Sosiaalityön dokumentoinnin vaikutukset työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta
Tuominen, Noora (2020)
Tuominen, Noora
2020
Sosiaalityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-12-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104072845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104072845
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuteen perustuvan tutkielman tarkoituksena on tarkastella sosiaalityön dokumentoinnin vaikutuksia. Tutkimuskysymyksenä on: Millaisia vaikutuksia sosiaalityön dokumentoinnilla on työntekijöiden ja asiakkaiden kannalta?
Dokumentointi on sosiaalialan ammattilaisten lakisääteinen velvollisuus. Sosiaalihuollon dokumentointia ohjaavia lakeja ovat laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta, hallintolaki, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä. Lainsäädännön ohella dokumentointiin vaikuttavat myös monet muut tekijät, kuten käytettävissä oleva aika, erilaisten asiakastietojärjestelmien käyttö sekä työntekijöiden henkilökohtaiset tulkinnat.
Tutkielman keskeisin aineisto koostuu viidestä väitöskirjatutkimuksesta, joissa sosiaalityön dokumentointia tutkitaan eri näkökulmista. Lisäksi aineistona on käytetty muuta sosiaalityön dokumentoinnista kirjoitettua materiaalia. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkielman tuloksissa dokumentoinnin vaikuttavuutta lähestytään sekä asiakkaiden että työntekijöiden näkökulmasta. Työntekijöille dokumentointi toimii esimerkiksi työn tukena, tiedon tuottamisen ja arvioinnin välineenä, oikeusturvan takaajana sekä vallankäytön ja yhteistyön välineenä. Asiakasnäkökulmasta olennaisia vaikutuksia ovat muun muassa tiedon saanti, osallisuus sekä mahdollisuus hyödyntää dokumentteja. Dokumentointi vaikuttaa myös asiakkaiden yksityisyyteen ja tunteisiin sekä heidän saamiensa palveluiden laatuun.
Dokumentoinnilla on monenlaisia vaikutuksia sekä työntekijöiden että asiakkaiden kannalta, joten ei ole yhdentekevää, miten dokumentointia toteutetaan. Dokumentoidun tiedon lisäksi vaikutusta voi olla myös sillä, mitkä asiat ovat jääneet kokonaan dokumentoimatta. Huomioitava asia on myös se, että arkistoidut dokumentit säilyvät sähköisissä järjestelmissä, vaikka asiakkuus loppuisi. Siten niillä voi olla vaikutusta vielä pitkänkin ajan päästä.
Dokumentointi on sosiaalialan ammattilaisten lakisääteinen velvollisuus. Sosiaalihuollon dokumentointia ohjaavia lakeja ovat laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista, laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta, hallintolaki, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä. Lainsäädännön ohella dokumentointiin vaikuttavat myös monet muut tekijät, kuten käytettävissä oleva aika, erilaisten asiakastietojärjestelmien käyttö sekä työntekijöiden henkilökohtaiset tulkinnat.
Tutkielman keskeisin aineisto koostuu viidestä väitöskirjatutkimuksesta, joissa sosiaalityön dokumentointia tutkitaan eri näkökulmista. Lisäksi aineistona on käytetty muuta sosiaalityön dokumentoinnista kirjoitettua materiaalia. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkielman tuloksissa dokumentoinnin vaikuttavuutta lähestytään sekä asiakkaiden että työntekijöiden näkökulmasta. Työntekijöille dokumentointi toimii esimerkiksi työn tukena, tiedon tuottamisen ja arvioinnin välineenä, oikeusturvan takaajana sekä vallankäytön ja yhteistyön välineenä. Asiakasnäkökulmasta olennaisia vaikutuksia ovat muun muassa tiedon saanti, osallisuus sekä mahdollisuus hyödyntää dokumentteja. Dokumentointi vaikuttaa myös asiakkaiden yksityisyyteen ja tunteisiin sekä heidän saamiensa palveluiden laatuun.
Dokumentoinnilla on monenlaisia vaikutuksia sekä työntekijöiden että asiakkaiden kannalta, joten ei ole yhdentekevää, miten dokumentointia toteutetaan. Dokumentoidun tiedon lisäksi vaikutusta voi olla myös sillä, mitkä asiat ovat jääneet kokonaan dokumentoimatta. Huomioitava asia on myös se, että arkistoidut dokumentit säilyvät sähköisissä järjestelmissä, vaikka asiakkuus loppuisi. Siten niillä voi olla vaikutusta vielä pitkänkin ajan päästä.