Tukahdutettu identiteetti : Afroamerikkalaisen työväen identiteetin ilmaisu blueslaulujen kautta 1930-luvun Yhdysvaltojen eteläisissä osavaltioissa
Repo, Roope (2021)
Repo, Roope
2021
Historian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101301801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101301801
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee Afroamerikkalaisen työväen identiteetin ilmaisua ja kokemusta blueslaulujen kautta 1930-luvun Yhdysvaltojen eteläisissä osavaltioissa. Halusin selvittää, mitä musiikki voi kertoa vähemmistön identiteetistä ja tunteista. Lähdeaineistona olen hyödyntänyt John ja Ruby Lomaxin vuonna 1939 tekemän eteläisten osavaltioiden musiikinkeruuretken äänitallenteita ja kirjallisia lyriikoita. Kyseinen lähdekokonaisuus vie syvälle afroamerikkalaiseen kansanmusiikkiperinteeseen, ja kertoo tätä kautta myös paljon afroamerikkalaisesta identiteetistä. Tämän lisäksi olen käyttänyt lähteenä Milton Meltzerin kirjaan ”Black Americans: A History in Their Own Words” kerättyjä aikalaishaastatteluja, joissa afroamerikkalaiset kertovat omin sanoin omasta identiteetin kokemuksestaan ja tunteistaan. Käytän näitä haastatteluja tukemaan laulujen pohjalta tekemiäni päätelmiä. Vastaan kysymykseen, miten identiteettiä ilmaistiin tutkimieni laulujen lyriikoissa, ja teen tämän perusteella päätelmiä siitä, millaista identiteetin kokeminen oli. Tavoitteenani oli myös selvittää, mitä laulujen lyriikat kertovat ajan ja yhteiskunnan ilmapiiristä ja hengestä. Tutkielmani alkupuolella taustoitan ajallista ja paikallista kontekstia perusteellisesti, ja tätä kautta pyrin viemään lukijan siihen maailmaan, jossa 1930-luvulla eteläisissä osavaltioissa asuva työväenluokan afroamerikkalainen eli. Puhun näistä asioista yleisestä näkökulmasta, mutta keskityn analyysissä painottamaan sitä, miten asiat vaikuttivat afroamerikkalaiseen, afroamerikkalaisen itsensä näkökulmasta.
Identiteetin ja tunnehistorian käsitteet ovat keskeisessä roolissa tässä tutkielmassa. Metodini on tehdä lyriikoista analyysia yhdistämällä lyriikoiden sanomaa tunnehistoriaan ja identiteetin kokemukseen. Samalla metodilla analysoin myös afroamerikkalaisten antamia aikalaishaastatteluja. Koetan löytää haastattelujen sisällöstä identiteetistä tai tunteista kertovaa sanomaa, jota voin peilata tunnehistorian menetelmiin ja identiteetin käsitteeseen. Identiteetin käsitteen tutkimisessa olen hyödyntänyt Stuart Hallin teosta ”Identiteetti”. Tunnehistorian käsitteisiin ja menetelmiin olen tutustunut Rob Boddicen ”History of Emotions” -kirjan avulla. Tutkielman loppupuolella vertailen kulttuurista identiteettiä ja tunnehistorian käsitteitä sekä aikalaishaastatteluja analysoimieni laulujen lyriikoihin. Selvitän, löytyykö lyriikoista tutkimuskirjallisuutta tukevaa materiaalia afroamerikkalaisten identiteetin kokemuksesta ja ilmaisusta. Lopussa selviää, mitä bluesmusiikki kertoi afroamerikkalaisten identiteetin kokemuksesta, ja mitä merkittävää blues antoi afroamerikkalaisille ja heidän yhteiselle identiteetilleen.
Identiteetin ja tunnehistorian käsitteet ovat keskeisessä roolissa tässä tutkielmassa. Metodini on tehdä lyriikoista analyysia yhdistämällä lyriikoiden sanomaa tunnehistoriaan ja identiteetin kokemukseen. Samalla metodilla analysoin myös afroamerikkalaisten antamia aikalaishaastatteluja. Koetan löytää haastattelujen sisällöstä identiteetistä tai tunteista kertovaa sanomaa, jota voin peilata tunnehistorian menetelmiin ja identiteetin käsitteeseen. Identiteetin käsitteen tutkimisessa olen hyödyntänyt Stuart Hallin teosta ”Identiteetti”. Tunnehistorian käsitteisiin ja menetelmiin olen tutustunut Rob Boddicen ”History of Emotions” -kirjan avulla. Tutkielman loppupuolella vertailen kulttuurista identiteettiä ja tunnehistorian käsitteitä sekä aikalaishaastatteluja analysoimieni laulujen lyriikoihin. Selvitän, löytyykö lyriikoista tutkimuskirjallisuutta tukevaa materiaalia afroamerikkalaisten identiteetin kokemuksesta ja ilmaisusta. Lopussa selviää, mitä bluesmusiikki kertoi afroamerikkalaisten identiteetin kokemuksesta, ja mitä merkittävää blues antoi afroamerikkalaisille ja heidän yhteiselle identiteetilleen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]