"Hei ota musta kuva, kun mä teen tämän" : Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä mediakasvatuksen hyödyntämisestä pedagogisessa dokumentoinnissa
Nykopp-Partio, Cia; Jussila, Julia (2021)
Nykopp-Partio, Cia
Jussila, Julia
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101291796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101291796
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kohdistuu pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksen toimintaa arvioivana ja kehittävänä työmenetelmänä sekä varhaiskasvatusikäisten lasten mediakasvatukseen. Pedagoginen dokumentointi ja sen toteuttaminen mediakasvatuksen keinoin perustuvat lapsen kokemusmaailman kartoittamiseen ja lapsen osallisuuden tukemiseen. Tutkimuksen aihe pohjautuu valtakunnalliseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2018, joka velvoittavana asiakirjana ohjaa varhaiskasvatustoimintaa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä mediakasvatuksen hyödyntämisestä pedagogisessa dokumentoinnissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten lasten osallisuus näkyy mediakasvatuksen menetelmiä hyödyntävässä pedagogisessa dokumentoinnissa. Tutkimuksen avulla vastataan kolmeen tutkimuskysymykseen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty marraskuussa 2020 Pirkanmaalta yhdestä kaupungista ja yhdestä kunnasta. Aineistoa varten haastateltiin kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kolmen teeman kautta, jotka sisälsivät kysymyksiä haastattelutilanteen tueksi. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat hyödyntävät työssään monipuolisesti kuvallisia ja sanallisia mediakasvatuksen menetelmiä sekä yhdistelevät niitä. Menetelmistä korostuivat etenkin valo- ja videokuvaaminen. Tutkimuksessa selvisi, että mediakasvatuksen hyödyntämistä rajoittavat tekijät jakautuvat lapseen, kasvattajiin ja työyhteisöön liittyviin tekijöihin. Samat tekijät lukeutuivat toisaalta myös tukeviin tekijöihin, joihin kuului lisäksi välineisiin liittyvät tekijät. Rajoittavista ja tukevista tekijöistä nousi esiin se, että varhaiskasvatuksen opettajat näkivät osaamisen puutteen ja negatiivisen asenteen rajoitteina, mutta samalla mielsivät oman osaamisensa ja asenteensa hyviksi. Tutkimustulosten mukaan lasten osallisuus pedagogisessa dokumentoinnissa ilmeni sekä dokumenttien tuottamisessa että niiden tarkastelussa. Dokumenttien tuottamisessa lasten osallisuutta tuettiin siten, että lapset saivat itse tuottaa ja laatia dokumentteja tai vaikuttaa dokumentoinnin kohteen valintaan. Lisäksi lasten osallisuuteen viitattiin varhaiskasvatuksen opettajien puheissa koskien dokumentoinnin kohteita, joissa korostui joko lapsi yksilönä tai ryhmän yhteinen toiminta.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä mediakasvatuksen hyödyntämisestä pedagogisessa dokumentoinnissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten lasten osallisuus näkyy mediakasvatuksen menetelmiä hyödyntävässä pedagogisessa dokumentoinnissa. Tutkimuksen avulla vastataan kolmeen tutkimuskysymykseen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty marraskuussa 2020 Pirkanmaalta yhdestä kaupungista ja yhdestä kunnasta. Aineistoa varten haastateltiin kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kolmen teeman kautta, jotka sisälsivät kysymyksiä haastattelutilanteen tueksi. Tutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat hyödyntävät työssään monipuolisesti kuvallisia ja sanallisia mediakasvatuksen menetelmiä sekä yhdistelevät niitä. Menetelmistä korostuivat etenkin valo- ja videokuvaaminen. Tutkimuksessa selvisi, että mediakasvatuksen hyödyntämistä rajoittavat tekijät jakautuvat lapseen, kasvattajiin ja työyhteisöön liittyviin tekijöihin. Samat tekijät lukeutuivat toisaalta myös tukeviin tekijöihin, joihin kuului lisäksi välineisiin liittyvät tekijät. Rajoittavista ja tukevista tekijöistä nousi esiin se, että varhaiskasvatuksen opettajat näkivät osaamisen puutteen ja negatiivisen asenteen rajoitteina, mutta samalla mielsivät oman osaamisensa ja asenteensa hyviksi. Tutkimustulosten mukaan lasten osallisuus pedagogisessa dokumentoinnissa ilmeni sekä dokumenttien tuottamisessa että niiden tarkastelussa. Dokumenttien tuottamisessa lasten osallisuutta tuettiin siten, että lapset saivat itse tuottaa ja laatia dokumentteja tai vaikuttaa dokumentoinnin kohteen valintaan. Lisäksi lasten osallisuuteen viitattiin varhaiskasvatuksen opettajien puheissa koskien dokumentoinnin kohteita, joissa korostui joko lapsi yksilönä tai ryhmän yhteinen toiminta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]