyväisyysoppi) kautta. Metodisesti tutkimus on teoreettisesti painottunutta lainopillista tutkimusta. Tutkimus jakautuu johdantokappaleen lisäksi kolmeen perusosaan, joissa tarkasteluissa ovat viime vuosikymmenten aikainen valtiosäännön muutos ja perustuslakikontrolli sekä lainsäätäjän ja tuomioistuinten väliset toimivaltasuhteet yhtäältä Isossa-Britanniassa ja toisaalta Suomessa. Tarkastelulla pyritään lisäämään ymmärrystä sekä Suomen että Britannian valtiosääntöisistä perusratkaisuista ja niihin sisältyvistä institutionaalisista jännitteistä. Viidennessä osassa esitetään johtopäätöksiä sekä kannanottoja lainsäätäjän ja tuomioistuinten välisten suhteiden kehittämiseen Suomen valtiosäännössä.
Valtiosäännön kansainvälistyminen on kiinteässä yhteydessä tuomioistuinten toimivaltuuksien laajenemiseen sekä perus- ja ihmisoikeuksien merkityksen kasvuun oikeudellisessa argumentaatiossa. Väitöstutkimus osoittaa, että kansallisen valtiosäännön tasolla näitä vaikutuksia on pyritty hallitsemaan luomalla kansallisiin valtiosääntöihin tuomioistuinten itserajoitusoppeja kuten pidättyväisyysoppi osana brittiläistä valtiosääntöä tai Suomen perustuslain 106 §:ssä säädetty ilmeisen ristiriidan vaatimus, joka myös on luonnehdittavissa tuomioistuinten itserajoitusmekanismiksi. Itserajoitusopit pyrkivät rajoittamaan tuomioistuinten toimivaltuuksia ja korostamaan lainsäätäjän asemaa. Näiden oppien kehityksellä on ollut syvällisiä vaikutuksia kansallisen lainsäätäjän ja kansallisten tuomioistuinten välisiin toimivaltasuhteisiin.
Tutkimuksen teoreettiset havainnot osoittavat, että tuomioistuinten itserajoitusopit ja niiden legitimiteetti pohjautuvat valtiosääntöisten käsitteiden vakiintuneisiin, kansallisvaltioon sidottuihin määritelmiin. Tästä seuraa vaatimus lainsäätäjän ja tuomioistuinten toimivaltasuhteen pohjautumisesta tiukasti ennalta määritellyille kriteereille. Vaade ei kuitenkaan ota riittävästi huomioon nykyvaltiosäännön moniulotteisuutta, mikä tekee siitä ongelmallisen. Kuten tutkimus osoittaa, valtiosääntöiset käsitteet ovat luonteeltaan evolutiivisia. Tutkimuksessa painotetaankin tämän ominaisuuden huomioimisen merkitystä lainsäätäjän ja tuomioistuinten institutionaalisia rooleja määritettäessä, mikä näyttäytyy nykyvaltiosäännössä valtiosääntöisten käsitteiden pluralistisena ymmärtämisenä.
Tutkimus tuo brittiläisen pidättyväisyysopin suomalaiseen valtiosääntökeskusteluun. Brittiläisessä kontekstissa pidättyväisyysoppi liitetään tavallisesti lainsäätäjän ensisijaisuuteen ja tuomioistuinten velvollisuuteen tunnistaa oman toimivaltansa rajat. Kuten tutkimuksessa tuodaan esiin, pidättyväisyysoppi on kuitenkin oikeudellisena käsitteenä paljon arvosensitiivisempi ja moniulotteisempi, mikä saattaa kuitenkin näyttäytyä myös monimutkaisuutena. Toisaalta opin moniulotteisuus mahdollistaa valtiosääntökontrollin lähestymisen valtiosäännön nykytilan edellyttämällä herkkyydellä, toisin kuin sen suomalainen vastine. Tutkimuksessa esitetäänkin pidättyväisyysopin kautta tehtävän jäsennyksen tuovan lisäarvoa myös suomalaiseen valtiosääntökeskusteluun.
Tutkimuksessa analysoitu oikeuskäytäntö osoittaa, että tuomioistuinten liiallinen nojautuminen ihmisoikeusargumentaatioon saattaa näyttäytyä kansallisen institutionaalisen kehikon kannalta katsottuna ongelmallisena. Perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen turvaaminen on tuomioistuinten tehtävä, mutta se tulisi toteuttaa kestävästi myös kansallisen institutionaalisen rakenteen kannalta. Tutkimuksessa esitetään oikeuslähtöistä mutta institutionaalisesti tasapainotettua tulkintamallia, joka sekä kunnioittaisi niin tavallista lainsäädäntöä kuin kansallista perustuslakia ja ylikansallisia valtiosääntöisiä velvoitteita, että suojaisi myös kansallista institutionaalista mekanismia.
Tutkimuksessa osoitetaan, että käytännön tasolla lainsäätäjän ja tuomioistuinten institutionaalinen suhde asettuu tapauskohtaisesti eritavoin riippuen siitä, kuinka aktiivisesti tai passiivisesti ne toimivat. Näillä valinnoilla lainsäätäjä ja tuomioistuimet lähettävät toisilleen signaaleja, joiden avulla ne pyrkivät määrittämään toimintatilaansa. Toisinaan tilanne päätyy toimivaltakonfliktiin. Toisinaan taas kumpikaan ei toimi ja kysymys jää avoimeksi, mikä tutkimuksessa nähdään merkittävänä ongelmana. Suomen kontekstissa yksi syy haasteisiin on perustuslain 106 §:n mekanismin toimintaan liittyvät haasteet, mutta myös esimerkiksi lainsäädäntöprosessin vireillepanokriteerit. Lainsäätäjän roolin vahvistamiseksi on tärkeää, että tuomioistuinten pidättyväisyyden korostamisen sijaan, kehitettäisiin järjestelmään mekanismeja, jotka mahdollistaisivat asioiden joustavan ohjautumisen eduskunnan käsittelyyn.
Valtiosäännön kansainvälistyminen on kiinteässä yhteydessä tuomioistuinten toimivaltuuksien laajenemiseen sekä perus- ja ihmisoikeuksien merkityksen kasvuun oikeudellisessa argumentaatiossa. Väitöstutkimus osoittaa, että kansallisen valtiosäännön tasolla näitä vaikutuksia on pyritty hallitsemaan luomalla kansallisiin valtiosääntöihin tuomioistuinten itserajoitusoppeja kuten pidättyväisyysoppi osana brittiläistä valtiosääntöä tai Suomen perustuslain 106 §:ssä säädetty ilmeisen ristiriidan vaatimus, joka myös on luonnehdittavissa tuomioistuinten itserajoitusmekanismiksi. Itserajoitusopit pyrkivät rajoittamaan tuomioistuinten toimivaltuuksia ja korostamaan lainsäätäjän asemaa. Näiden oppien kehityksellä on ollut syvällisiä vaikutuksia kansallisen lainsäätäjän ja kansallisten tuomioistuinten välisiin toimivaltasuhteisiin.
Tutkimuksen teoreettiset havainnot osoittavat, että tuomioistuinten itserajoitusopit ja niiden legitimiteetti pohjautuvat valtiosääntöisten käsitteiden vakiintuneisiin, kansallisvaltioon sidottuihin määritelmiin. Tästä seuraa vaatimus lainsäätäjän ja tuomioistuinten toimivaltasuhteen pohjautumisesta tiukasti ennalta määritellyille kriteereille. Vaade ei kuitenkaan ota riittävästi huomioon nykyvaltiosäännön moniulotteisuutta, mikä tekee siitä ongelmallisen. Kuten tutkimus osoittaa, valtiosääntöiset käsitteet ovat luonteeltaan evolutiivisia. Tutkimuksessa painotetaankin tämän ominaisuuden huomioimisen merkitystä lainsäätäjän ja tuomioistuinten institutionaalisia rooleja määritettäessä, mikä näyttäytyy nykyvaltiosäännössä valtiosääntöisten käsitteiden pluralistisena ymmärtämisenä.
Tutkimus tuo brittiläisen pidättyväisyysopin suomalaiseen valtiosääntökeskusteluun. Brittiläisessä kontekstissa pidättyväisyysoppi liitetään tavallisesti lainsäätäjän ensisijaisuuteen ja tuomioistuinten velvollisuuteen tunnistaa oman toimivaltansa rajat. Kuten tutkimuksessa tuodaan esiin, pidättyväisyysoppi on kuitenkin oikeudellisena käsitteenä paljon arvosensitiivisempi ja moniulotteisempi, mikä saattaa kuitenkin näyttäytyä myös monimutkaisuutena. Toisaalta opin moniulotteisuus mahdollistaa valtiosääntökontrollin lähestymisen valtiosäännön nykytilan edellyttämällä herkkyydellä, toisin kuin sen suomalainen vastine. Tutkimuksessa esitetäänkin pidättyväisyysopin kautta tehtävän jäsennyksen tuovan lisäarvoa myös suomalaiseen valtiosääntökeskusteluun.
Tutkimuksessa analysoitu oikeuskäytäntö osoittaa, että tuomioistuinten liiallinen nojautuminen ihmisoikeusargumentaatioon saattaa näyttäytyä kansallisen institutionaalisen kehikon kannalta katsottuna ongelmallisena. Perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen turvaaminen on tuomioistuinten tehtävä, mutta se tulisi toteuttaa kestävästi myös kansallisen institutionaalisen rakenteen kannalta. Tutkimuksessa esitetään oikeuslähtöistä mutta institutionaalisesti tasapainotettua tulkintamallia, joka sekä kunnioittaisi niin tavallista lainsäädäntöä kuin kansallista perustuslakia ja ylikansallisia valtiosääntöisiä velvoitteita, että suojaisi myös kansallista institutionaalista mekanismia.
Tutkimuksessa osoitetaan, että käytännön tasolla lainsäätäjän ja tuomioistuinten institutionaalinen suhde asettuu tapauskohtaisesti eritavoin riippuen siitä, kuinka aktiivisesti tai passiivisesti ne toimivat. Näillä valinnoilla lainsäätäjä ja tuomioistuimet lähettävät toisilleen signaaleja, joiden avulla ne pyrkivät määrittämään toimintatilaansa. Toisinaan tilanne päätyy toimivaltakonfliktiin. Toisinaan taas kumpikaan ei toimi ja kysymys jää avoimeksi, mikä tutkimuksessa nähdään merkittävänä ongelmana. Suomen kontekstissa yksi syy haasteisiin on perustuslain 106 §:n mekanismin toimintaan liittyvät haasteet, mutta myös esimerkiksi lainsäädäntöprosessin vireillepanokriteerit. Lainsäätäjän roolin vahvistamiseksi on tärkeää, että tuomioistuinten pidättyväisyyden korostamisen sijaan, kehitettäisiin järjestelmään mekanismeja, jotka mahdollistaisivat asioiden joustavan ohjautumisen eduskunnan käsittelyyn.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]