Ammattikorkeakoulukirjastojen muuttuva työnkuva
Toivanen, Sari (2021)
Toivanen, Sari
2021
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Information Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103232636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103232636
Tiivistelmä
Tässä pro gradu – tutkielmassa tutkittiin ammattikorkeakoulukirjastojen henkilöstön osaamista nyt ja tulevaisuudessa sekä työn muutosta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakoulukirjastoissa työskentelevien kirjasto- ja tietopalvelualan työntekijöiden ammatillista osaamista sekä tarkastella kirjasto- ja tietopalveluissa mahdollisesti tapahtuneita työn muutoksia ja niiden vaikutuksia työhön. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena ammattikorkeakoulukirjaston työntekijät kokevat nykyisen ammattitaitonsa, mitä osaamistaitoja he katsovat tarvitsevansa tulevaisuudessa ja mitä muutoksia kirjasto- ja tietopalveluilla on ollut ja miten mahdolliset muutokset on koettu.
Tutkielman viitekehyksessä tarkastellaan työn muutosta sekä ammatillista osaamista. Ammatillista osaamista tarkastellaan käsitteiden kvalifikaatio ja kompetenssi eli työntekijän omien osaamisten kautta. Viitekehyksessä pyrittiin hyödyntämään ajan tasalla olevia julkaisua työn muutoksesta ja osaamisesta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake luotiin Tampereen yliopiston Microsoft Forms -kyselyohjelmalla ja saatu tutkimusaineisto käsiteltiin ja analysoitiin käyttäen Microsoft Excel taulukko-ohjelmaa. Tutkimuksessa saadut tulokset esitettiin tilastollisin tunnusluvuin. Kyselyn avoimet kysymykset analysoitiin sisällönkuvailun avulla. Tutkimukseen osallistui viiden eri ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun henkilöstöä ja vastauksia saatiin yhteensä 38 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vastaajat kokivat nykyosaamisensa hyväksi. Asiakaspalvelukeskeiseen työhön liittyvät pehmeät taidot koettiin hallitsevan hyvin, kun taas pedagogisissa taidoissa koettiin hieman epävarmuutta, mutta pedagogiset taidot nähtiin kuitenkin tärkeinä. Tulevaisuuden uusina osaamisalueina nähtiin ensisijaisesti datalukutaito, datan hallintataidot ja palvelumuotoilu. Myös pedagogisten taitojen osaaminen sekä tiedonhankintaan liittyvä ohjaus nähtiin tärkeinä. Muutosta on tapahtunut sekä kirjasto- ja tietopalvelun sisällä että muualta organisaatiosta tulleiden muutosten myötä. Suurimpia muutoksia olivat asiakaspalvelun siirtyminen verkkoon sekä töiden laajeneminen kirjaston ulkopuolisiin tehtäviin. Tapahtuneet muutokset koettiin pääosin myönteisinä Digitalisaatio ja automatisointi ovat poistaneet kirjaston rutiinitehtäviä ja muokanneet asiakaspalvelussa tehtävää työtä. Tekoälyn ja robotiikan käytön nähtiin kirjastossa kohdistuvan asiakaspalveluun, ohjaukseen sekä luettelointiin ja sisällönkuvailuun.
Tutkielman viitekehyksessä tarkastellaan työn muutosta sekä ammatillista osaamista. Ammatillista osaamista tarkastellaan käsitteiden kvalifikaatio ja kompetenssi eli työntekijän omien osaamisten kautta. Viitekehyksessä pyrittiin hyödyntämään ajan tasalla olevia julkaisua työn muutoksesta ja osaamisesta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake luotiin Tampereen yliopiston Microsoft Forms -kyselyohjelmalla ja saatu tutkimusaineisto käsiteltiin ja analysoitiin käyttäen Microsoft Excel taulukko-ohjelmaa. Tutkimuksessa saadut tulokset esitettiin tilastollisin tunnusluvuin. Kyselyn avoimet kysymykset analysoitiin sisällönkuvailun avulla. Tutkimukseen osallistui viiden eri ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun henkilöstöä ja vastauksia saatiin yhteensä 38 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että vastaajat kokivat nykyosaamisensa hyväksi. Asiakaspalvelukeskeiseen työhön liittyvät pehmeät taidot koettiin hallitsevan hyvin, kun taas pedagogisissa taidoissa koettiin hieman epävarmuutta, mutta pedagogiset taidot nähtiin kuitenkin tärkeinä. Tulevaisuuden uusina osaamisalueina nähtiin ensisijaisesti datalukutaito, datan hallintataidot ja palvelumuotoilu. Myös pedagogisten taitojen osaaminen sekä tiedonhankintaan liittyvä ohjaus nähtiin tärkeinä. Muutosta on tapahtunut sekä kirjasto- ja tietopalvelun sisällä että muualta organisaatiosta tulleiden muutosten myötä. Suurimpia muutoksia olivat asiakaspalvelun siirtyminen verkkoon sekä töiden laajeneminen kirjaston ulkopuolisiin tehtäviin. Tapahtuneet muutokset koettiin pääosin myönteisinä Digitalisaatio ja automatisointi ovat poistaneet kirjaston rutiinitehtäviä ja muokanneet asiakaspalvelussa tehtävää työtä. Tekoälyn ja robotiikan käytön nähtiin kirjastossa kohdistuvan asiakaspalveluun, ohjaukseen sekä luettelointiin ja sisällönkuvailuun.