Framing Basic Income in Finnish Politics
Perkiö, Johanna (2021)
Perkiö, Johanna
Tampere University
2021
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1922-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1922-9
Tiivistelmä
Väitöskirja tarkastelee poliittista perustulokeskustelua Suomessa ideoiden tutkimuksen näkökulmasta. Perustulo on universaali, jokaiselle poliittisen yhteisön jäsenelle henkilökohtaisesti tasaisin väliajoin maksettava vastikkeeton tulonsiirto. Perustulosta ja sitä lähellä olevista ideoista on Suomessa keskusteltu neljä vuosikymmentä keinona uudistaa vähimmäissosiaaliturvaa. Väitöskirja tutkii poliittisten dokumenttien pohjalta perustuloidean kehystystä Suomen poliittisessa diskurssissa ja yrityksiä tuoda perustuloehdotusta poliittiselle agendalle.
Perustuloehdotus on saanut viime aikoina lisääntyvää kansainvälistä akateemista ja poliittista huomiota. Huomio liittyy yhtäältä huoleen eriarvoisuuden ja epävarmuuden kasvusta, ja toisaalta tarpeeseen uudistaa yhteiskuntia ekologisesti kestävämmälle pohjalle. Perustulon kaltaisten uusien politiikkaehdotusten toteuttamisen poliittisia ehtoja tunnetaan kuitenkin huonosti. Viime aikoina useat tutkimukset ovat kiinnittäneet huomiota perustulon toteuttamisen institutionaalisiin ja poliittisiin ehtoihin. Kuitenkin ideoiden, kuten poliittisten ideologioiden, politiikkaparadigmojen, sekä arvojen, uskomusten ja moraalisten käsitysten, poliittisten diskurssien ja kehystyksen rooli on useimmissa tutkimuksissa saanut ainoastaan marginaalista huomiota.
Tämä tutkimus valottaa ideoiden roolia perustulon poliittisten mahdollisuuksien ymmärtämisessä. Se tutkii kehystyksen ja ehdotetun perustulon toteutustavan roolia siinä, miten perustulon idea on ymmärretty Suomen poliittisessa perustulokeskustelussa. Tutkimus osoittaa, kuinka ideoiden tutkimuksen näkökulman kytkeminen perustulon poliittisten ehtojen tutkimukseen auttaa rakentamaan parempaa ymmärrystä perustulon toteutukseen liittyvistä haasteista. Systemaattinen empiirinen analyysi perustuloidean kehystyksestä ja kannattajien laatimien perustulomallien sisällöistä auttaa ymmärtämään poliittisten toimijoiden erilaisia rooleja suhteessa perustulokysymykseen. Se auttaa myös tunnistamaan sellaisia perustulon toteutukseen liittyviä esteitä, jotka liittyvät yhteiskunnallisen todellisuuden ymmärtämistä jäsentäviin kognitiivisiin ja normatiivisiin kategorioihin. Tutkimus hyödyntää poliittisista dokumenteista koostuvaa aineistoa, joka kattaa aikavälin 1980-2018. Aineisto mahdollistaa Suomen poliittisen perustulokeskustelun kontekstisidonnaisten piirteiden kattavan tarkastelun.
Tutkimus havaitsee, että perustulokeskustelun rationaliteetti muuttui ajan myötä. Perustulon kehystys seuraili yhteiskunnan ideologisia muutoksia sekä uusia politiikan asialistalle nousevia kysymyksiä. Keskustelun varhaiselle vaiheelle oli ominaista termien, ehdotusten ja keskustelussa käytettyjen kehysten kirjo. Varhaisia perustuloa muistuttavia ehdotuksia kehystettiin usein sosiaalisten oikeuksien ja tasa-arvon näkökulmista, ja keskustelussa esiintyi visionäärisiä tulevaisuuskuvia. Tutkimus havaitsi radikaalin muutoksen perustuloidean kehystyksessä Suomen poliittista ilmapiiriä syvällisesti muuttaneen 1990-luvun laman jälkimainingeissa. Perustuloehdotus kehystettiin yhteensopivaksi uuden työvoiman aktivointiparadigman ja julkisten varojen niukkuutta korostavan ajattelun kanssa. Myöhäisempää perustulokeskustelua leimasi näkökulmien kaventuminen käytännöllisiin, perustulon työmarkkinavaikutuksia korostaviin näkemyksiin. Vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia herätteleviä tai vallitsevaa politiikkaparadigmaa kyseenalaistavia kehystyksiä esiintyi myöhemmässä keskustelussa harvoin.
Tutkimus valottaa poliittisten toimijoiden erilaisia rooleja perustuloehdotusta koskevan kollektiivisen ymmärryksen muovaamisessa. Yksittäiset toimijat toivat ehdotuksen puolueiden agendalle sekä nostivat aihetta esiin eduskuntakeskusteluissa. Puolueista vihreillä oli keskeinen rooli perustuloa koskevan ymmärryksen luomisessa. Puolue piti ideaa hengissä aikoina, jolloin yleinen keskustelu siitä oli vähäistä. Se myös kehysti perustuloehdotuksen tavalla, joka lisäsi sen laajempaa hyväksyttävyyttä poliittisten toimijoiden keskuudessa. Muut perustuloa kannattavat puolueet – vasemmistoliitto, keskusta, sekä 1990-luvulla Suomen liberaalipuolue ja nuorsuomalaiset – korostivat enemmän omia ideologisia näkökulmiaan perustuloon. Perustulokeskustelussa yleisimmin käytettyjä kehyksiä käyttivät kuitenkin kaikki puolueet ja poliitikot, jotka käyttivät perustuloa puoltavia puheenvuoroja. Tämä viittaa siihen, ettei kannattajien välillä ollut voimakkaita ideologisia konflikteja liittyen perustulouudistuksen keskeisiin tavoitteisiin.
Tutkimus havaitsi, että kehystys, joka esitti perustulon maltillisena, valtavirtaiseen talousajatteluun ja vallitseviin normatiivisiin käsityksiin sopivana uudistuksena resonoi laajasti Suomen poliittisessa keskustelussa. Tämä kehystys korosti erityisesti perustulon potentiaalia aktivointipolitiikan välineenä. Tarkastelujakson loppua kohden perustulosta keskusteltiin yhä enemmän kannustuspolitiikan viitekehyksessä. Tässä kehyksessä perustulokeskustelu kaventui koskemaan sosiaaliturvabyrokratiaan ja työmarkkinavaikutuksiin liittyviä teknisiä kysymyksiä. Se ei jättänyt tilaa vaihtoehtoisille yhteiskunnallisten ongelmien luonnetta koskeville pohdinnoille tai periaatteellisemmalle keskustelulle.
Tutkimus valottaa uudenlaisen politiikkaehdotuksen kehystämiseen liittyviä rajoitteita vallitsevan sosiaalipoliittisen ymmärryksen puitteissa. Vallitsevat yhteiskunnallisten ongelmien luonnetta määrittävät kategoriat rajoittivat keskustelua uudistuksesta, joka toteutuessaan muuttaisi olennaisesti hyvinvointipolitiikan logiikkaa. Vallitsevaa politiikkaparadigmaa mukaileva maltillinen kehystys auttoi saamaan positiivista huomiota perustuloehdotukselle poliittisten toimijoiden keskuudessa. Se ei kuitenkaan tarjonnut vankkaa perustelua vastikkeettoman etuuden käyttöönotolle. Tutkimuksen löydökset alleviivaavat ideoiden ja niihin liittyvien prosessien empiirisen tutkimuksen tärkeyttä perustulon kaltaisten uusien politiikkaehdotusten mahdollisuuksien ymmärtämiseksi.
Perustuloehdotus on saanut viime aikoina lisääntyvää kansainvälistä akateemista ja poliittista huomiota. Huomio liittyy yhtäältä huoleen eriarvoisuuden ja epävarmuuden kasvusta, ja toisaalta tarpeeseen uudistaa yhteiskuntia ekologisesti kestävämmälle pohjalle. Perustulon kaltaisten uusien politiikkaehdotusten toteuttamisen poliittisia ehtoja tunnetaan kuitenkin huonosti. Viime aikoina useat tutkimukset ovat kiinnittäneet huomiota perustulon toteuttamisen institutionaalisiin ja poliittisiin ehtoihin. Kuitenkin ideoiden, kuten poliittisten ideologioiden, politiikkaparadigmojen, sekä arvojen, uskomusten ja moraalisten käsitysten, poliittisten diskurssien ja kehystyksen rooli on useimmissa tutkimuksissa saanut ainoastaan marginaalista huomiota.
Tämä tutkimus valottaa ideoiden roolia perustulon poliittisten mahdollisuuksien ymmärtämisessä. Se tutkii kehystyksen ja ehdotetun perustulon toteutustavan roolia siinä, miten perustulon idea on ymmärretty Suomen poliittisessa perustulokeskustelussa. Tutkimus osoittaa, kuinka ideoiden tutkimuksen näkökulman kytkeminen perustulon poliittisten ehtojen tutkimukseen auttaa rakentamaan parempaa ymmärrystä perustulon toteutukseen liittyvistä haasteista. Systemaattinen empiirinen analyysi perustuloidean kehystyksestä ja kannattajien laatimien perustulomallien sisällöistä auttaa ymmärtämään poliittisten toimijoiden erilaisia rooleja suhteessa perustulokysymykseen. Se auttaa myös tunnistamaan sellaisia perustulon toteutukseen liittyviä esteitä, jotka liittyvät yhteiskunnallisen todellisuuden ymmärtämistä jäsentäviin kognitiivisiin ja normatiivisiin kategorioihin. Tutkimus hyödyntää poliittisista dokumenteista koostuvaa aineistoa, joka kattaa aikavälin 1980-2018. Aineisto mahdollistaa Suomen poliittisen perustulokeskustelun kontekstisidonnaisten piirteiden kattavan tarkastelun.
Tutkimus havaitsee, että perustulokeskustelun rationaliteetti muuttui ajan myötä. Perustulon kehystys seuraili yhteiskunnan ideologisia muutoksia sekä uusia politiikan asialistalle nousevia kysymyksiä. Keskustelun varhaiselle vaiheelle oli ominaista termien, ehdotusten ja keskustelussa käytettyjen kehysten kirjo. Varhaisia perustuloa muistuttavia ehdotuksia kehystettiin usein sosiaalisten oikeuksien ja tasa-arvon näkökulmista, ja keskustelussa esiintyi visionäärisiä tulevaisuuskuvia. Tutkimus havaitsi radikaalin muutoksen perustuloidean kehystyksessä Suomen poliittista ilmapiiriä syvällisesti muuttaneen 1990-luvun laman jälkimainingeissa. Perustuloehdotus kehystettiin yhteensopivaksi uuden työvoiman aktivointiparadigman ja julkisten varojen niukkuutta korostavan ajattelun kanssa. Myöhäisempää perustulokeskustelua leimasi näkökulmien kaventuminen käytännöllisiin, perustulon työmarkkinavaikutuksia korostaviin näkemyksiin. Vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia herätteleviä tai vallitsevaa politiikkaparadigmaa kyseenalaistavia kehystyksiä esiintyi myöhemmässä keskustelussa harvoin.
Tutkimus valottaa poliittisten toimijoiden erilaisia rooleja perustuloehdotusta koskevan kollektiivisen ymmärryksen muovaamisessa. Yksittäiset toimijat toivat ehdotuksen puolueiden agendalle sekä nostivat aihetta esiin eduskuntakeskusteluissa. Puolueista vihreillä oli keskeinen rooli perustuloa koskevan ymmärryksen luomisessa. Puolue piti ideaa hengissä aikoina, jolloin yleinen keskustelu siitä oli vähäistä. Se myös kehysti perustuloehdotuksen tavalla, joka lisäsi sen laajempaa hyväksyttävyyttä poliittisten toimijoiden keskuudessa. Muut perustuloa kannattavat puolueet – vasemmistoliitto, keskusta, sekä 1990-luvulla Suomen liberaalipuolue ja nuorsuomalaiset – korostivat enemmän omia ideologisia näkökulmiaan perustuloon. Perustulokeskustelussa yleisimmin käytettyjä kehyksiä käyttivät kuitenkin kaikki puolueet ja poliitikot, jotka käyttivät perustuloa puoltavia puheenvuoroja. Tämä viittaa siihen, ettei kannattajien välillä ollut voimakkaita ideologisia konflikteja liittyen perustulouudistuksen keskeisiin tavoitteisiin.
Tutkimus havaitsi, että kehystys, joka esitti perustulon maltillisena, valtavirtaiseen talousajatteluun ja vallitseviin normatiivisiin käsityksiin sopivana uudistuksena resonoi laajasti Suomen poliittisessa keskustelussa. Tämä kehystys korosti erityisesti perustulon potentiaalia aktivointipolitiikan välineenä. Tarkastelujakson loppua kohden perustulosta keskusteltiin yhä enemmän kannustuspolitiikan viitekehyksessä. Tässä kehyksessä perustulokeskustelu kaventui koskemaan sosiaaliturvabyrokratiaan ja työmarkkinavaikutuksiin liittyviä teknisiä kysymyksiä. Se ei jättänyt tilaa vaihtoehtoisille yhteiskunnallisten ongelmien luonnetta koskeville pohdinnoille tai periaatteellisemmalle keskustelulle.
Tutkimus valottaa uudenlaisen politiikkaehdotuksen kehystämiseen liittyviä rajoitteita vallitsevan sosiaalipoliittisen ymmärryksen puitteissa. Vallitsevat yhteiskunnallisten ongelmien luonnetta määrittävät kategoriat rajoittivat keskustelua uudistuksesta, joka toteutuessaan muuttaisi olennaisesti hyvinvointipolitiikan logiikkaa. Vallitsevaa politiikkaparadigmaa mukaileva maltillinen kehystys auttoi saamaan positiivista huomiota perustuloehdotukselle poliittisten toimijoiden keskuudessa. Se ei kuitenkaan tarjonnut vankkaa perustelua vastikkeettoman etuuden käyttöönotolle. Tutkimuksen löydökset alleviivaavat ideoiden ja niihin liittyvien prosessien empiirisen tutkimuksen tärkeyttä perustulon kaltaisten uusien politiikkaehdotusten mahdollisuuksien ymmärtämiseksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]