Lastenkirjallisuuden esittämät mallit kiukun tunteelle ja sen käsittelyyn
Huhtala, Tatriina; Kuusisto, Jenna (2021)
Huhtala, Tatriina
Kuusisto, Jenna
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103162581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103162581
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia malleja lastenkirjallisuus esittää kiukun tunteelle ja sen käsittelyyn. Tutkimusongelmaa lähestyttiin selvittämällä, millaisia syitä lasten kuvakirjoissa annetaan kiukun tunteelle sekä millaisia ratkaisuja niissä esitetään kiukun käsittelyyn. Teoriaosuus koostuu kiukun tunteen ja lastenkirjallisuuden käsitteiden määrittelystä. Lastenkirjallisuutta tarkastellaan osana julkista pedagogiikkaa, eli sitä miten lastenkirjallisuus opettaa ja kasvattaa. Lisäksi selvitetään lastenkirjallisuuden roolia tunnekasvattajana.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin Tampereen kaupunginkirjastoista syksyllä 2020. Aineisto koostui 13 kiukkua käsittelevästä lastenkirjasta, jotka oli julkaistu vuosina 2015–2020. Analysoidut kirjat olivat suomalaisia sekä suomen kielelle käännettyjä lasten kuvakirjoja. Kirjoja valittaessa otettiin myös huomioon niiden soveltuvuus varhaiskasvatusikäisille lapsille.
Tutkimustuloksista laadittiin luokat erikseen kiukun syille sekä ratkaisuille. Kiukkua aiheuttavat tekijät jaettiin viiteen luokkaan: ristiriita, aistiärsykkeet, vertaissuhteet, uni ja ei varsinaista syytä. Merkittävästi eniten lastenkirjallisuudessa kiukun syyksi esitettiin kuitenkin jonkinlainen ristiriita. Vastaavasti kiukun käsittelyn ratkaisut jaettiin seitsemään luokkaan: aikuisen tuki, tunteiden purkaminen, mielikuvitus, anteeksipyyntö, muiden seura, huumori ja muut. Kiukun käsittelyssä puolestaan korostui aikuisen tuen merkitys.
Tutkimustulosten perustella voidaan todeta, että lastenkirjallisuuden esittämät kiukun syyt ovat varsin arkisia ja kiukun käsittelyyn esitetyt ratkaisut realistisia sekä lapsen maailmaan sopivia. Lastenkirjat esittävät malleja, joissa kiukun tunne on täysin normaali ja nämä mallit ovat sellaisia, joihin lapsi pystyy mahdollisesti samastua. Näiden johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että kiukkua käsittelevää lastenkirjallisuutta voisi hyödyntää esimerkiksi varhaiskasvatuksen tunnekasvatuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin Tampereen kaupunginkirjastoista syksyllä 2020. Aineisto koostui 13 kiukkua käsittelevästä lastenkirjasta, jotka oli julkaistu vuosina 2015–2020. Analysoidut kirjat olivat suomalaisia sekä suomen kielelle käännettyjä lasten kuvakirjoja. Kirjoja valittaessa otettiin myös huomioon niiden soveltuvuus varhaiskasvatusikäisille lapsille.
Tutkimustuloksista laadittiin luokat erikseen kiukun syille sekä ratkaisuille. Kiukkua aiheuttavat tekijät jaettiin viiteen luokkaan: ristiriita, aistiärsykkeet, vertaissuhteet, uni ja ei varsinaista syytä. Merkittävästi eniten lastenkirjallisuudessa kiukun syyksi esitettiin kuitenkin jonkinlainen ristiriita. Vastaavasti kiukun käsittelyn ratkaisut jaettiin seitsemään luokkaan: aikuisen tuki, tunteiden purkaminen, mielikuvitus, anteeksipyyntö, muiden seura, huumori ja muut. Kiukun käsittelyssä puolestaan korostui aikuisen tuen merkitys.
Tutkimustulosten perustella voidaan todeta, että lastenkirjallisuuden esittämät kiukun syyt ovat varsin arkisia ja kiukun käsittelyyn esitetyt ratkaisut realistisia sekä lapsen maailmaan sopivia. Lastenkirjat esittävät malleja, joissa kiukun tunne on täysin normaali ja nämä mallit ovat sellaisia, joihin lapsi pystyy mahdollisesti samastua. Näiden johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että kiukkua käsittelevää lastenkirjallisuutta voisi hyödyntää esimerkiksi varhaiskasvatuksen tunnekasvatuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8344]