Nordisk kulturkompetens i svenskundervisning : Behandling av temaområdet i gymnasieläroböcker i svenska som det andra inhemska språket
Heikkinen-Abdali, Lotta (2021)
Heikkinen-Abdali, Lotta
2021
Pohjoismaisten kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Scandinavian Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102102002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102102002
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen, miten kulttuurien tuntemusta käsitellään opetuksessa. Tutkin Fokus- kirjasarjaa, jota käytetään lukio-opetuksen ruotsin B1-oppimäärässä. Vuoden 2015 Lukion opetussuunnitelman perusteissa esitetään ainerajat ylittäviä aihekokonaisuuksia, joista yksi on kulttuurien tuntemus ja kansainvälisyys. Monikulttuurinen kielenopetus voidaankin nähdä prosessina, jonka tavoitteena on oppilaan kehittämä kulttuurien tuntemus. Pohjoismaisesta näkökulmasta on tärkeää, että pohjoismaisten kulttuurien tuntemusta opetetaan koulussa ruotsin kielen opetuksen yhteydessä, sillä Pohjoismainen yhteisö tarjoaa niin nuorille kuin aikuisillekin lukemattomia mahdollisuuksia opintojen ja työn saralla.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kulttuurien tuntemuksen aihekokonaisuutta käsitellään lukion ruotsin B1-oppimäärän oppikirjoissa pohjoismaisesta näkökulmasta. Tutkimuskysymysten avulla selvitetään, millaisten teemojen avulla aihekokonaisuutta käsitellään ruotsin oppikirjojen teksteissä ja millaisia ovat näiden tekstien kertojat.
Tutkimusmateriaalina on kaikki ne Fokus-kirjasarjan 14 tekstiä, joissa käsitellään kulttuurien tuntemuksen aihealuetta. Tutkimusmenetelmänä käytän laadullista, materiaalilähtöistä sisällönanalyysiä. Kolmivaiheinen analyysiprosessi aloitetaan keräämällä kaikki aihealuetta koskevat ilmaukset taulukoihin ja pelkistämällä jokainen ilmaus. Pelkistetyt ilmaukset ryhmitellään muodostaen niistä alaluokkia, jotka nimetään luokan sisältöä kuvaavalla käsitteellä. Abstrahoinnissa nämä alaluokat ryhmitellään siten, että muodostuu niitä yhdistäviä luokkia. Nämä luokat voidaan nähdä teemoina, joita teksteissä käsitellään.
Analyysin tuloksena saadaan esiin viisi teemaa, joiden avulla kirjasarjassa käsitellään kulttuurien tuntemusta pohjoismaisesta näkökulmasta. Teemat ovat pohjoismainen yhteisö, kielitaidot, ympäristö Pohjoismaissa, kulttuuri-identiteetti ja monikulttuurinen yhteiskunta. Kaikki nämä teemat voidaan nähdä kulttuurikompetenssin kehittymiseen merkittävästi vaikuttavina tekijöinä. Monesti tekstien kertojina on nuoria ja opiskelijoita, jotka ovat samaistuttavia oppikirjojen kohderyhmälle ja voivat sitä kautta herättää kiinnostusta aiheeseen. Monesti teemoja käsitellään myös objektiivisesta näkökulmasta, jolloin esitetyt väittämät tuntuvat luotettavammilta verrattuna minäkertojan omiin kokemuksiin.
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten kulttuurien tuntemuksen aihekokonaisuutta käsitellään lukion ruotsin B1-oppimäärän oppikirjoissa pohjoismaisesta näkökulmasta. Tutkimuskysymysten avulla selvitetään, millaisten teemojen avulla aihekokonaisuutta käsitellään ruotsin oppikirjojen teksteissä ja millaisia ovat näiden tekstien kertojat.
Tutkimusmateriaalina on kaikki ne Fokus-kirjasarjan 14 tekstiä, joissa käsitellään kulttuurien tuntemuksen aihealuetta. Tutkimusmenetelmänä käytän laadullista, materiaalilähtöistä sisällönanalyysiä. Kolmivaiheinen analyysiprosessi aloitetaan keräämällä kaikki aihealuetta koskevat ilmaukset taulukoihin ja pelkistämällä jokainen ilmaus. Pelkistetyt ilmaukset ryhmitellään muodostaen niistä alaluokkia, jotka nimetään luokan sisältöä kuvaavalla käsitteellä. Abstrahoinnissa nämä alaluokat ryhmitellään siten, että muodostuu niitä yhdistäviä luokkia. Nämä luokat voidaan nähdä teemoina, joita teksteissä käsitellään.
Analyysin tuloksena saadaan esiin viisi teemaa, joiden avulla kirjasarjassa käsitellään kulttuurien tuntemusta pohjoismaisesta näkökulmasta. Teemat ovat pohjoismainen yhteisö, kielitaidot, ympäristö Pohjoismaissa, kulttuuri-identiteetti ja monikulttuurinen yhteiskunta. Kaikki nämä teemat voidaan nähdä kulttuurikompetenssin kehittymiseen merkittävästi vaikuttavina tekijöinä. Monesti tekstien kertojina on nuoria ja opiskelijoita, jotka ovat samaistuttavia oppikirjojen kohderyhmälle ja voivat sitä kautta herättää kiinnostusta aiheeseen. Monesti teemoja käsitellään myös objektiivisesta näkökulmasta, jolloin esitetyt väittämät tuntuvat luotettavammilta verrattuna minäkertojan omiin kokemuksiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8354]