Kohti pelillistämisen määritelmää kasvatustieteissä: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Arola, Pyry; Valtonen, Jaso (2021)
Arola, Pyry
Valtonen, Jaso
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104012807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104012807
Tiivistelmä
Pelillistäminen elää tällä hetkellä kulta-aikaansa monilla aloilla, eivätkä kasvatustieteet ole poikkeus. Termi esiintyy kasvatustieteiden alalla tällä hetkellä runsaasti, mutta trendikkyydestään huolimatta useimmat pelillistämistä käsittelevät tutkimukset tuovat esille vallitsevan epäselvyyden pelillistämisen tarkasta määritelmästä. Tämä tarkan määritelmän puute voi olla ongelmallista tieteellisen keskustelun, tieteen kansainvälisyyden ja jatkotutkimuksien kannalta.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitämme systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin, mitä kasvatustieteiden alan tutkimuksissa pelillistämisellä tarkoitetaan, mitä käsitteitä sen ympärille on syntynyt sekä sen tavoitteet. Tutkimuskysymyksemme ovat: “Miten pelillistäminen on määritelty vuosien 2018–2020 aikana tehdyissä peruskoulukontekstin empiirissä tutkimuksissa?”, sekä “Mitkä pelillisyyden määritelmän teemat toistuvat tutkimuksissa?” Aineistona tutkimuksessamme toimii vuosina 2018–2020 julkaistut empiiriset ja kansainväliset kasvatustieteen tutkimukset pelillistämisestä. Käytimme joitain kaikkein laajimmin levinneitä pelillistämisen määrittelyä koskevia lähteitä muodostaaksemme oman viitekehyksemme pelillistämisen määrittelyyn.
Kävimme aineistoa useita kertoja läpi sisällönanalyysiä mukailevalla tavalla ja päädyimme lopulta 14 vertaisarvioituun englanninkieliseen artikkeliin, jotka käsittelivät pelillistämistä peruskoulukonteksteissa. Pelillistämisen määrittelyn laajuudessa ja painopisteissä oli vaihtelua artikkelien välillä. Tuloksista käy ilmi, että toiminnallisella tasolla pelillistäminen on varsin hyvin ymmärretty käsite, ja kaikkein yleisin määritelmä pelillistämiselle on pelimekanismien hyödyntäminen pelin ulkopuolisissa konteksteissa. Tutkimuksen kentällä on kuitenkin paljon keskenään ristiriitaisia näkemyksiä pelillistämisen ja sitä ympäröivien kokonaisuuksien välisistä suhteista. Monet pelillistämistä ympäröivistä termeistä ovat keskenään niin samankaltaisia, että usein on epäselvää, mistä kokonaisuudesta kulloinkin on kyse. Tämä korostui erityisesti englanninkielisten artikkelien käyttämien termien kääntämisessä suomeksi.
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitämme systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin, mitä kasvatustieteiden alan tutkimuksissa pelillistämisellä tarkoitetaan, mitä käsitteitä sen ympärille on syntynyt sekä sen tavoitteet. Tutkimuskysymyksemme ovat: “Miten pelillistäminen on määritelty vuosien 2018–2020 aikana tehdyissä peruskoulukontekstin empiirissä tutkimuksissa?”, sekä “Mitkä pelillisyyden määritelmän teemat toistuvat tutkimuksissa?” Aineistona tutkimuksessamme toimii vuosina 2018–2020 julkaistut empiiriset ja kansainväliset kasvatustieteen tutkimukset pelillistämisestä. Käytimme joitain kaikkein laajimmin levinneitä pelillistämisen määrittelyä koskevia lähteitä muodostaaksemme oman viitekehyksemme pelillistämisen määrittelyyn.
Kävimme aineistoa useita kertoja läpi sisällönanalyysiä mukailevalla tavalla ja päädyimme lopulta 14 vertaisarvioituun englanninkieliseen artikkeliin, jotka käsittelivät pelillistämistä peruskoulukonteksteissa. Pelillistämisen määrittelyn laajuudessa ja painopisteissä oli vaihtelua artikkelien välillä. Tuloksista käy ilmi, että toiminnallisella tasolla pelillistäminen on varsin hyvin ymmärretty käsite, ja kaikkein yleisin määritelmä pelillistämiselle on pelimekanismien hyödyntäminen pelin ulkopuolisissa konteksteissa. Tutkimuksen kentällä on kuitenkin paljon keskenään ristiriitaisia näkemyksiä pelillistämisen ja sitä ympäröivien kokonaisuuksien välisistä suhteista. Monet pelillistämistä ympäröivistä termeistä ovat keskenään niin samankaltaisia, että usein on epäselvää, mistä kokonaisuudesta kulloinkin on kyse. Tämä korostui erityisesti englanninkielisten artikkelien käyttämien termien kääntämisessä suomeksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]