Vieras minussa: Näytellessä kokemani vierauden sanoittaminen ja soveltaminen
Jaakkola, Miko Petteri (2021)
Jaakkola, Miko Petteri
2021
Teatterityön maisteriohjelma - Master's Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103082422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202103082422
Tiivistelmä
Kirjallinen opinnäyte käsittelee kirjoittajan kokemuksia, joissa hänelle heränneet vaikeuden, pelon ja häpeän tuntemukset ovat niihin syventyessä muuttuneet onnistumisen ja nautinnon tuntemuksiksi. Kirjoittaja kutsuu opinnäytteessä tätä kokemaansa ilmiötä vieraudeksi. Opin-näyte avaa kirjoittajan kokemaa vierautta, sen ymmärtämistä ja kirjoittajan löytämiä keinoja vierauden hyödyntämiseen näyttelijäntyössä.
Kirjoittaja lähestyy vierautta vieraannuttamisen, reunatuntemuksen ja pervon käsitteiden kautta. Käsitteiden avulla kirjoittaja tarkentaa ja syventää muodostamaansa ymmärrystä vieraudesta sekä etsii keinoja sen jäsentämiseen ja hyödyntämiseen. Kirjoittaja avaa useita varhaisia vierauden kokemuksiaan ja syventyy tarkemmin showpainissa ja stand upissa kohtaamiinsa vierauden kokemuksiin.
Opinnäytetyössä pureudutaan vuonna 2020 esitetyn Paskateoria-esityksen prosessiin, jossa kirjoittaja otti aktiiviseksi tavoitteekseen hakeutua tutkimaan vierailta tuntuvia asioita. Kirjoitta-ja taustoittaa nykyistä näyttelijäntyön hahmottamistaan, avaa hänelle merkittäviä harjoitteita produktion harjoituskaudelta sekä esittelee esityksen materiaalin luomisessa ja kohtausten harjoittelemisessa hyödyntämäänsä aggressiivisen tarjoamisen ajatusta. Kirjoittaja kuvailee näyttelemänsä roolihenkilön vierautta ja rakentumista sekä roolihenkilön lopullisen vieraan muodon sovittamista esitykseen. Kirjoittaja päättää Paskateoria-esityksen käsittelyn erittelemällä esityksiin muodostuneita virittäytymisiä sekä esitysten sisällä tapahtuneita oivalluksia.
Opinnäyte päättyy kirjoittajan oppimisprosessin reflektointiin. Kirjoittaja avaa nykyistä ajatteluaan vieraudesta ja erittelee, miksi haluaa sisällyttää sitä näyttelijätyölliseen ja -taiteelliseen ajatteluun sekä työskentelyyn.
Kirjoittaja lähestyy vierautta vieraannuttamisen, reunatuntemuksen ja pervon käsitteiden kautta. Käsitteiden avulla kirjoittaja tarkentaa ja syventää muodostamaansa ymmärrystä vieraudesta sekä etsii keinoja sen jäsentämiseen ja hyödyntämiseen. Kirjoittaja avaa useita varhaisia vierauden kokemuksiaan ja syventyy tarkemmin showpainissa ja stand upissa kohtaamiinsa vierauden kokemuksiin.
Opinnäytetyössä pureudutaan vuonna 2020 esitetyn Paskateoria-esityksen prosessiin, jossa kirjoittaja otti aktiiviseksi tavoitteekseen hakeutua tutkimaan vierailta tuntuvia asioita. Kirjoitta-ja taustoittaa nykyistä näyttelijäntyön hahmottamistaan, avaa hänelle merkittäviä harjoitteita produktion harjoituskaudelta sekä esittelee esityksen materiaalin luomisessa ja kohtausten harjoittelemisessa hyödyntämäänsä aggressiivisen tarjoamisen ajatusta. Kirjoittaja kuvailee näyttelemänsä roolihenkilön vierautta ja rakentumista sekä roolihenkilön lopullisen vieraan muodon sovittamista esitykseen. Kirjoittaja päättää Paskateoria-esityksen käsittelyn erittelemällä esityksiin muodostuneita virittäytymisiä sekä esitysten sisällä tapahtuneita oivalluksia.
Opinnäyte päättyy kirjoittajan oppimisprosessin reflektointiin. Kirjoittaja avaa nykyistä ajatteluaan vieraudesta ja erittelee, miksi haluaa sisällyttää sitä näyttelijätyölliseen ja -taiteelliseen ajatteluun sekä työskentelyyn.