COVID-19-pandemian vaikutukset tieliikenteen määrään Suomessa : Liikenteen automaattisten mittausasemien tuottaman datan 1.3.2020–31.7.2020 analyysi
Heininen, Aleksi (2021)
Heininen, Aleksi
2021
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103252686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103252686
Tiivistelmä
Koronapandemia saavutti Suomen vuoden 2020 alkupuolella. Virus alkoi levitä Suomessa ja valtioneuvosto asetti rajoituksia ja suosituksia koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Työssä tarkastellaan mitä muutoksia tieliikenteen määrissä on havaittavissa viidellä eri liikenteen automaattisella mittausasemalla Suomessa.
Mittausasemat on valittu maantieteellisesti eri osista Suomea. Yksi piste on valittu Uudenmaan sisäpuolelta, toinen piste on Pirkanmaalla, kolmas piste on Itä-Suomessa, neljäs piste on Keski-Suomessa ja viides piste on Lapissa. Nämä pisteet kuvaavat sitä, miten tieliikenne on muuttunut eri puolella Suomea 1.3.2020–31.7.2020 edellisvuoteen verrattuna.
Tuloksena työssä todetaan, että Uudenmaan liikkumisrajoitusten aikana 28.3.2020–15.4.2020 oli nähtävissä selkeä lasku liikennemäärissä. Tämä liikennemäärien vähentyminen oli alkanut jo ennen liikkumisrajoitusten alkamista todennäköisesti 16.3.2020 voimaan astuneiden poikkeusolojen takia.
Kokonaisuutena voidaan todeta, että koronapandemialla ja koronan vastaisilla toimilla oli merkittävä laskeva vaikutus tieliikenteen määrään Suomessa vuonna 2020. Huhtikuun 2020 jälkeen liikennemäärät lähtivät nousuun ja palasivat lähelle edeltävän vuoden tasoa. Eri puolilla Suomea muutokset ovat olleet eri suuruisia ja työssä huomattiin, että Kolin sekä läntisen Lapin matkailukohteiden lähellä liikennemäärät ylittivät vuoden 2019 tason heinäkuussa 2020. Muilla pisteillä liikennemäärät eivät ylittäneet vuoden 2019 tasoa.
Mittausasemat on valittu maantieteellisesti eri osista Suomea. Yksi piste on valittu Uudenmaan sisäpuolelta, toinen piste on Pirkanmaalla, kolmas piste on Itä-Suomessa, neljäs piste on Keski-Suomessa ja viides piste on Lapissa. Nämä pisteet kuvaavat sitä, miten tieliikenne on muuttunut eri puolella Suomea 1.3.2020–31.7.2020 edellisvuoteen verrattuna.
Tuloksena työssä todetaan, että Uudenmaan liikkumisrajoitusten aikana 28.3.2020–15.4.2020 oli nähtävissä selkeä lasku liikennemäärissä. Tämä liikennemäärien vähentyminen oli alkanut jo ennen liikkumisrajoitusten alkamista todennäköisesti 16.3.2020 voimaan astuneiden poikkeusolojen takia.
Kokonaisuutena voidaan todeta, että koronapandemialla ja koronan vastaisilla toimilla oli merkittävä laskeva vaikutus tieliikenteen määrään Suomessa vuonna 2020. Huhtikuun 2020 jälkeen liikennemäärät lähtivät nousuun ja palasivat lähelle edeltävän vuoden tasoa. Eri puolilla Suomea muutokset ovat olleet eri suuruisia ja työssä huomattiin, että Kolin sekä läntisen Lapin matkailukohteiden lähellä liikennemäärät ylittivät vuoden 2019 tason heinäkuussa 2020. Muilla pisteillä liikennemäärät eivät ylittäneet vuoden 2019 tasoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]