Tuki ja ennaltaehkäisy sosioemotionaalisiin haasteisiin varhaiskasvatuksessa
Ursinius, Kristiina (2021)
Ursinius, Kristiina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102192168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102192168
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkitaan varhaiskasvatuksessa esiintyvien lasten sosioemotionaalisten haasteiden ennaltaehkäiseviä keinoja sekä tukitoimia. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää varhaiskasvatukselle hyväksi havaittuja toimintatapoja kasvattajien omaan toimintaan sekä ryhmän struktuurin suunnitteluun.
Tutkimus on toteutettu kuopiolaisessa esikouluryhmässä keväällä 2019. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla kahta esikoululuokkaa viikon aikana. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on analysoitu teorialähtöisellä analyysimenetelmällä.
Tuloksissa todettiin ennaltaehkäisevänä sekä merkittävänä tuen keinona olevan tarkka suunnitelmallisuus ryhmässä, aikuisen läsnäolo, luotettava vuorovaikutussuhde lapsen ja kasvattajan välillä sekä työtiimin kesken tiivis yhteistyö.
Tutkimuksessa tultiin johtopäätelmään, että varhaiskasvatusryhmissä tulee panostaa ryhmän struktuurin sekä yhteisten käytäntöjen suunnitteluun yksityiskohtaisesti ja siihen tulee koko työtiimin sitoutua. Haasteisiin voidaan suhtautua myös positiivisen pedagogiikan kautta. Lapset tarvitsevat luotettavan ja turvallisen aikuisen lähelleen.
Tutkimus on toteutettu kuopiolaisessa esikouluryhmässä keväällä 2019. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla kahta esikoululuokkaa viikon aikana. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto on analysoitu teorialähtöisellä analyysimenetelmällä.
Tuloksissa todettiin ennaltaehkäisevänä sekä merkittävänä tuen keinona olevan tarkka suunnitelmallisuus ryhmässä, aikuisen läsnäolo, luotettava vuorovaikutussuhde lapsen ja kasvattajan välillä sekä työtiimin kesken tiivis yhteistyö.
Tutkimuksessa tultiin johtopäätelmään, että varhaiskasvatusryhmissä tulee panostaa ryhmän struktuurin sekä yhteisten käytäntöjen suunnitteluun yksityiskohtaisesti ja siihen tulee koko työtiimin sitoutua. Haasteisiin voidaan suhtautua myös positiivisen pedagogiikan kautta. Lapset tarvitsevat luotettavan ja turvallisen aikuisen lähelleen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8354]