Opintojensa alussa olevien sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia pakopelin hyödyllisyydestä
Kuusisto, Pauliina (2021)
Kuusisto, Pauliina
2021
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103172592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103172592
Tiivistelmä
Nuoremmat sukupolvet ovat entistä tottuneempia peleihin ja niiden tarjoamiin sitouttaviin ja interaktiivisiin kokemuksiin, jotka aiheuttavat flow -tilalle tyypillistä mielihyvää ja edistävät siten oppimista. Pakohuone on pääosin ei-digitaalinen pelillisyyteen perustuva lähestymistapa opetukseen, joka alun perin on kehitetty kaupalliseen tarkoitukseen japanilaisen SCRAP yhtiön toimesta vuonna 2007.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata opintojensa alkuvaiheessa olevien opiskelijoiden kokemuksia pakopelin hyödyllisyydestä sairaanhoitajaopinnoissa. Tutkimuskysymyksenä oli: Minkälaisia kokemuksia opiskelijoilla on opintojen alkuvaiheessa pakopelin hyödyllisyydestä sairaanhoitajaopinnoissa? Tavoitteena oli tuottaa tietoa pakopelin hyödyllisyydestä sairaanhoitajaopinnoissa ja kehittää pakopelillisyyttä sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa.
Tähän pro gradu -tutkielmaan osallistujiksi valikoitui erään ammattikorkeakoulun opintojensa alkuvaiheessa oleva sairaanhoitajaopiskelijaryhmä. Haastattelut toteutettiin neljänä erillisenä ryhmäteemahaastatteluna. Pakopelikokemukset perustuivat tutkijan 2019 kehittämään ja pilotoimaan pakopeliin. Tutkimuskysymystä koskevat analyysiyksiköt analysoitiin teoriaohjaavalla sisällön analyysilla.
Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat pakopelin hyödyiksi ryhmäytymisen edistämisen, opiskelijoiden geneeristen taitojen lisäämisen sekä oppimisen syventämisen opittavaan asiaan. Lisäksi sairaanhoitajaopiskelijat kokivat, että pakopelissä oppimista tukee aikaisempi kokemus. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat pakopelin hyödyiksi myös vaihtoehtoisten oppimistapojen tarjoamisen, opiskeluun sitoutumisen lisäämisen sekä opiskelupaineiden vähenemisen.
Pakopeli tarjoaa uudenlaisen vaihtoehdon ja toisenlaisen tavan oppia heti opintojen alkuvaiheessa. Ryhmäytyminen ja geneerisissä taidoissa harjaantuminen opintojen alusta asti pakopelin avulla saattavat edistää hoitotyön tietojen ja taitojen oppimista myöhemmissä pakopeleissä ja opinnoissa yleensä. Pakopeli auttaa sitouttamaan opiskelijoita opintoihin kasvattamalla etenkin sisäistä motivaatiota pakopeliä ja opiskelua kohtaan. Pakopelit toteutettiin onnistuneesti COVID-19-pandemian aikana ja se on hyvä vaihtoehto opetukseen sen opiskelijoita motivoivan, sitouttavan, rentouttavan ja ryhmäyttävän opetusmuodon vuoksi.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata opintojensa alkuvaiheessa olevien opiskelijoiden kokemuksia pakopelin hyödyllisyydestä sairaanhoitajaopinnoissa. Tutkimuskysymyksenä oli: Minkälaisia kokemuksia opiskelijoilla on opintojen alkuvaiheessa pakopelin hyödyllisyydestä sairaanhoitajaopinnoissa? Tavoitteena oli tuottaa tietoa pakopelin hyödyllisyydestä sairaanhoitajaopinnoissa ja kehittää pakopelillisyyttä sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa.
Tähän pro gradu -tutkielmaan osallistujiksi valikoitui erään ammattikorkeakoulun opintojensa alkuvaiheessa oleva sairaanhoitajaopiskelijaryhmä. Haastattelut toteutettiin neljänä erillisenä ryhmäteemahaastatteluna. Pakopelikokemukset perustuivat tutkijan 2019 kehittämään ja pilotoimaan pakopeliin. Tutkimuskysymystä koskevat analyysiyksiköt analysoitiin teoriaohjaavalla sisällön analyysilla.
Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat pakopelin hyödyiksi ryhmäytymisen edistämisen, opiskelijoiden geneeristen taitojen lisäämisen sekä oppimisen syventämisen opittavaan asiaan. Lisäksi sairaanhoitajaopiskelijat kokivat, että pakopelissä oppimista tukee aikaisempi kokemus. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat pakopelin hyödyiksi myös vaihtoehtoisten oppimistapojen tarjoamisen, opiskeluun sitoutumisen lisäämisen sekä opiskelupaineiden vähenemisen.
Pakopeli tarjoaa uudenlaisen vaihtoehdon ja toisenlaisen tavan oppia heti opintojen alkuvaiheessa. Ryhmäytyminen ja geneerisissä taidoissa harjaantuminen opintojen alusta asti pakopelin avulla saattavat edistää hoitotyön tietojen ja taitojen oppimista myöhemmissä pakopeleissä ja opinnoissa yleensä. Pakopeli auttaa sitouttamaan opiskelijoita opintoihin kasvattamalla etenkin sisäistä motivaatiota pakopeliä ja opiskelua kohtaan. Pakopelit toteutettiin onnistuneesti COVID-19-pandemian aikana ja se on hyvä vaihtoehto opetukseen sen opiskelijoita motivoivan, sitouttavan, rentouttavan ja ryhmäyttävän opetusmuodon vuoksi.