Maahanmuuttajanaisten kokemuksia terveyspalveluista
Kangassalo, Raija; Karppi, Päivi (2021)
Kangassalo, Raija
Karppi, Päivi
2021
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103142557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103142557
Tiivistelmä
Maahanmuuttajat ovat osa Suomea ja terveyspalveluitamme. Tullessaan he tuovat mukanaan kulttuuriaan, tapojaan, uskomuksiaan ja tottumuksiaan. Maahanmuuttajien joukosta naiset korostuvat haavoittuvan asemansa vuoksi, ja he ovat myös suuri terveyspalveluiden käyttäjäryhmä. Kulttuurisensitiivistä osaamista tarvitaan päivittäisessä hoitotyössä yhä enemmän.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää maahanmuuttajanaisten kokemuksia saamistaan terveyspalveluista uudessa kotimaassaan. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää terveyspalveluiden kehittämisessä. Tutkimuskysymyksenä on: Millaisia kokemuksia maahanmuuttajanaisilla on terveyspalveluista?
Aineisto hankittiin systemaattisella kirjallisuushaulla, joka kohdistettiin Cinahl, Medic ja Medline- tietokantoihin. Hakusanoina olivat immigrant, emigrant, migrant, woman, female, experience, perception, opinion, attitude, view ja health services. Medic-tietokannasta haettiin myös hakusanoilla maahanmuuttaja, nainen, kokemus, käsitys, mielipide, näkemys ja terveyspalvelu. Haut suoritettiin sekä asiasanoja käyttäen, että vapaasanahakuina. Sisäänottokriteerinä käytettiin sitä, että tutkimuksessa kuvataan maahanmuuttajanaisten kokemuksia terveyspalveluista. Hakutulos ennen tietokantarajauksia oli yhteensä 1602 viitettä. Tietokantarajauksina käytettiin vuosirajausta 2010–2020, vertaisarvioitua alkuperäistutkimusta sekä englannin kieltä, Tietokantarajausten jälkeen hakutulokseksi saatiin 730 viitettä, joista valittiin lopulta kaksikymmentä alkuperäistutkimusta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Maahanmuuttajanaiset kokivat terveyspalvelut parhaimmillaan ammattimaisina, inhimillisinä, tukevina ja laadukkaina. Terveyspalveluiden käyttäminen tai hoitoon hakeutuminen koettiin usein haasteellisena tietämättömyyden, erilaisten esteiden, kommunikaatio-ongelmien, kulttuuristen erojen ja hoitohenkilökunnan epäammattimaisen käytöksen vuoksi.
Henkilökunnan ammatillinen ja kunnioittava kohtaaminen lisää maahanmuuttajanaisten luottamusta uuden maan terveyspalveluita kohtaan. Tietämättömyys terveyspalveluista ja erilaiset esteet palveluiden käytössä aiheuttavat maahanmuuttajanaisille terveyteen liittyvän riskin, kun asianmukaisiin terveyspalveluihin ei hakeuduta. Tulkkauspalveluiden suuret laatuerot aiheuttavat osaltaan kommunikaatio-ongelmia ja siksi niihin tulisi kiinnittää huomiota. Ammattihenkilöstön tulisi varmistaa, että maahanmuuttajanaiset ymmärtävät heille annetut ohjeet. Uuteen kulttuuriin sopeutuminen aiheuttaa erilaisia odotuksia terveyspalveluiden käytössä. Maahanmuuttaja ryhmien välillä löytyy suuria eroja maailmankatsomuksessa, joka haastaa ammattilaisen asiakaskohtaamisessa ja saattaa välittyä asiakkaille epäammatillisena käytöksenä.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää maahanmuuttajanaisten kokemuksia saamistaan terveyspalveluista uudessa kotimaassaan. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää terveyspalveluiden kehittämisessä. Tutkimuskysymyksenä on: Millaisia kokemuksia maahanmuuttajanaisilla on terveyspalveluista?
Aineisto hankittiin systemaattisella kirjallisuushaulla, joka kohdistettiin Cinahl, Medic ja Medline- tietokantoihin. Hakusanoina olivat immigrant, emigrant, migrant, woman, female, experience, perception, opinion, attitude, view ja health services. Medic-tietokannasta haettiin myös hakusanoilla maahanmuuttaja, nainen, kokemus, käsitys, mielipide, näkemys ja terveyspalvelu. Haut suoritettiin sekä asiasanoja käyttäen, että vapaasanahakuina. Sisäänottokriteerinä käytettiin sitä, että tutkimuksessa kuvataan maahanmuuttajanaisten kokemuksia terveyspalveluista. Hakutulos ennen tietokantarajauksia oli yhteensä 1602 viitettä. Tietokantarajauksina käytettiin vuosirajausta 2010–2020, vertaisarvioitua alkuperäistutkimusta sekä englannin kieltä, Tietokantarajausten jälkeen hakutulokseksi saatiin 730 viitettä, joista valittiin lopulta kaksikymmentä alkuperäistutkimusta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Maahanmuuttajanaiset kokivat terveyspalvelut parhaimmillaan ammattimaisina, inhimillisinä, tukevina ja laadukkaina. Terveyspalveluiden käyttäminen tai hoitoon hakeutuminen koettiin usein haasteellisena tietämättömyyden, erilaisten esteiden, kommunikaatio-ongelmien, kulttuuristen erojen ja hoitohenkilökunnan epäammattimaisen käytöksen vuoksi.
Henkilökunnan ammatillinen ja kunnioittava kohtaaminen lisää maahanmuuttajanaisten luottamusta uuden maan terveyspalveluita kohtaan. Tietämättömyys terveyspalveluista ja erilaiset esteet palveluiden käytössä aiheuttavat maahanmuuttajanaisille terveyteen liittyvän riskin, kun asianmukaisiin terveyspalveluihin ei hakeuduta. Tulkkauspalveluiden suuret laatuerot aiheuttavat osaltaan kommunikaatio-ongelmia ja siksi niihin tulisi kiinnittää huomiota. Ammattihenkilöstön tulisi varmistaa, että maahanmuuttajanaiset ymmärtävät heille annetut ohjeet. Uuteen kulttuuriin sopeutuminen aiheuttaa erilaisia odotuksia terveyspalveluiden käytössä. Maahanmuuttaja ryhmien välillä löytyy suuria eroja maailmankatsomuksessa, joka haastaa ammattilaisen asiakaskohtaamisessa ja saattaa välittyä asiakkaille epäammatillisena käytöksenä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]