Sähköverkon rakennuttamispalvelujen kehittäminen palvelumarkkinoille
Vihtiälä, Perttu (2021)
Vihtiälä, Perttu
2021
Sähkötekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103302759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103302759
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminnan asema sähköverkko- ja koko energia-alalla on kasvanut jatkuvasti kilpailun vapautumisen jälkeen. Yritykset pyrkivät keskittymään toiminnassaan ydinosaamiseensa ja sen myötä muut toiminnot hankitaan pitkälti ostopalveluina. Infra-alan haasteet, kuten toiminnan pirstaloituminen ja sen mukainen heikko tuottavuus ja kokonaisuuksien hallinta sekä eri toimijoiden vastakkainasettelu sekä asiakasorientaatioon, ympäristön suojeluun ja ilmaston muutokseen liittyvät asiat tarjoavat uusia innovaatio- ja palvelumahdollisuuksia. Digitalisaation ja uusien teknologioiden täyden potentiaalin hyödyntämättömyys hidastavat omalta osaltaan toimialan kehittymistä. Liiketoimintaympäristön muutoksen tarjoamat mahdollisuudet ja siihen liittyvien tutkimustulosten niukkuus sekä Elenian strategian mukainen kiinnostus palvelujensa kehittämiseen luovat tarkoituksen tämän työn sisällölle.
Mahdollista uutta palvelumallia ajatellen tarkastelu rajattiin aluksi koskemaan sähköverkon kaapelointiprojekteja. Tutkimuksessa on pääosin hyödynnetty kvalitatiivista analysointia, jota on tuettu kvantitatiivisin menetelmin. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin liiketoimintaympäristön muutosajureita ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia ja aiheuttamia haasteita. Erityisesti tavoitteena oli myös etsiä ja vertailla infra-alalla hyödynnettyjä palvelumalleja, joiden osalta kuitenkin todettiin, ettei niitä ole vielä julkisesti saatavilla. Näin ollen ehdotusta uudesta mahdollisesta palvelumallista luotaessa hyödynnettiin yleisempiä liiketoiminnan kuvaustyökaluja. Haastattelujen ja kyselyjen avulla puolestaan selvitettiin eri toimialojen palvelutarpeita ja asiakasarvoa ja tunnistettiin Elenian Projektinjohto ja rakennuttaminen -yksikön operatiivisen toiminnan menestystekijöitä palveluliiketoiminnan näkökulmasta ja verrattiin niiden tasoa haastateltujen ulkoisten toimijoiden kokemuksiin omien palvelun tarjoajiensa vastaavasta.
Tutkimustulosten mukaan palvelujen mahdollisuudet perustuvat etenkin kokonaisvaltaisuuteen, laadukkuuteen, kustannustehokkuuteen ja helppouteen, mitkä mahdollistuvat erityisesti pitkäaikaisessa kumppanuudessa. Lisäksi erityisesti liiketoimintojen integroiminen ja projektin elinkaaren huomiointi hankkeiden suunnittelussa edesauttavat ja tukevat edellä mainittuja asioita. Uudet teknologiat ja digitalisaatio ovat puolestaan palvelujen kannalta mahdollistavia, mutta myös rajoittavia tekijöitä. Elenia pystyy vastaamaan mahdollisuuksiin kokemuksen kautta hankitun oman ja kumppaniverkostonsa kokonaisvaltaisen osaamisen ja asiantuntijuuden sekä nykyisten prosessiensa myötä. Elenialla on kyky tarjota kustannustehokasta rakentamista muun muassa suurten hankintavolyymiensa mahdollistamana. Lisäksi Elenia on kansainvälisesti arvioituna yksi maailman vastuullisimmista toimialan sekä sähköverkkopalvelujen ja teknologioiden sekä järjestelmien kehittäjistä ja edelläkävijöistä, mistä esimerkkinä toimii myös muun muassa uuden sukupolven sähkömittareiden asennushanke, ARMI. Menestystekijöiden pohjalta luotiin palvelumalli, jonka analysoinnin perusteella muodostettiin hahmotelma myös Elenian mahdollisesta palvelutarjoamasta. Tämän työn jälkeen kehitysprosessi Eleniassa jatkuu palvelun prosessien ja sisältöjen tarkemmalla kuvauksella.
Mahdollista uutta palvelumallia ajatellen tarkastelu rajattiin aluksi koskemaan sähköverkon kaapelointiprojekteja. Tutkimuksessa on pääosin hyödynnetty kvalitatiivista analysointia, jota on tuettu kvantitatiivisin menetelmin. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin liiketoimintaympäristön muutosajureita ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia ja aiheuttamia haasteita. Erityisesti tavoitteena oli myös etsiä ja vertailla infra-alalla hyödynnettyjä palvelumalleja, joiden osalta kuitenkin todettiin, ettei niitä ole vielä julkisesti saatavilla. Näin ollen ehdotusta uudesta mahdollisesta palvelumallista luotaessa hyödynnettiin yleisempiä liiketoiminnan kuvaustyökaluja. Haastattelujen ja kyselyjen avulla puolestaan selvitettiin eri toimialojen palvelutarpeita ja asiakasarvoa ja tunnistettiin Elenian Projektinjohto ja rakennuttaminen -yksikön operatiivisen toiminnan menestystekijöitä palveluliiketoiminnan näkökulmasta ja verrattiin niiden tasoa haastateltujen ulkoisten toimijoiden kokemuksiin omien palvelun tarjoajiensa vastaavasta.
Tutkimustulosten mukaan palvelujen mahdollisuudet perustuvat etenkin kokonaisvaltaisuuteen, laadukkuuteen, kustannustehokkuuteen ja helppouteen, mitkä mahdollistuvat erityisesti pitkäaikaisessa kumppanuudessa. Lisäksi erityisesti liiketoimintojen integroiminen ja projektin elinkaaren huomiointi hankkeiden suunnittelussa edesauttavat ja tukevat edellä mainittuja asioita. Uudet teknologiat ja digitalisaatio ovat puolestaan palvelujen kannalta mahdollistavia, mutta myös rajoittavia tekijöitä. Elenia pystyy vastaamaan mahdollisuuksiin kokemuksen kautta hankitun oman ja kumppaniverkostonsa kokonaisvaltaisen osaamisen ja asiantuntijuuden sekä nykyisten prosessiensa myötä. Elenialla on kyky tarjota kustannustehokasta rakentamista muun muassa suurten hankintavolyymiensa mahdollistamana. Lisäksi Elenia on kansainvälisesti arvioituna yksi maailman vastuullisimmista toimialan sekä sähköverkkopalvelujen ja teknologioiden sekä järjestelmien kehittäjistä ja edelläkävijöistä, mistä esimerkkinä toimii myös muun muassa uuden sukupolven sähkömittareiden asennushanke, ARMI. Menestystekijöiden pohjalta luotiin palvelumalli, jonka analysoinnin perusteella muodostettiin hahmotelma myös Elenian mahdollisesta palvelutarjoamasta. Tämän työn jälkeen kehitysprosessi Eleniassa jatkuu palvelun prosessien ja sisältöjen tarkemmalla kuvauksella.