Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset e-kirjoista opiskelukontekstissa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Palo, Siinamari (2021)
Palo, Siinamari
2021
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104062840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104062840
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on luoda kattava kokonaiskuva yliopisto-opiskelijoiden kokemuksista e-kirjojen käytöstä opiskelukontekstissa. Tavoitteena on selvittää, mitkä ovat opiskelijoiden kokemuksen mukaan e-kirjojen tarjoamia hyötyjä ja mahdollisuuksia opiskelussa ja mitkä puolestaan haasteita ja kehittämisen kohteita. Lisäksi tarkastellaan sitä, kuinka tietoisia yliopisto-opiskelijat ovat e-kirjoista, mitä väyliä he käyttävät e-kirjojen löytämiseen sekä miten he hyödyntävät e-kirjoja opiskelun tukena.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineistoksi valikoitui yhteensä kuusi vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusartikkelia sekä yksi e-kirjakyselyn raportti. Tutkimusaineistoon valikoituneet tutkimukset on toteutettu useissa eri maissa vuosien 2013 ja 2020 välillä. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmää.
Tutkielman perusteella e-kirjat ovat suurelle osalle yliopisto-opiskelijoista entuudestaan tuttuja. E-kirjojen löytämiseksi hyödynnetyt väylät vaihtelivat eri tutkimuksissa niin, että etenkin pidemmällä opinnoissaan olevat opiskelijat hyödynsivät tieteellisten kirjastojen tarjoamia e-kirjakatalogeja ja -tietokantoja, kun taas ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat hyödynsivät erilaisia hakukoneita, Google Scholaria sekä sosiaalisen median alustoja.
E-kirjojen hyödyiksi opiskelukontekstissa opiskelijat kokivat niiden saavutettavuuden, kätevyyden, mahdollisuuden esikatseluun, etsintä- ja navigointiominaisuudet sekä kuljetettavuuden. E-kirjojen haasteiksi opiskelijat puolestaan kokivat useat rekisteröitymiset eri alustoille, e-kirjojen lataamisen omalle laitteelle, käyttöliittymien hankaluuden, muistiinpanojen ja merkintöjen tekemisen vaikeuden sekä näytöltä lukemiseen liittyvät haasteet, kuten silmien väsymisen sekä keskittymisen herpaantumisen.
Tutkielmasta käy ilmi, että osa opiskelijoista hyödynsi e-kirjoja eri tavalla opiskelun tukena kuin painettuja kirjoja. E-kirjoja hyödynnettiin etenkin avaintermien ja hyödyllisten osioiden etsimiseen ja niitä luettiin harvemmin kannesta kanteen. E-kirjoja luettiin pääasiassa tietokoneella tai älypuhelimella ja varsinaisia e-kirjojen lukulaitteita hyödynnettiin harvoin.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineistoksi valikoitui yhteensä kuusi vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusartikkelia sekä yksi e-kirjakyselyn raportti. Tutkimusaineistoon valikoituneet tutkimukset on toteutettu useissa eri maissa vuosien 2013 ja 2020 välillä. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmää.
Tutkielman perusteella e-kirjat ovat suurelle osalle yliopisto-opiskelijoista entuudestaan tuttuja. E-kirjojen löytämiseksi hyödynnetyt väylät vaihtelivat eri tutkimuksissa niin, että etenkin pidemmällä opinnoissaan olevat opiskelijat hyödynsivät tieteellisten kirjastojen tarjoamia e-kirjakatalogeja ja -tietokantoja, kun taas ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat hyödynsivät erilaisia hakukoneita, Google Scholaria sekä sosiaalisen median alustoja.
E-kirjojen hyödyiksi opiskelukontekstissa opiskelijat kokivat niiden saavutettavuuden, kätevyyden, mahdollisuuden esikatseluun, etsintä- ja navigointiominaisuudet sekä kuljetettavuuden. E-kirjojen haasteiksi opiskelijat puolestaan kokivat useat rekisteröitymiset eri alustoille, e-kirjojen lataamisen omalle laitteelle, käyttöliittymien hankaluuden, muistiinpanojen ja merkintöjen tekemisen vaikeuden sekä näytöltä lukemiseen liittyvät haasteet, kuten silmien väsymisen sekä keskittymisen herpaantumisen.
Tutkielmasta käy ilmi, että osa opiskelijoista hyödynsi e-kirjoja eri tavalla opiskelun tukena kuin painettuja kirjoja. E-kirjoja hyödynnettiin etenkin avaintermien ja hyödyllisten osioiden etsimiseen ja niitä luettiin harvemmin kannesta kanteen. E-kirjoja luettiin pääasiassa tietokoneella tai älypuhelimella ja varsinaisia e-kirjojen lukulaitteita hyödynnettiin harvoin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]