Työkykyni näyttelijänä: Sairas ruumis näyttämöllä
Lång, Minea (2021)
Lång, Minea
2021
Teatterityön maisteriohjelma - Master's Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103082437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103082437
Tiivistelmä
Tässä teatteritaiteen opinnäytteessäni käsittelen työkykyäni suhteessa näyttelijänä tekemääni työhön. Pohdin, millä tavoin pitkäaikaissairauteni ovat vaikuttaneet työ- ja toimintakykyyni näyttämöllä ja millaisin keinoin olen koittanut vahvistaa kokemusta työkyvykkyydestä sairaana. Koitan sanallistaa crip-teorian avulla ajatusmallini ideaalista kyvykkäästä näyttelijästä, johon olen pyrkinyt. Käytän opinnäytteessäni suomalaisten vammaisaktivistien suomennosta rampa, sanasta crip. Kirjoitusprosessin aikana olen tutustunut siihen, miten voisin tutkia omaa työkykyäni rammasta näkökulmasta käsin.
Käyn läpi kolme maisterivuosieni aikana tekemääni teatteriproduktiota, joissa toimin näyttelijänä. Miks mä en saa olla sinkku vai enkö vaan osaa rakastaa v*ttusaatana oli Levoteatterin produktio vuoden 2019 kesällä, Juhannustanssit oli työharjoitteluni Tampereen Työväen Teatterissa syksyllä 2019 ja Paskateoria taiteellinen opinnäytteeni Nätyllä Teatteri Montussa syksyllä 2020. Pohdin jokaisessa produktiossa työkykyäni, sitä heikentäviä ja vahvistavia elementtejä ja selviytymismekanismejani.
Pohdintani tukena käytän lähteitä kriittisestä vammaistutkimuksesta ja rampa-aktivisti Isa Hukan tekstejä sekä Työterveyslaitoksen ja Varman tuottamia määritelmiä työkyvystä.
Käyn läpi kolme maisterivuosieni aikana tekemääni teatteriproduktiota, joissa toimin näyttelijänä. Miks mä en saa olla sinkku vai enkö vaan osaa rakastaa v*ttusaatana oli Levoteatterin produktio vuoden 2019 kesällä, Juhannustanssit oli työharjoitteluni Tampereen Työväen Teatterissa syksyllä 2019 ja Paskateoria taiteellinen opinnäytteeni Nätyllä Teatteri Montussa syksyllä 2020. Pohdin jokaisessa produktiossa työkykyäni, sitä heikentäviä ja vahvistavia elementtejä ja selviytymismekanismejani.
Pohdintani tukena käytän lähteitä kriittisestä vammaistutkimuksesta ja rampa-aktivisti Isa Hukan tekstejä sekä Työterveyslaitoksen ja Varman tuottamia määritelmiä työkyvystä.