Asiakkaiden kokemuksia etämielenterveyspalveluista : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Oksanen, Mikko; Oravuori-Myllymäki, Maija (2021)
Oksanen, Mikko
Oravuori-Myllymäki, Maija
2021
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103242668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103242668
Tiivistelmä
Mielenterveys on osa ihmisen terveyttä ja sen edistämiseksi toteutetaan laajakirjoisesti erilaisia palveluja. Osa näistä palveluista toteutetaan etänä. Asiakkaiden kokemukset näistä palveluista ovat tärkeitä kehitystyön kannalta. Korona-aikana etäpalveluiden tarkastelu on ajankohtaistunut. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia etämielenterveyspalveluista. Tutkimuskysymyksenä oli ”Minkälaisia kokemuksia asiakkailla on etämielenterveyspalveluista?”.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineistona oli alkuperäistutkimuksia, joita haettiin Psycinfo ja Medline -tietokannoista. Hakusanoina käytettiin mielenterveysteen liittyviä sanoja (mental health, mental illness, mental disorder, psychiatric illness), etäpalveluihin liittyviä sanoja (telehealth, telemedicine, telemonitoring telepractice, telenursing, telecare) sekä kokemuksiin liittyviä sanoja (satisfaction, experience, perception, view). Artikkeleita rajattiin sisäänottokriteerein ja tietokantarajauksin sekä tarkasteltiin laadunarvioinnilla.
Sisäänottokriteereinä oli, että artikkeli käsittelee aihetta tutkimuskysymyksen mukaisesti ja että käsitelty etäpalvelu sisältää jonkinlaisen yhteyden etänä ammattilaiseen. Tietokantarajauksina oli julkaisu vuosina 2010–2020, englannin kieli ja kokotekstin saatavuus. Artikkeleiden tuli olla vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita, eikä kirjallisuuskatsauksia tarkasteltu. Haun tuloksena löytyi yhteensä 4727 artikkelia, joista kirjallisuuskatsausta varten valikoitui lopulta 22 artikkelia. Artikkelit analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulokseksi muodostui seitsemän pääluokkaa, jotka kuvaavat asiakkaiden kokemuksia. Tekniikan toimivuus, etäpalveluiden hyödyllisyys, tyytyväisyys etäpalveluihin, vuorovaikutuksen onnistuminen, etäpalveluiden käytännöllisyys, etäpalveluiden järjestämisessä kehitettävää ja etäpalvelut eivät sovellu kaikille.
Tulokset kertovat laajasta kokemuskentästä, jonka sisälle mahtuu paljon erilaisia kokemuksia. Kokemukset ovat aina yksilöllisiä ja niitä oli sekä positiivisia että negatiivisia. Kuitenkin useissa artikkeleissa toistui rohkaisevasti etäpalveluiden kehittämisen kannalta positiivisia kokemuksia. Jatkossa tulisi tuottaa sellaista tutkittua tietoa, jota voitaisiin käyttää terveydenhuollon suosituksissa etämielenterveyspalveluista.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineistona oli alkuperäistutkimuksia, joita haettiin Psycinfo ja Medline -tietokannoista. Hakusanoina käytettiin mielenterveysteen liittyviä sanoja (mental health, mental illness, mental disorder, psychiatric illness), etäpalveluihin liittyviä sanoja (telehealth, telemedicine, telemonitoring telepractice, telenursing, telecare) sekä kokemuksiin liittyviä sanoja (satisfaction, experience, perception, view). Artikkeleita rajattiin sisäänottokriteerein ja tietokantarajauksin sekä tarkasteltiin laadunarvioinnilla.
Sisäänottokriteereinä oli, että artikkeli käsittelee aihetta tutkimuskysymyksen mukaisesti ja että käsitelty etäpalvelu sisältää jonkinlaisen yhteyden etänä ammattilaiseen. Tietokantarajauksina oli julkaisu vuosina 2010–2020, englannin kieli ja kokotekstin saatavuus. Artikkeleiden tuli olla vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita, eikä kirjallisuuskatsauksia tarkasteltu. Haun tuloksena löytyi yhteensä 4727 artikkelia, joista kirjallisuuskatsausta varten valikoitui lopulta 22 artikkelia. Artikkelit analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulokseksi muodostui seitsemän pääluokkaa, jotka kuvaavat asiakkaiden kokemuksia. Tekniikan toimivuus, etäpalveluiden hyödyllisyys, tyytyväisyys etäpalveluihin, vuorovaikutuksen onnistuminen, etäpalveluiden käytännöllisyys, etäpalveluiden järjestämisessä kehitettävää ja etäpalvelut eivät sovellu kaikille.
Tulokset kertovat laajasta kokemuskentästä, jonka sisälle mahtuu paljon erilaisia kokemuksia. Kokemukset ovat aina yksilöllisiä ja niitä oli sekä positiivisia että negatiivisia. Kuitenkin useissa artikkeleissa toistui rohkaisevasti etäpalveluiden kehittämisen kannalta positiivisia kokemuksia. Jatkossa tulisi tuottaa sellaista tutkittua tietoa, jota voitaisiin käyttää terveydenhuollon suosituksissa etämielenterveyspalveluista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]