Recruitment of Immigrant-origin Candidates in Finnish Municipal Elections
Sipinen, Josefina (2021)
Sipinen, Josefina
Tampere University
2021
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-04-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1910-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1910-6
Tiivistelmä
Yksi keskeisiä kysymyksiä muuttoliikkeen sävyttämässä maailmassa on, miten valtiot ja kansakunnat kykenevät integroimaan uudet tulijat ja heidän jälkeläisensä osaksi yhteiskuntaa. Maahanmuuttajien kotoutuminen tapahtuu lukuisilla yhteiskunnan eri osa-alueilla, kuten työmarkkinoilla, mutta myös politiikassa. Maahanmuuttajien poliittinen kiinnittyminen uudessa kotimaassa – mukaan lukien kyky ymmärtää ja vaikuttaa poliittisiin prosesseihin sekä kiinnostus seurata yhteiskunnallisia asioita – edistää heidän kotoutumistaan sekä yksilö- että ryhmätasolla. Yksi merkittävä maahanmuuttajien poliittiseen kiinnittymiseen vaikuttava tekijä on heidän poliittinen edustuksensa demokraattisissa päätöksentekoelimissä. Etnisten ja maahanmuuttotaustaisten vähemmistöjen mukanaolo poliittisessa päätöksenteossa viestii tasa-arvoisesta ja moniäänisestä yhteiskunnasta, jossa jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus vaikuttaa yhteisiin asioihin syntyperästään riippumatta.
Tarkastelemalla maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden rekrytoitumista Suomen kuntavaaleissa tämä tutkimus syventää keskustelua tekijöistä, jotka yhtäältä edistävät ja toisaalta vaikeuttavat maahanmuuttajien poliittisen edustuksen toteutumista. Tutkimuksen empiirisessä osiossa keskitytään kevään 2017 kuntavaaleihin ja vastataan kolmeen päätutkimuskysymykseen: (1) Mitkä olivat keskeisimmät erot eri etnisten ryhmien poliittisessa kiinnittymisessä? (2) Mikä vaikutti poliittisten puolueiden kysyntään eli halukkuuteen rekrytoida maahanmuuttotaustaisia henkilöitä ehdokaslistoilleen? (3) Miten maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden tarjonta eli heidän yhteiskunnallinen taustansa, resurssinsa ja motivaationsa vaikuttivat paitsi päätökseen ehdolle asettumisesta myös heidän valikoitumiseensa ehdokaslistalle?
Tutkimuksessa hyödynnetään sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Rekisteri- ja kyselypohjaiset aineistot muodostavat pohjan laajemmalle Suomen maahanmuuttotaustaisen väestön poliittisen kiinnittymisen ja poliittisen edustuksen analyysille kuntatasolla. Määrällisten aineistojen avulla on mahdollista vertailla valtaväestöön lukeutuvien ehdokkaiden ja maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden henkilökohtaisia ja sosiaalisia voimavaroja, motivaatiota, poliittisia arvoja ja asenteita, sekä ehdokaskampanjoita. Laadullinen haastatteluaineisto puolestaan valottaa etnisten ja maahanmuuttotaustaisten vähemmistöjen poliittista rekrytoitumista niin maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden kuin puolueiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, ensinnäkin, että poliittinen kiinnittyminen vaihtelee suuresti eri etnisten vähemmistöryhmien välillä ja että tätä selittävät moninaiset taustamaahan, Suomeen muuton syihin ja ryhmien kotoutumiseen liittyvät seikat. Suomalainen avointen listojen vaalijärjestelmä sekä ehdokkaiden korkea kysyntä kuntavaaleissa kuitenkin luovat verrattain suotuisan ympäristön Suomeen muuttaneiden ehdokkaaksi pääsylle. Toisaalta, vaikka kynnys ehdokkaaksi pääsylle ei ole korkea, useimmat ehdokkaat tarvitsevat ulkopuolista kannustusta ehdokkuudelleen. Suomeen muualta muuttaneet tarvitsevat kannustusta puolueilta ja omalta lähipiiriltään valtaväestöä useammin, sillä monet heistä kokevat oman suomen (tai ruotsin) kielen taitonsa ja/tai suomalaista poliittista järjestelmää ja kulttuuria koskevan tietotasonsa riittämättömiksi.
Puolueiden kykyä ja motivaatiota luoda ehdokastarjontaa eli aktiivisesti kannustaa Suomeen muuttaneita asettumaan ehdolle vaaleissa hankaloittavat puolueiden vähäiset sosiaaliset siteet eri etnisiin vähemmistöryhmiin. Verkostojen niukkuus tai suoranainen puute estää puolueita hankkimasta tietoa potentiaalisista maahanmuuttotaustaisista ehdokkaista eli henkilöistä, jotka voisivat olla kiinnostuneita asettumaan ehdolle ja joilla olisi siihen myös riittävät resurssit. Suomen henkilökeskeisessä vaalijärjestelmässä puolueiden vaalitulos riippuu voimakkaasti niiden asettamien ehdokkaiden kyvyistä hankkia henkilökohtaisia ääniä, jotka kaikki menevät puolueen yhteiselle listalle ja määrittävät puolueen saamien edustajanpaikkojen lukumäärän. Näin ollen ehdokkaita rekrytoidessaan puolueet haluavat varmistua siitä, että niiden ehdokkailla on riittävästi voimavaroja ja motivaatiota aktiivisen ehdokaskampanjan järjestämiseen ja äänestäjien mobilisointiin. Tiedon ja sitä myöden luottamuksen puutteen vuoksi puolueet kokevat maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden rekrytoimisen haastavaksi, mikä puolestaan vähentää puolueiden halukkuutta käyttää resurssejaan vähemmistöehdokkaiden löytämiseksi.
Puolueet aloittavat ehdokasrekrytoinnin omasta organisaatiostaan edeten organisaation sisäkehältä sen ulkokehälle eli tarkastelemalla ensin aktiivisia jäseniään, sitten vähemmän aktiivisia ja tämän jälkeen jäsenten henkilökohtaisia verkostoja. Koska Suomeen muuttaneet ovat valtaväestöä harvemmin jäseniä puolueorganisaatioissa ja koska heidän verkostonsa eivät aina riittävästi risteä valtaväestön verkostojen ja elämänpiirin kanssa, he jäävät usein puolueiden rekrytointiverkostojen ulkopuolelle. Näin ollen monet Suomeen muuttaneet jäävät vaille sitä kannustusta ja tukea, jota he tarvitsisivat ehdolle asettumisekseen. Sosiaalisilla verkostoilla ja niiden eriytyneisyydellä on siten keskeinen rooli Suomeen muuttaneiden ehdokkaaksi rekrytoitumisen esteiden ja poliittisen aliedustuksen taustalla.
Aiemmassa maahanmuuttajien poliittista rekrytoitumista käsittelevässä tutkimuksessa ei ole tarkasteltu riittävästi sosiaalisten verkostojen ja sosiaalisen pääoman merkitystä ja roolia. Sosiaalisiin verkostoihin nivoutuvien tekijöiden järjestelmällinen erittely on tästä syystä yksi tämän tutkimuksen keskeisimmistä kontribuutioista. Tutkimuksen tulokset auttavat tunnistamaan maahanmuuttajien poliittiseen kiinnittymiseen liittyviä tekijöitä ja poistamaan esteitä, jotka vaikeuttavat heidän pääsyään uuden kotimaansa poliittisen järjestelmän tasavertaisiksi jäseniksi.
Tarkastelemalla maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden rekrytoitumista Suomen kuntavaaleissa tämä tutkimus syventää keskustelua tekijöistä, jotka yhtäältä edistävät ja toisaalta vaikeuttavat maahanmuuttajien poliittisen edustuksen toteutumista. Tutkimuksen empiirisessä osiossa keskitytään kevään 2017 kuntavaaleihin ja vastataan kolmeen päätutkimuskysymykseen: (1) Mitkä olivat keskeisimmät erot eri etnisten ryhmien poliittisessa kiinnittymisessä? (2) Mikä vaikutti poliittisten puolueiden kysyntään eli halukkuuteen rekrytoida maahanmuuttotaustaisia henkilöitä ehdokaslistoilleen? (3) Miten maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden tarjonta eli heidän yhteiskunnallinen taustansa, resurssinsa ja motivaationsa vaikuttivat paitsi päätökseen ehdolle asettumisesta myös heidän valikoitumiseensa ehdokaslistalle?
Tutkimuksessa hyödynnetään sekä määrällistä että laadullista aineistoa. Rekisteri- ja kyselypohjaiset aineistot muodostavat pohjan laajemmalle Suomen maahanmuuttotaustaisen väestön poliittisen kiinnittymisen ja poliittisen edustuksen analyysille kuntatasolla. Määrällisten aineistojen avulla on mahdollista vertailla valtaväestöön lukeutuvien ehdokkaiden ja maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden henkilökohtaisia ja sosiaalisia voimavaroja, motivaatiota, poliittisia arvoja ja asenteita, sekä ehdokaskampanjoita. Laadullinen haastatteluaineisto puolestaan valottaa etnisten ja maahanmuuttotaustaisten vähemmistöjen poliittista rekrytoitumista niin maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden kuin puolueiden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, ensinnäkin, että poliittinen kiinnittyminen vaihtelee suuresti eri etnisten vähemmistöryhmien välillä ja että tätä selittävät moninaiset taustamaahan, Suomeen muuton syihin ja ryhmien kotoutumiseen liittyvät seikat. Suomalainen avointen listojen vaalijärjestelmä sekä ehdokkaiden korkea kysyntä kuntavaaleissa kuitenkin luovat verrattain suotuisan ympäristön Suomeen muuttaneiden ehdokkaaksi pääsylle. Toisaalta, vaikka kynnys ehdokkaaksi pääsylle ei ole korkea, useimmat ehdokkaat tarvitsevat ulkopuolista kannustusta ehdokkuudelleen. Suomeen muualta muuttaneet tarvitsevat kannustusta puolueilta ja omalta lähipiiriltään valtaväestöä useammin, sillä monet heistä kokevat oman suomen (tai ruotsin) kielen taitonsa ja/tai suomalaista poliittista järjestelmää ja kulttuuria koskevan tietotasonsa riittämättömiksi.
Puolueiden kykyä ja motivaatiota luoda ehdokastarjontaa eli aktiivisesti kannustaa Suomeen muuttaneita asettumaan ehdolle vaaleissa hankaloittavat puolueiden vähäiset sosiaaliset siteet eri etnisiin vähemmistöryhmiin. Verkostojen niukkuus tai suoranainen puute estää puolueita hankkimasta tietoa potentiaalisista maahanmuuttotaustaisista ehdokkaista eli henkilöistä, jotka voisivat olla kiinnostuneita asettumaan ehdolle ja joilla olisi siihen myös riittävät resurssit. Suomen henkilökeskeisessä vaalijärjestelmässä puolueiden vaalitulos riippuu voimakkaasti niiden asettamien ehdokkaiden kyvyistä hankkia henkilökohtaisia ääniä, jotka kaikki menevät puolueen yhteiselle listalle ja määrittävät puolueen saamien edustajanpaikkojen lukumäärän. Näin ollen ehdokkaita rekrytoidessaan puolueet haluavat varmistua siitä, että niiden ehdokkailla on riittävästi voimavaroja ja motivaatiota aktiivisen ehdokaskampanjan järjestämiseen ja äänestäjien mobilisointiin. Tiedon ja sitä myöden luottamuksen puutteen vuoksi puolueet kokevat maahanmuuttotaustaisten ehdokkaiden rekrytoimisen haastavaksi, mikä puolestaan vähentää puolueiden halukkuutta käyttää resurssejaan vähemmistöehdokkaiden löytämiseksi.
Puolueet aloittavat ehdokasrekrytoinnin omasta organisaatiostaan edeten organisaation sisäkehältä sen ulkokehälle eli tarkastelemalla ensin aktiivisia jäseniään, sitten vähemmän aktiivisia ja tämän jälkeen jäsenten henkilökohtaisia verkostoja. Koska Suomeen muuttaneet ovat valtaväestöä harvemmin jäseniä puolueorganisaatioissa ja koska heidän verkostonsa eivät aina riittävästi risteä valtaväestön verkostojen ja elämänpiirin kanssa, he jäävät usein puolueiden rekrytointiverkostojen ulkopuolelle. Näin ollen monet Suomeen muuttaneet jäävät vaille sitä kannustusta ja tukea, jota he tarvitsisivat ehdolle asettumisekseen. Sosiaalisilla verkostoilla ja niiden eriytyneisyydellä on siten keskeinen rooli Suomeen muuttaneiden ehdokkaaksi rekrytoitumisen esteiden ja poliittisen aliedustuksen taustalla.
Aiemmassa maahanmuuttajien poliittista rekrytoitumista käsittelevässä tutkimuksessa ei ole tarkasteltu riittävästi sosiaalisten verkostojen ja sosiaalisen pääoman merkitystä ja roolia. Sosiaalisiin verkostoihin nivoutuvien tekijöiden järjestelmällinen erittely on tästä syystä yksi tämän tutkimuksen keskeisimmistä kontribuutioista. Tutkimuksen tulokset auttavat tunnistamaan maahanmuuttajien poliittiseen kiinnittymiseen liittyviä tekijöitä ja poistamaan esteitä, jotka vaikeuttavat heidän pääsyään uuden kotimaansa poliittisen järjestelmän tasavertaisiksi jäseniksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4970]