Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reading comprehension of implied meaning and gender : A study on gender variation in reading comprehension of conversational implicatures of Finnish EFL speakers

Repo, Heini (2021)

 
Avaa tiedosto
RepoHeini.pdf (922.3Kt)
Lataukset: 



Repo, Heini
2021

Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in English Language, Literature and Translation
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-15
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102212183
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on sukupuolen (gender) vaikutus keskustelupäätelmien (conversational implicatures) englantia vieraana kielenä puhuvien suomalaisten luetunymmärtämiseen. Epäsuoraviestintä on osa ihmisten jokapäiväistä kommunikaatiota. Tehokas kommunikaatio ei ilmaise kaikkea suoraan, vaan se luottaa keskustelukumppanin kykyyn tulkita se mikä on ilman sanoja ilmaistu. Keskustelupäätelmät ovat epäsuoran viestinnän keino ja ne perustuvat keskustelunperiaatteiden tarkoitukselliseen rikkomiseen epäsuoran viestin tulkinnan aktivoimiseksi. L2 puhujien keskustelupäätelmien ymmärtämistä onkin jo tutkittu paljon, mutta näissä tutkimuksissa ei ole huomioitu sukupuolen mahdollista vaikutusta keskustelupäätelmien ymmärtämiseen.

Populaarikulttuurissa on kuitenkin jo vuosikymmenten ajan puhuttu miesten ja naisten vaikeuksista ymmärtää toisiaan. Naisten ja miesten keskustelutavat ovatkin olleet tutkimuksen kohteena jo 1970-luvulta lähtien. Nämä tutkimukset ovat kuitenkin jättäneet huomiotta keskustelupäätelmät ja moni näistä tutkimuksista on perustunut tutkijan analyysiin muiden ihmisten keskusteluista. Keskusteluanalyysi on pahimmillaan hyvin subjektiivinen ja siksi objektiiviseen metodiin perustuva tutkimus on tarpeellinen.

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaikuttaako koehenkilön sukupuoli hänen tapaansa tulkita englanninkielisiä keskustelupäätelmiä. Tutkimuksen osallistujat olivat suomalaisia korkeakouluopiskelijoita tai korkeakoulusta vastavalmistuneita. Tutkimus toteutettiin Internet-kyselyllä, jossa oli 24 keskustelupäätelmän sisältävää tehtävää ja 36 harhatehtävää. Osallistujat jaettiin ryhmiin heidän itsearvioidun Eurooppalaisen viitekehyksen (CEFR) tason ja ilmoitetun sukupuolen mukaan. Heidän vastauksensa keskustelupäätelmä-tehtäviin analysoitiin khiin neliötestillä (chi-square test of independence).

Testistä saatu p-arvo oli pääosin suurempi kuin 0,05 (5 %), minkä takia nollahypoteesia ei voitu hylätä. Täten tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että sukupuolella ei ole vaikutusta keskustelupäätelmien luetunymmärtämiseen. Tutkimus kuitenkin havaitsi luetunymmärtämisen kohentuvan kielitaidon kehittyessä, mikä tukee monen aikaisemman tutkimuksen tuloksia.
 
This thesis studies if the reading comprehension of conversational implicatures is affected by the reader’s gender. The human conversation aims for efficiency and therefore speakers often imply things instead of directly expressing them. Conversational implicatures are commonly used to express indirect messages and they have been studied extensively when it comes to EFL/ESL comprehension. However, there do not appear to be any studies that have studied genders’ effect on the comprehension of conversational implicatures. In addition, previous research that has studied cross-gender or same-gender talk has often used conversation analysis as their research method, and therefore, a study with a more objective research method is justified. The aim of this study is to discover if the comprehension of conversational implicatures is affected by the participant’s gender

The study groups consisted of Finnish male and female EFL higher education (university or university of applied science) students and recently graduated students. The study was conducted through an online questionnaire which included 24 conversational implicature test items and 36 filler items. The participants were divided into groups based on their self-assessed CEFR (Common European Framework of Reference) and self-reported gender. After the participants were divided into groups, their answers to the conversational implicature test items were analyzed with the chi-square test of independence. Because the p-value was higher than 0.05 (5 %) in the majority of the questions the null hypothesis could not be rejected. Therefore, the results of the study would indicate that the gender of the participant made no significant difference in the comprehension of conversational implicatures. However, a difference in comprehension was found between the CEFR levels. The lower the proficiency level was, the less frequently the implicature was detected. This supports the results of many previous studies.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9041]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste