Vammaisten henkilöiden asiakasosallisuutta edistävät tekijät sosiaalipalveluissa
Hangaslammi, Sannamari (2021)
Hangaslammi, Sannamari
2021
Sosiaalityön kandidaattiohjelma, Pori - Bachelor's Programme in Social Work, Pori
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102272304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102272304
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen kirjallisuuskatsauksen keinoin vammaisten henkilöiden asiakasosallisuuden edistäviä keinoja sosiaalipalveluissa. Asiakkaiden osallisuus sosiaalihuollon palvelujen, kuten vammaispalvelujen, suunnitteluun ja toteutukseen on keskeinen tavoite monissa maissa, ja se on sisällytetty myös lainsäädäntöön. Vammaisten henkilöiden asiakasosallisuuden toteutumisessa on havaittu olevan esteitä ja puutteita. Lisäksi on tunnistettu tarve vahvistaa vammaisten henkilöiden asiakasosallisuutta. Tutkielmani tavoitteenani on vastata tutkimuskysymykseen ”minkälaiset tekijät edistävät vammaisten henkilöiden asiakasosallisuutta sosiaalipalveluissa?”. Tutkielmani teoreettisina näkökulmina on vammaisuuden sosiaalinen malli ja asiakasosallisuus. Toteutan tutkielmani laadullisena review-tutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytän sisällönanalyysiä. Aineistona kandidaatintutkielmassa käytin aiemmin tehtyjä tutkimuksia vammaisten henkilöiden asiakasosallisuudesta. Tutkielman aineisto koostuu kahdeksasta tieteellisestä tutkimuksesta, jotka on julkaistu vuosien 2008-2019 välillä.
Tutkimukseni tulosten perusteella vammaisten henkilöiden asiakasosallisuutta voidaan edistää useilla tekijöillä, jotka olen jakanut viiteen teemaan: osallisuus vuorovaikutuksessa, tiedonsaanti, osallisuus päätöksenteossa, organisaation arvot, toimintatavat ja resurssit sekä palvelujärjestelmän selkeyttäminen. Asiakkaan kokemus hyvästä kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta edistää asiakasosallisuuden toteutumista sosiaalipalveluissa. Kuulluksi tuleminen vaatii työntekijältä asiakkaan kunnioittavaa kohtaamista, riittävästi aikaa ja luovuutta pohtia toimintatapoja tai menetelmiä, joilla asiakas saa tuotua näkemyksenä esille myös silloin, kun hänellä on haasteita puheen ymmärtämisen tai puheen tuoton kanssa. Tiedonsaanti on yksi asiakasosallisuuden toteutumisen edellytyksiä, koska ilman riittävää tietoa asiakkaalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa palvelujen suunnitteluun tai toteuttamiseen. Vammaisten asiakkaiden osallisuutta sosiaalipalveluissa voidaan edistää myös vahvistamalla heidän osallisuuttaan heidän omia palvelujaan koskevien päätöksien tekemisessä. Organisaation myönteinen suhtautuminen asiakasosallisuuden edistämiseen on tärkeää, jotta organisaatio pystyy kehittämään asiakasosallisuutta edistäviä toimintatapoja. Asiakasosallisuutta edistää myös asiakkaiden ottaminen mukaan palvelujen kehittämiseen ja arviointiin. Palvelujärjestelmän monimutkaisuus voi aiheuttaa asiakasosallisuuden toteutumiselle haasteita, joita tulisi pyrkiä ratkomaan esimerkiksi eri palvelujärjestelmien yhteistyötä vahvistamalla.
Asiakasosallisuuden edistäminen vammaisten asiakkaiden kohdalla on tärkeää. Vammaiset henkilöt voivat kokea erilaisia osallisuuden esteitä sosiaalipalveluissa. Näiden esteiden poistaminen ja vaihtoehtoisten toimintatapojen kehittäminen on osallisuuden toteutumiseksi välttämätöntä. Osallisuuden esteet voivat korostaa asiakkaiden vammaisuutta ja näin luoda kuvaa vammaisuudesta yksilöllisen mallin mukaisesti vammaisen henkilön omana rajoitteena. Asiakasosallisuuden edistäminen sisältää sosiaalipalvelujen ja vammaisen henkilön välillä olevien osallisuuden esteiden purkamista, mikä vahvistaa vammaisuuden ymmärtämistä yhteiskunnallisten rakenteiden vajavuutena, eikä henkilön omana vajavuutena.
Tutkimukseni tulosten perusteella vammaisten henkilöiden asiakasosallisuutta voidaan edistää useilla tekijöillä, jotka olen jakanut viiteen teemaan: osallisuus vuorovaikutuksessa, tiedonsaanti, osallisuus päätöksenteossa, organisaation arvot, toimintatavat ja resurssit sekä palvelujärjestelmän selkeyttäminen. Asiakkaan kokemus hyvästä kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta edistää asiakasosallisuuden toteutumista sosiaalipalveluissa. Kuulluksi tuleminen vaatii työntekijältä asiakkaan kunnioittavaa kohtaamista, riittävästi aikaa ja luovuutta pohtia toimintatapoja tai menetelmiä, joilla asiakas saa tuotua näkemyksenä esille myös silloin, kun hänellä on haasteita puheen ymmärtämisen tai puheen tuoton kanssa. Tiedonsaanti on yksi asiakasosallisuuden toteutumisen edellytyksiä, koska ilman riittävää tietoa asiakkaalla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa palvelujen suunnitteluun tai toteuttamiseen. Vammaisten asiakkaiden osallisuutta sosiaalipalveluissa voidaan edistää myös vahvistamalla heidän osallisuuttaan heidän omia palvelujaan koskevien päätöksien tekemisessä. Organisaation myönteinen suhtautuminen asiakasosallisuuden edistämiseen on tärkeää, jotta organisaatio pystyy kehittämään asiakasosallisuutta edistäviä toimintatapoja. Asiakasosallisuutta edistää myös asiakkaiden ottaminen mukaan palvelujen kehittämiseen ja arviointiin. Palvelujärjestelmän monimutkaisuus voi aiheuttaa asiakasosallisuuden toteutumiselle haasteita, joita tulisi pyrkiä ratkomaan esimerkiksi eri palvelujärjestelmien yhteistyötä vahvistamalla.
Asiakasosallisuuden edistäminen vammaisten asiakkaiden kohdalla on tärkeää. Vammaiset henkilöt voivat kokea erilaisia osallisuuden esteitä sosiaalipalveluissa. Näiden esteiden poistaminen ja vaihtoehtoisten toimintatapojen kehittäminen on osallisuuden toteutumiseksi välttämätöntä. Osallisuuden esteet voivat korostaa asiakkaiden vammaisuutta ja näin luoda kuvaa vammaisuudesta yksilöllisen mallin mukaisesti vammaisen henkilön omana rajoitteena. Asiakasosallisuuden edistäminen sisältää sosiaalipalvelujen ja vammaisen henkilön välillä olevien osallisuuden esteiden purkamista, mikä vahvistaa vammaisuuden ymmärtämistä yhteiskunnallisten rakenteiden vajavuutena, eikä henkilön omana vajavuutena.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8344]