Koulukiusaamisen vaikutukset
Marttila, Kari (2021)
Marttila, Kari
2021
Sosiaalityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101281776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101281776
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on tutkia koulukiusaamisesta johtuvia seurauksia. Tutkin koulukiusaamisesta johtuvia välittömiä ja kauaskantoisia seurauksia. Tarkastelen millä tavoin koulukiusaaminen vaikuttaa kiusattujen elämään välittömästi kiusaamisen tapahduttua ja millaisia seurauksia sillä on myöhemmin heidän elämässään.
Tutkielmani on laadullinen kirjallisuuskatsaus, jossa käytän hyväkseni integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Tässä tutkielmassa pyrin saamaan kokonaiskuvan kansainvälisten tutkimusten avulla koulukiusaamisesta johtuvista vaikutuksista. Valitsemani aineisto koostuu kymmenestä kansainvälisestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Artikkeleista kaksi on empiirisiä tutkimuksia ja kahdeksan kvantitatiivisia tutkimuksia. Aineiston olen analysoinut sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Tutkimuksen mukaan kiusaaminen vaikuttaa uhreihin negatiivisesti joko välittömästi tai myöhemmin heidän elämässään. Yhteistä kaikissa tutkimuksissa on, että kouluissa tapahtuva kiusaaminen on tunnustettu vakavaksi sosiaaliseksi ongelmaksi, johon liittyy useita lyhyen ja pitkän aikavälin kielteisiä seurauksia sekä tekijöille että uhreille. Kiusaamisen seurauksia olivat moninaiset fyysiset ja psyykkiset oireet. Kiusaamisella oli myös negatiivinen vaikutus uhrien itsetuntoon. Sosiaaliset seuraukset näkyivät negatiivisesti uhrien sosiaalisissa suhteissa. Koulumenestys laski kiusaamisen seurauksena ja pahimmillaan se aiheutti koulun keskeytymisen. Koulukiusaamisen seuraukset näkyivät myös uhrien aggressiivisena ja rikollisena käyttäytymisenä heidän elämässään.
Tutkielma antaa tietoa koulukiusaamisesta johtuvista välittömistä ja kauaskantoisista seurauksista. Tutkielmaa voi hyödyntää koulukiusaamisen ilmiön ymmärtämiseksi esimerkiksi kouluissa. Tutkielma auttaa ymmärtämään kuinka vakavat seuraukset koulukiusaamisella on oppilaille, jotka ovat joutuneet kiusaamisen uhreiksi.
Tutkielmani on laadullinen kirjallisuuskatsaus, jossa käytän hyväkseni integroivan kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Tässä tutkielmassa pyrin saamaan kokonaiskuvan kansainvälisten tutkimusten avulla koulukiusaamisesta johtuvista vaikutuksista. Valitsemani aineisto koostuu kymmenestä kansainvälisestä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Artikkeleista kaksi on empiirisiä tutkimuksia ja kahdeksan kvantitatiivisia tutkimuksia. Aineiston olen analysoinut sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Tutkimuksen mukaan kiusaaminen vaikuttaa uhreihin negatiivisesti joko välittömästi tai myöhemmin heidän elämässään. Yhteistä kaikissa tutkimuksissa on, että kouluissa tapahtuva kiusaaminen on tunnustettu vakavaksi sosiaaliseksi ongelmaksi, johon liittyy useita lyhyen ja pitkän aikavälin kielteisiä seurauksia sekä tekijöille että uhreille. Kiusaamisen seurauksia olivat moninaiset fyysiset ja psyykkiset oireet. Kiusaamisella oli myös negatiivinen vaikutus uhrien itsetuntoon. Sosiaaliset seuraukset näkyivät negatiivisesti uhrien sosiaalisissa suhteissa. Koulumenestys laski kiusaamisen seurauksena ja pahimmillaan se aiheutti koulun keskeytymisen. Koulukiusaamisen seuraukset näkyivät myös uhrien aggressiivisena ja rikollisena käyttäytymisenä heidän elämässään.
Tutkielma antaa tietoa koulukiusaamisesta johtuvista välittömistä ja kauaskantoisista seurauksista. Tutkielmaa voi hyödyntää koulukiusaamisen ilmiön ymmärtämiseksi esimerkiksi kouluissa. Tutkielma auttaa ymmärtämään kuinka vakavat seuraukset koulukiusaamisella on oppilaille, jotka ovat joutuneet kiusaamisen uhreiksi.