Valmentava esimies sosiaalisen työssä oppimisen mahdollistajana
Laitinen, Jarita (2021)
Laitinen, Jarita
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102011849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202102011849
Tiivistelmä
Tänä päivänä työelämän vaatimukset muuttuvat nopeasti tiedon uusiutumisen, tiedon määrän lisääntymisen, teknologisoitumisen, globalisoitumisen sekä työympäristöjen kompleksisuuden myötä. Tämä edellyttää jatkuvaa oppimista niin työntekijöiltä kuin organisaatioilta. Työssä oppiminen muodostuukin entistä merkittävämmäksi asiaksi, koska osaavat työntekijät pitävät yllä tehokkuutta ja tuloksellisuutta organisaatioissa. Työssä oppimisesta suurin osa tapahtuu informaalisti eli työpaikan arkisissa ja epämuodollisissa tilanteissa osallistumalla työyhteisön sosiaalisiin prosesseihin. Vuorovaikutus on kaiken oppimisen perusta. Valmentavalla esimiestyöllä voidaan tutkitusti vastata uudenlaisiin vaatimuksiin ohjata työntekijöiden oppimista.
Tutkimuksellani haluan selvittää, miten valmentava esimiestyö edistää sosiaalista oppimista työyhteisössä, jossa jatkuvan oppimisen tarve on arkipäivää. Tavoitteenani on ymmärtää, mitkä valmentavan esimiestyön tavat ja käytännöt edesauttavat sosiaalista työssä oppimista.
Tutkimus on fenomenografinen tapaustutkimus, johon teemahaastattelin kuutta ryhmäesimiestä kohdeorganisaatiosta. Tutkimuskohteenani on sosiaalisen oppimisen ilmiö tutkittavien esimiesten tiimeissä, jota tutkin esimiesten käsitysten kautta. Teemahaastatteluaineisto on analysoitu fenomenografista analyysitapaa käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan valmentava esimies edesauttaa sosiaalista työssä oppimista luomalla työyhteisöön avoimen kulttuurin, joka tapahtuu positiivisen, kannustavan ja vahvuuksia painottavan vuorovaikutuksen kautta. Lisäksi valmentava esimies luo osaamista valmentamalla työntekijää yksilöllisen ja tiedostavan oppimisen kautta, auttaen työntekijää itse oivaltamaan kehityskohteitaan ja vahvuuksiaan ja sitä kautta reflektoimaan omaa toimintaansa. Kolmanneksi sosiaalista oppimista edistävät esimiehen luomat osallistumisrakenteet.
Tutkimukseni vahvisti sitä, että esimiestyöllä on suuri merkitys työyhteisön toimintaan ja tämän tutkimuksen mukaan esimies on avaintekijä luomaan avointa vuorovaikutuksellista kulttuuria työyhteisöön, joka edesauttaa tiedon jakamista ja sosiaalista oppimista. Esimiestyöhön on erittäin tärkeää panostaa, ja etenkin valmentava esimiestyö näyttää soveltuvan työn murroksen aikakauteen. Tutkimuksessa nousi ilmi myös tunteiden käsittelyn ja itseluottamuksen tukemisen merkitys työssä suoriutumisessa.
Tutkimuksellani haluan selvittää, miten valmentava esimiestyö edistää sosiaalista oppimista työyhteisössä, jossa jatkuvan oppimisen tarve on arkipäivää. Tavoitteenani on ymmärtää, mitkä valmentavan esimiestyön tavat ja käytännöt edesauttavat sosiaalista työssä oppimista.
Tutkimus on fenomenografinen tapaustutkimus, johon teemahaastattelin kuutta ryhmäesimiestä kohdeorganisaatiosta. Tutkimuskohteenani on sosiaalisen oppimisen ilmiö tutkittavien esimiesten tiimeissä, jota tutkin esimiesten käsitysten kautta. Teemahaastatteluaineisto on analysoitu fenomenografista analyysitapaa käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan valmentava esimies edesauttaa sosiaalista työssä oppimista luomalla työyhteisöön avoimen kulttuurin, joka tapahtuu positiivisen, kannustavan ja vahvuuksia painottavan vuorovaikutuksen kautta. Lisäksi valmentava esimies luo osaamista valmentamalla työntekijää yksilöllisen ja tiedostavan oppimisen kautta, auttaen työntekijää itse oivaltamaan kehityskohteitaan ja vahvuuksiaan ja sitä kautta reflektoimaan omaa toimintaansa. Kolmanneksi sosiaalista oppimista edistävät esimiehen luomat osallistumisrakenteet.
Tutkimukseni vahvisti sitä, että esimiestyöllä on suuri merkitys työyhteisön toimintaan ja tämän tutkimuksen mukaan esimies on avaintekijä luomaan avointa vuorovaikutuksellista kulttuuria työyhteisöön, joka edesauttaa tiedon jakamista ja sosiaalista oppimista. Esimiestyöhön on erittäin tärkeää panostaa, ja etenkin valmentava esimiestyö näyttää soveltuvan työn murroksen aikakauteen. Tutkimuksessa nousi ilmi myös tunteiden käsittelyn ja itseluottamuksen tukemisen merkitys työssä suoriutumisessa.