Opetusharjoitteluiden vaikutus opettajaidentiteetin kehittymisessä: Opetusharjoitteluissa koettujen onnistumisen kokemusten merkitys opettajaidentiteetin kehittymisessä
Syrjänen, Pihla (2021)
Syrjänen, Pihla
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103162578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103162578
Tiivistelmä
Opetusharjoitteluiden vaikutus opettajaopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen ja sen eri osa-alueisiin on aina ajankohtainen aihe. Opetusharjoitteluiden tavoitteena on tarjota opiskelijoille kokemuksia tulevan ammatin luonteesta ja haasteista. Opetusharjoittelukokemusten myötä opiskelijat pääsevät rakentamaan ja kehittämään omaa ammatillista identiteettiään sekä minäpystyvyyden tunnettaan. Tutkimuksen tutkittavana ilmiönä on opettajaidentiteetin kehittyminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajakoulutuksen opetusharjoitteluissa koettujen onnistumisen kokemusten vaikutusta opettajaidentiteetin kehittymisessä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat induktiovaiheen luokanopettajat sekä maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijat, joilla on jo takanaan kaikki opintoihin sisältyvät opetusharjoittelut. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti laadullisella haastattelulomakkeella. Haastattelulomakkeen avulla tutkittavilta kertyi 21 kappaletta kertomuksia. Lomakkeen kautta saatua aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä soveltaen fenomenologista tutkimusotetta. Tulokset luokiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti kahteen osaan.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan onnistumisen kokemukseen opetusharjoittelussa vaikuttivat kolme kokemusulottuvuutta. Ensimmäisenä oli oman ja opettajan persoonan yhdistyminen, jossa erityisesti oman opetuksen suunnittelu ja toteutus oman persoonan kautta koettiin tärkeänä. Toisena oli eri tahoilta saatu positiivinen palaute, joka lisäsi onnistumisen kokemusta. Kolmas kokemusulottuvuus oli opettaja- oppilassuhteen myönteinen kehitys, joka näkyi erityisesti oppilaiden onnistumisen kautta syntyneenä ilon tunteena. Erilaisilla onnistumisen kokemuksilla koettiin olevan merkitys opettajaidentiteetin kehittymiseen. Vain yksi tutkittavista koki onnistumisen kokemuksella opetusharjoittelussa olleen neutraali vaikutus opettajaidentiteetin kehittymisessä.
Positiivisesti opettajaidentiteetin kehittymiseen vaikuttivat kolme kokemusulottuvuutta. Ensimmäinen kokemusulottuvuus oli kokemus omasta valmiudesta toimia opettajana. Valmiuden tunteeseen vaikuttivat kehittyneet ammatilliset taidot sekä kokemus siitä, että osaa opettaa eri oppiaineita eri luokka-asteille. Toisena kokemusulottuvuutena nousi esiin minäpystyvyyden tunteen vahvistuminen, jolloin opiskelija koki pärjäävänsä tulevassa ammatissaan. Kolmantena kokemusulottuvuutena oli oman työn merkityksellisyyden vahvistuminen. Merkityksellisyys näkyi erityisesti siten, että opiskelijat kokivat tärkeäksi olla turvallinen aikuinen oppilaille.
Tutkimuksen luotettavuuteen pyrin mahdollisimman läpinäkyvällä tutkimusprosessin raportoinnilla. Pyrin myös perustelemaan lukijalle tekemäni valinnat sekä johtopäätökset, jotta lukijan on mahdollista suhtautua kriittisesti tehtyyn tutkimukseen. Tutkimuksen aineisto on suhteellisen pieni, jolloin tutkimus ei ole yleistettävissä. Tutkimus antaa kuitenkin tietoa siitä, miten tutkittavat kokivat opetusharjoittelun vaikuttaneen opettajaidentiteetin kehittymiseen.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan onnistumisen kokemukseen opetusharjoittelussa vaikuttivat kolme kokemusulottuvuutta. Ensimmäisenä oli oman ja opettajan persoonan yhdistyminen, jossa erityisesti oman opetuksen suunnittelu ja toteutus oman persoonan kautta koettiin tärkeänä. Toisena oli eri tahoilta saatu positiivinen palaute, joka lisäsi onnistumisen kokemusta. Kolmas kokemusulottuvuus oli opettaja- oppilassuhteen myönteinen kehitys, joka näkyi erityisesti oppilaiden onnistumisen kautta syntyneenä ilon tunteena. Erilaisilla onnistumisen kokemuksilla koettiin olevan merkitys opettajaidentiteetin kehittymiseen. Vain yksi tutkittavista koki onnistumisen kokemuksella opetusharjoittelussa olleen neutraali vaikutus opettajaidentiteetin kehittymisessä.
Positiivisesti opettajaidentiteetin kehittymiseen vaikuttivat kolme kokemusulottuvuutta. Ensimmäinen kokemusulottuvuus oli kokemus omasta valmiudesta toimia opettajana. Valmiuden tunteeseen vaikuttivat kehittyneet ammatilliset taidot sekä kokemus siitä, että osaa opettaa eri oppiaineita eri luokka-asteille. Toisena kokemusulottuvuutena nousi esiin minäpystyvyyden tunteen vahvistuminen, jolloin opiskelija koki pärjäävänsä tulevassa ammatissaan. Kolmantena kokemusulottuvuutena oli oman työn merkityksellisyyden vahvistuminen. Merkityksellisyys näkyi erityisesti siten, että opiskelijat kokivat tärkeäksi olla turvallinen aikuinen oppilaille.
Tutkimuksen luotettavuuteen pyrin mahdollisimman läpinäkyvällä tutkimusprosessin raportoinnilla. Pyrin myös perustelemaan lukijalle tekemäni valinnat sekä johtopäätökset, jotta lukijan on mahdollista suhtautua kriittisesti tehtyyn tutkimukseen. Tutkimuksen aineisto on suhteellisen pieni, jolloin tutkimus ei ole yleistettävissä. Tutkimus antaa kuitenkin tietoa siitä, miten tutkittavat kokivat opetusharjoittelun vaikuttaneen opettajaidentiteetin kehittymiseen.