Moninaisuuden kohtaaminen opetustyössä: luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien käsityksiä opettajan interkulttuurisesta kompetenssista
Hyttinen, Hannele; Tarula, Maiju (2021)
Hyttinen, Hannele
Tarula, Maiju
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103152565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103152565
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaisesta osaamisesta luokanopettajat sekä luokanopettajaksi opiskelevat käsittävät opettajan interkulttuurisen kompetenssin rakentuvan. Tämän lisäksi tarkastellaan heidän käsityksiensä mahdollisia eroavaisuuksia. Interkulttuurisella kompetenssilla eli kulttuurienvälisellä pätevyydellä viitataan kykyyn kohdata kulttuurista moninaisuutta. Moninaisuuden kohtaamiseen liittyvät valmiudet ja taidot edesauttavat yksilön kykyä ymmärtää kulttuurisia eroavaisuuksia sekä monikulttuuristen kokemusten merkityksiä. Kulttuurienvälinen pätevyys mahdollistaa näin ollen yhteisymmärryksen sekä toimivan vuorovaikutuksen ja yhteistyön erilaisista taustoista tulevien yksilöiden kanssa (Jokikokko, 2002, s. 85–86).
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja se on perustettu fenomenografiselle lähestymistavalle, sillä tarkastelun kohteena olevat erilaiset tavat käsittää opettajan interkulttuurinen kompetenssi ymmärretään rakentuneen yksilöiden moninaisten kokemusten kautta. Tutkimuksen aineisto on hankittu eläytymismenetelmällä. Kahteen kehyskertomusvariaation vastasi yhteensä neljäkymmentäkuusi henkilöä, joista kaksikymmentäkaksi oli luokanopettajia ja kaksikymmentäneljä maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoita. Aineiston analyysissa on hyödynnetty aineistolähtöistä fenomenografista analyysia. Analyysin avulla on pyritty saamaan selville mahdollisimman vaihtelevia käsityksiä opettajan tarvitsemasta osaamisesta moninaisessa opetustyössä.
Analyysin pohjalta tutkimusaineistosta muodostui neljä kuvauskategoriaa, jotka kuvaavat interkulttuurisesti kompetentin opettajan osaamista: opettajan osaamisen lähtökohdat, opettajan kohtaamisen taidot, moninaisuuden huomiointi opetustyössä sekä opettajan kehittymisen edellytykset. Osaaminen käsitettiin rakentuvan asenteellisista, tiedollisista, taidollisista ja toiminnallisista ulottuvuuksista. Tämän lisäksi tuotettiin opettajan interkulttuurisen kompetenssin kehittymiseen liittyviä käsityksiä. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että molemmat kohderyhmät käsittävät interkulttuurisesti kompetentin opettajan osaamisen hyvin laaja- alaisesti. Opettajien ja opiskelijoiden käsityksissä oli havaittavissa eroavaisuuksia, mutta kuvauskategoriatasolla ne olivat hyvin yhteneviä.
Tutkimus tuo uutta ymmärrystä sekä tietoa opettajien ja opiskelijoiden käsityksistä niin opettajankoulutukselle kuin opetusta koskevan tutkimuksen kentälle. Tutkimus tuo esille konkreettisia esimerkkejä siitä, minkälaista osaamista opettaja tarvitsee moninaisuuden kohtaamiseen. Tutkimustulokset voivat auttaa myös opetustyötä tekeviä ja muita opetusalan opiskelijoita tarkastelemaan omaa interkulttuurista kompetenssiaan ja täten edesauttaa lisäämään suomalaisen koulujärjestelmän kykyä kohdata kulttuurista moninaisuutta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja se on perustettu fenomenografiselle lähestymistavalle, sillä tarkastelun kohteena olevat erilaiset tavat käsittää opettajan interkulttuurinen kompetenssi ymmärretään rakentuneen yksilöiden moninaisten kokemusten kautta. Tutkimuksen aineisto on hankittu eläytymismenetelmällä. Kahteen kehyskertomusvariaation vastasi yhteensä neljäkymmentäkuusi henkilöä, joista kaksikymmentäkaksi oli luokanopettajia ja kaksikymmentäneljä maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoita. Aineiston analyysissa on hyödynnetty aineistolähtöistä fenomenografista analyysia. Analyysin avulla on pyritty saamaan selville mahdollisimman vaihtelevia käsityksiä opettajan tarvitsemasta osaamisesta moninaisessa opetustyössä.
Analyysin pohjalta tutkimusaineistosta muodostui neljä kuvauskategoriaa, jotka kuvaavat interkulttuurisesti kompetentin opettajan osaamista: opettajan osaamisen lähtökohdat, opettajan kohtaamisen taidot, moninaisuuden huomiointi opetustyössä sekä opettajan kehittymisen edellytykset. Osaaminen käsitettiin rakentuvan asenteellisista, tiedollisista, taidollisista ja toiminnallisista ulottuvuuksista. Tämän lisäksi tuotettiin opettajan interkulttuurisen kompetenssin kehittymiseen liittyviä käsityksiä. Tutkimustuloksista on nähtävissä, että molemmat kohderyhmät käsittävät interkulttuurisesti kompetentin opettajan osaamisen hyvin laaja- alaisesti. Opettajien ja opiskelijoiden käsityksissä oli havaittavissa eroavaisuuksia, mutta kuvauskategoriatasolla ne olivat hyvin yhteneviä.
Tutkimus tuo uutta ymmärrystä sekä tietoa opettajien ja opiskelijoiden käsityksistä niin opettajankoulutukselle kuin opetusta koskevan tutkimuksen kentälle. Tutkimus tuo esille konkreettisia esimerkkejä siitä, minkälaista osaamista opettaja tarvitsee moninaisuuden kohtaamiseen. Tutkimustulokset voivat auttaa myös opetustyötä tekeviä ja muita opetusalan opiskelijoita tarkastelemaan omaa interkulttuurista kompetenssiaan ja täten edesauttaa lisäämään suomalaisen koulujärjestelmän kykyä kohdata kulttuurista moninaisuutta.