Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yksityisten terveysvakuutusten nettimainonta – mitä, kenelle ja miksi?

Rissanen, Anna (2021)

 
Avaa tiedosto
RissanenAnna.pdf (859.2Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Rissanen, Anna
2021

Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-19
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104012801
Tiivistelmä
Suomen vakuutuskenttä on rakentunut julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyön varaan. Yksityinen sektori on täysin vastuussa osan lakisääteisten vakuutusten tuottamisesta ja toimii vakuutusten rinnakkaisena sekä päällekkäisenä tuottajana. Yhteenkietoutunut järjestelmä on luonut tilanteen, jossa eronteon merkitys on korostunut. Vaikka yksityinen sektori luo eroa julkisesti tuotettuihin palveluihin mainostamisen avulla, on se mukana tuottamassa niitä.
Tässä tutkielmassa analysoin yksityistä terveysvakuuttamista ja sen mainontaa. Yksityinen terveysvakuuttaminen määritellään vakuutusyhtiöiden puolesta vakuutuskokonaisuudeksi. Vakuutuskokonaisuuteen sisältyy spesifejä vakuutuksia sekä terveydenhuollon palveluja, jotka ovat päällekkäisiä sosiaalivakuutuksen kanssa. Lähestyn aihetta vakuutussosiologisin sekä sosiaalipoliittisin ottein, hyödyntäen diskurssianalyysia sekä retorisia keinoja.
Analysoin tutkielmassa yksityisten vakuutusyhtiöiden nettisivuilla olevaa terveysvakuuttamisen mainontaa. Vakuutusmainonnan avulla tarkastelen erontekoja julkiseen vakuuttamiseen sekä mainonnassa esiintyviä asiakastyyppejä.
Terveysvakuutusten mainonnassa käytetään myös aiemmassa tutkimuksessa löydettyä erontekoa yksityisen ja julkisen vakuutuksen välillä. Yksityistä vakuutusta mainostetaan laadukkaampana ja nopeampana palveluna. Terveysvakuutuksen mainonnassa hyödynnetään myös sote-uudistuksen aiheuttamaa epävarmuutta. Analyysin perusteella terveysvakuutuksen vakuutuskokonaisuuteen sisältyvät terveydenhuollon palvelut antavat kuvan siitä, että ne takaavat pääsyn hoidon piiriin sote-uudistuksen aiheuttaman hoidonsaannin epävarmuudesta huolimatta.
Terveysvakuutusten mainonnassa käytetään stereotyyppisiä asiakastyyppejä, joiden avulla mainontaa kohdennetaan keskiluokkaiselle asiakaskunnalle. Esimerkkitapauksissa toisinnetaan sukupuolistereotypioita ja luodaan kuvaa aktiivisesta ja perusterveestä asiakkaasta. Mahdolliseen asiakaskuntaan vedotaan affektiivisin perustein.
Analyysini perusteella terveysvakuutus esitetään tuotteena, joka täydentää ja jopa korvaa julkisen terveydenhuollon palveluja. Terveysvakuutuksen mainonnan voi yhdistää sote-uudistuksen luomaan epävarmaan tilanteeseen, jossa julkisen terveydenhuollon palveluista yhä suurempaa osaa tuottaa yksityinen palveluntuottaja. Keskiluokkaisille henkilöille on yhä helpompaa siirtyä täysin yksityisten terveyspalvelujen piiriin, mikä puolestaan syö perusteita julkisen terveydenhuollon ylläpitoon yhteisin verovaroin.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto (Limited access) [3567]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste