Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Pelissä kaikki yritti ja oli mukana" : nuorten urheilijoiden käsityksiä koululiikunnasta

Anttila, Aleksi (2021)

 
Avaa tiedosto
AnttilaAleksi.pdf (621.8Kt)
Lataukset: 



Anttila, Aleksi
2021

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-19
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102162110
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten urheilijoiden käsityksiä koululiikunnasta sekä sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat heidän käsityksissään koululiikunnan mielekkyyteen. Koululiikunnan tavoitteita ja sisältöjä ohjaa peruskoulussa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, jotka yläkoulun osalta painottavat myönteisen minäkuvan kehittämistä sekä positiivisia kokemuksia liikunnan oppitunneilta.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksen metodiset perustat ovat fenomenografian tutkimussuuntauksessa, sillä tutkimus pyrkii tuottamaan tietoa erilaisista käsityksistä. Tutkimukseen osallistui seitsemän nuorta urheilijaa Pirkanmaan alueelta. Tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmän avulla, joka analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Aikaisempi tutkimustieto toimi perustelemassa tutkimuksen tuloksia sekä kumoamassa niitä.
Tutkimustulokset osoittavat nuorten urheilijoiden käsittävän koululiikunnan olevan mahdollisuus pelata ja kilpailla yhdessä ryhmän kanssa. Osallistuminen ja yrittäminen nähdään tärkeänä tekijänä kasvattamassa liikuntatunnin mielekkyyttä. Opettajan rooli on ohjata oppituntia sekä jakaa vastuuta oppilaille. Urheilijat katsoivat tärkeäksi opettajan kiinnostuneisuuden liikuntaa kohden sekä riittävän auktoriteetin.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä koululiikunta on ollut esillä MOVE-testien sekä koululiikuntaan liitettävien uskomusten kautta. Perusteltua on tarkastella tilannetta liikunnallisesti lahjakkaiden ja liikuntaa kilpailullisesti harrastavien näkökulmasta. Lisäksi suomalainen urheilu on ollut nosteessa palloilulajien kautta yksilölajien sijaan. Koululiikunnalla on osuutensa liikunnallisen elämän sekä lajivalintojen prosesseissa.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9897]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste