Tiedostetaan stereotypioita ja kohdataan yksilöllisesti: luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä sukupuolitietoisesta opetuksesta
Pelto, Aino (2021)
Pelto, Aino
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101291794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101291794
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä sukupuolitietoisesta opetuksesta, sekä valmiuksia opetuksen toteuttamiseen. Sukupuolitietoisella opetuksella pyritään tunnistamaan ja muuttamaan yhteiskunnan sukupuolittuneita rakenteita sekä edistämään tasa-arvoa. Sukupuolitietoisuutta tarvitaan, jotta oppilaat voidaan kohdata yksilöllisesti ja samanarvoisesti.
Tutkimus toteutettiin eläytymismenetelmällä, ja aineisto muodostui 13 luokanopettajaopiskelijan tarinasta. Tavoitteena oli saada vastaajajoukko eläytymään kehyskertomukseen, jonka avulla heidän tuli kirjoittaa onnistuneesta ja epäonnistuneesta sukupuolitietoisesta opetuksesta opettajan roolissa. Aineisto kerättiin sähköisen lomakkeen avulla ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus avaa luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä siitä, mikä nähdään sukupuolitietoisena toimintana ja mikä puolestaan ei. Tuloksista voitiin päätellä, että sukupuolitietoisena opetuksena pidettiin oppilaan yksilöllistä kohtaamista. Pyrittiin tietoisesti välttämään stereotyyppisiä tai sukupuolen ohjaamia ajatuksia sekä käyttämään monipuolisia työskentelytapoja. Oppilaan sukupuolen mukaan ei tehty oletuksia hänen taidoistaan tai luonteestaan. Epäonnistuneena pidettiin sukupuolen ohjaamaa toimintaa, jolloin opettaja oletti oppilaiden kiinnostuksen kohteita, taitoja ja ominaisuuksia sukupuolen mukaan. Tällöin sukupuoli nähtiin myös muuttumattomana ja kaksijakoisena.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on melko hyvät valmiudet sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamiseen. Sukupuolitietoisia toimintatapoja tiedettiin, ja sukupuoliin liitettyjä stereotypioita tunnistettiin sekä osattiin välttää. Opetusmateriaalin sukupuolittuneisuus ja sukupuolen ymmärtäminen moninaisena jäivät aineistossa kuitenkin vähälle huomiolle. Tutkimuksen tuloksista ei voida päätellä, onko hankittu tietotaito saatu luokanopettajakoulutuksesta vai sen ulkopuolelta, mutta tulokset kertovat opiskelijoiden olevan valveutuneita tasa-arvotyön ja sukupuolitietoisen opetuksen osalta.
Tutkimus toteutettiin eläytymismenetelmällä, ja aineisto muodostui 13 luokanopettajaopiskelijan tarinasta. Tavoitteena oli saada vastaajajoukko eläytymään kehyskertomukseen, jonka avulla heidän tuli kirjoittaa onnistuneesta ja epäonnistuneesta sukupuolitietoisesta opetuksesta opettajan roolissa. Aineisto kerättiin sähköisen lomakkeen avulla ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus avaa luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä siitä, mikä nähdään sukupuolitietoisena toimintana ja mikä puolestaan ei. Tuloksista voitiin päätellä, että sukupuolitietoisena opetuksena pidettiin oppilaan yksilöllistä kohtaamista. Pyrittiin tietoisesti välttämään stereotyyppisiä tai sukupuolen ohjaamia ajatuksia sekä käyttämään monipuolisia työskentelytapoja. Oppilaan sukupuolen mukaan ei tehty oletuksia hänen taidoistaan tai luonteestaan. Epäonnistuneena pidettiin sukupuolen ohjaamaa toimintaa, jolloin opettaja oletti oppilaiden kiinnostuksen kohteita, taitoja ja ominaisuuksia sukupuolen mukaan. Tällöin sukupuoli nähtiin myös muuttumattomana ja kaksijakoisena.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoilla on melko hyvät valmiudet sukupuolitietoisen opetuksen toteuttamiseen. Sukupuolitietoisia toimintatapoja tiedettiin, ja sukupuoliin liitettyjä stereotypioita tunnistettiin sekä osattiin välttää. Opetusmateriaalin sukupuolittuneisuus ja sukupuolen ymmärtäminen moninaisena jäivät aineistossa kuitenkin vähälle huomiolle. Tutkimuksen tuloksista ei voida päätellä, onko hankittu tietotaito saatu luokanopettajakoulutuksesta vai sen ulkopuolelta, mutta tulokset kertovat opiskelijoiden olevan valveutuneita tasa-arvotyön ja sukupuolitietoisen opetuksen osalta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]