Vanhempi oppimisentuen toteuttajana tiedetuokiolla: ”Mutta mitä tää aine tekikään sille veden pintajännitykselle?”
Nurmi, Anniina (2021)
Nurmi, Anniina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103162576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103162576
Tiivistelmä
Vanhemmilla on merkittävä vaikutus lasten varhaisen tiedekasvatuksen määrään sekä lasten asenteisiin luonnontieteitä kohtaan. Vanhempien tarjoamalla oppimisen tuella (eng.scaffolding) on nähty yhteys lasten toiminnanohjauksen kehittymiseen, aikaisempaan lukemaan oppimiseen sekä matemaattisten taitojen kehittymiseen. Tutkimustietoa oppimisen tuesta sekä vanhemman lapselleen tarjoamasta oppimisen tuesta on tiedekasvatuksen kontekstissa vain vähän.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaista kognitiivista sekä emotionaalista oppimisen tukea vanhemmat tarjoavat lapsilleen Kide sciencen virtuaalisten tiedetuokioiden aikana. Tutkimus on laadultaan tapaustutkimus ja sen aineistona on viisi vanhempien itse kotona kuvaamaa tiedetuokio-videota. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkielman tulosten mukaan vanhemmat tukivat lastensa oppimista tiedetuokioilla etenkin kognitiivisesti rohkaisemalla lapsia ilmaisemaan ajatuksiaan sekä kiinnittämällä lasten huomion tehtävän suorittamisen kannalta oleellisiin asioihin. Emotionaalista oppimisen tukea vanhemmat tarjosivat lapsilleen vain vähän. Tutkimuksen tulosten perusteella olisi tärkeää kiinnittää huomiota vanhemman tarjoaman emotionaalisen tuen laatuun ja määrään sekä etsiä keinoja, joilla vanhempia voidaan tukea emotionaalisen tuen tarjoamisessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaista kognitiivista sekä emotionaalista oppimisen tukea vanhemmat tarjoavat lapsilleen Kide sciencen virtuaalisten tiedetuokioiden aikana. Tutkimus on laadultaan tapaustutkimus ja sen aineistona on viisi vanhempien itse kotona kuvaamaa tiedetuokio-videota. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkielman tulosten mukaan vanhemmat tukivat lastensa oppimista tiedetuokioilla etenkin kognitiivisesti rohkaisemalla lapsia ilmaisemaan ajatuksiaan sekä kiinnittämällä lasten huomion tehtävän suorittamisen kannalta oleellisiin asioihin. Emotionaalista oppimisen tukea vanhemmat tarjosivat lapsilleen vain vähän. Tutkimuksen tulosten perusteella olisi tärkeää kiinnittää huomiota vanhemman tarjoaman emotionaalisen tuen laatuun ja määrään sekä etsiä keinoja, joilla vanhempia voidaan tukea emotionaalisen tuen tarjoamisessa.