"Pelissä kaikki yritti ja oli mukana" : nuorten urheilijoiden käsityksiä koululiikunnasta
Anttila, Aleksi (2021)
Anttila, Aleksi
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-03-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102162110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102162110
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten urheilijoiden käsityksiä koululiikunnasta sekä sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat heidän käsityksissään koululiikunnan mielekkyyteen. Koululiikunnan tavoitteita ja sisältöjä ohjaa peruskoulussa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, jotka yläkoulun osalta painottavat myönteisen minäkuvan kehittämistä sekä positiivisia kokemuksia liikunnan oppitunneilta.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksen metodiset perustat ovat fenomenografian tutkimussuuntauksessa, sillä tutkimus pyrkii tuottamaan tietoa erilaisista käsityksistä. Tutkimukseen osallistui seitsemän nuorta urheilijaa Pirkanmaan alueelta. Tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmän avulla, joka analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Aikaisempi tutkimustieto toimi perustelemassa tutkimuksen tuloksia sekä kumoamassa niitä.
Tutkimustulokset osoittavat nuorten urheilijoiden käsittävän koululiikunnan olevan mahdollisuus pelata ja kilpailla yhdessä ryhmän kanssa. Osallistuminen ja yrittäminen nähdään tärkeänä tekijänä kasvattamassa liikuntatunnin mielekkyyttä. Opettajan rooli on ohjata oppituntia sekä jakaa vastuuta oppilaille. Urheilijat katsoivat tärkeäksi opettajan kiinnostuneisuuden liikuntaa kohden sekä riittävän auktoriteetin.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä koululiikunta on ollut esillä MOVE-testien sekä koululiikuntaan liitettävien uskomusten kautta. Perusteltua on tarkastella tilannetta liikunnallisesti lahjakkaiden ja liikuntaa kilpailullisesti harrastavien näkökulmasta. Lisäksi suomalainen urheilu on ollut nosteessa palloilulajien kautta yksilölajien sijaan. Koululiikunnalla on osuutensa liikunnallisen elämän sekä lajivalintojen prosesseissa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksen metodiset perustat ovat fenomenografian tutkimussuuntauksessa, sillä tutkimus pyrkii tuottamaan tietoa erilaisista käsityksistä. Tutkimukseen osallistui seitsemän nuorta urheilijaa Pirkanmaan alueelta. Tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmän avulla, joka analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Aikaisempi tutkimustieto toimi perustelemassa tutkimuksen tuloksia sekä kumoamassa niitä.
Tutkimustulokset osoittavat nuorten urheilijoiden käsittävän koululiikunnan olevan mahdollisuus pelata ja kilpailla yhdessä ryhmän kanssa. Osallistuminen ja yrittäminen nähdään tärkeänä tekijänä kasvattamassa liikuntatunnin mielekkyyttä. Opettajan rooli on ohjata oppituntia sekä jakaa vastuuta oppilaille. Urheilijat katsoivat tärkeäksi opettajan kiinnostuneisuuden liikuntaa kohden sekä riittävän auktoriteetin.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä koululiikunta on ollut esillä MOVE-testien sekä koululiikuntaan liitettävien uskomusten kautta. Perusteltua on tarkastella tilannetta liikunnallisesti lahjakkaiden ja liikuntaa kilpailullisesti harrastavien näkökulmasta. Lisäksi suomalainen urheilu on ollut nosteessa palloilulajien kautta yksilölajien sijaan. Koululiikunnalla on osuutensa liikunnallisen elämän sekä lajivalintojen prosesseissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8365]