Kaupallistuva journalismi? : Natiivimainonnan vaikutus journalismin luotettavuuden kokemuksiin
Peltonen, Nelli (2021)
Peltonen, Nelli
2021
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102162115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102162115
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan natiivimainonnan vaikutusta journalismin luotettavuuden kokemuksiin. Tutkimuskysymyksenä on: miten natiivimainonta vaikuttaa journalismin luotettavuuden kokemuksiin? Tutkimuksen aineiston keruuta varten toteutettiin kyselytutkimus kyselylomakkeella.
Tutkielman aineisto koostuu kyselylomakkeen vastauksista. Vastauksia kyselylomakkeeseen tuli yhteensä 62. Vastaajien ikäluokka vaihteli alle 20-vuotiaista yli 35-vuotiaisiin. Kyselylomake jaettiin sosiaalisen median kanavilla Facebookissa ja Instagramissa, ja se koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Aineiston analyysissa on käytetty sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Suljettujen kysymysten vastauksia analysoidaan tilastollisen tarkastelun avulla ja avoimien kysymyksien vastauksia teemoittelun keinoin. Tutkielman teoreettisena pohjana toimii journalismin etiikka, journalismin perinteiset tehtävät ja journalismin luotettavuuden rakentuminen.
Aineiston analyysi tuotti vastauksia tutkimuskysymykseen. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli jossain vaiheessa erehtynyt luulemaan natiivimainonnan sisältöä journalistiseksi artikkeliksi. Natiivimainonnan vaikutukset journalismin luotettavuuden kokemuksiin olivat osin jakautuneita. Osa vastaajista suhtautui natiivimainontaan kielteisesti. Natiivimainonta oli vähentänyt luottamusta journalismia kohtaan, mutta natiivimainonnasta aiheutuva epäluottamus kohdistui enemmänkin esimerkiksi yksittäisiin uutissivustoihin kuin journalismiin instituutiona. Natiivimainontaan saatetaan usein suhtautua kielteisesti, mutta siitä huolimatta journalismi koetaan pääosin luotettavana.
Lisäksi natiivimainontaan suhtauduttiin myös positiivisesti. Sen koettiin tarjoavan uusia näkökulmia ja viihdyttävää sisältöä. Osa vastaajista koki, että natiivimainonta ei vaikuta journalismin luotettavuuden kokemuksiin. Tähän vaikutti esimerkiksi vastaajien tuntemus journalismin ja markkinoinnin aloista. Natiivimainonnan eettisyys nousi kuitenkin tärkeäksi teemaksi. Lähes kaikki vastaajat halusivat olla tietoisia siitä, jos he kuluttavat kaupallista sisältöä.
Tutkielman aineisto koostuu kyselylomakkeen vastauksista. Vastauksia kyselylomakkeeseen tuli yhteensä 62. Vastaajien ikäluokka vaihteli alle 20-vuotiaista yli 35-vuotiaisiin. Kyselylomake jaettiin sosiaalisen median kanavilla Facebookissa ja Instagramissa, ja se koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Aineiston analyysissa on käytetty sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Suljettujen kysymysten vastauksia analysoidaan tilastollisen tarkastelun avulla ja avoimien kysymyksien vastauksia teemoittelun keinoin. Tutkielman teoreettisena pohjana toimii journalismin etiikka, journalismin perinteiset tehtävät ja journalismin luotettavuuden rakentuminen.
Aineiston analyysi tuotti vastauksia tutkimuskysymykseen. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli jossain vaiheessa erehtynyt luulemaan natiivimainonnan sisältöä journalistiseksi artikkeliksi. Natiivimainonnan vaikutukset journalismin luotettavuuden kokemuksiin olivat osin jakautuneita. Osa vastaajista suhtautui natiivimainontaan kielteisesti. Natiivimainonta oli vähentänyt luottamusta journalismia kohtaan, mutta natiivimainonnasta aiheutuva epäluottamus kohdistui enemmänkin esimerkiksi yksittäisiin uutissivustoihin kuin journalismiin instituutiona. Natiivimainontaan saatetaan usein suhtautua kielteisesti, mutta siitä huolimatta journalismi koetaan pääosin luotettavana.
Lisäksi natiivimainontaan suhtauduttiin myös positiivisesti. Sen koettiin tarjoavan uusia näkökulmia ja viihdyttävää sisältöä. Osa vastaajista koki, että natiivimainonta ei vaikuta journalismin luotettavuuden kokemuksiin. Tähän vaikutti esimerkiksi vastaajien tuntemus journalismin ja markkinoinnin aloista. Natiivimainonnan eettisyys nousi kuitenkin tärkeäksi teemaksi. Lähes kaikki vastaajat halusivat olla tietoisia siitä, jos he kuluttavat kaupallista sisältöä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6519]