Ympäristötaiteen toteuttaminen esiopetusryhmän kanssa
Halme, Alina (2021)
Halme, Alina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101161386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101161386
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten ympäristötaidetta voidaan toteuttaa esiopetusryhmässä lasten kanssa. Aihetta on aiemmin tutkittu erityisesti Suomessa varhaiskasvatuksen yhteydessä niukasti. Aiheen tutkiminen on merkityksellistä kyseisen taiteenmuodon ajankohtaisuuden ja sen moninaisia oppimisen mahdollisuuksia tarjoavan luonteen vuoksi. Kandidaatintutkielman tavoitteena on selventää ympäristötaidetta taiteenmuotona ja tuoda esiin sen tarjoamat monipuoliset mahdollisuudet. Tavoitteena on lisäksi konkretisoida ympäristötaidetoiminnan toteuttamista esiopetuksessa.
Aiheeseen on tässä kandidaatintutkielmassa perehdytty laadullisen tutkimuksen kautta. Tutkimuksen tutkimuskysymys on ”Millä tavoin ympäristötaidetta voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksessa esiopetusryhmän kanssa?” Tutkimuksen tutkimusaineisto koostuu kahdesta puolistrukturoidusta asiantuntijahaastattelusta ja yhdestä havainnointiaineistosta. Aineisto tutkimukseen on kerätty syys- ja lokakuussa vuonna 2020.
Tutkimuksen tulokset osoittavat ympäristötaiteen olevan taiteenmuotona monipuolinen ja tarjoavan runsaasti mahdollisuuksia eri oppimisen osa-alueiden harjoitteluun esiopetuksessa. Tutkimuksen mukaan onnistunut ympäristötaidetoiminta esiopetuksessa lasten kanssa edellyttää toimintaa ohjaavalta aikuiselta huolellista suunnittelua ja valmistautumista. Tuloksissa painottuivat erityisesti ennalta huomioitavat asiat, kuten toiminnassa käytettävien tekniikoiden, materiaalien ja välineiden huolellinen suunnittelu, sään mukainen pukeutuminen, lasten kanssa keskusteleminen luonnon kunnioittavasta kohtelusta ja se, että lapset pääsevät ennalta suunnittelemaan omia teoksiaan. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin myös lasten kuuntelemisen tärkeys ympäristötaidetoiminnan aikana ja sitä suunniteltaessa. Aikuisen vastuu toiminnan toteuttamisesta painottui tutkimuksessa. Aikaisemmista ympäristötaideprojekteista ja tutkimuksista nousivat esiin osin samat teemat.
Jatkotutkimukselle ympäristötaiteen toteuttamisesta lasten kanssa ilmeni tämän tutkimuksen aikana tarvetta. Tutkimuksesta nousi esiin taiteenmuodon monipuolisuus ja sen tarjoamat useat mahdollisuudet esiopetuksessa. Ympäristötaiteen toteuttamista esiopetuksessa ja ylipäätään varhaiskasvatuksessa on tutkittu erityisesti Suomessa niukasti. Jatkotutkimukselle aiheesta olisi tarvetta erityisesti sen vuoksi, että ympäristötaiteen tarjoamia mahdollisuuksia voitaisiin hyödyntää varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa laajemmin.
Aiheeseen on tässä kandidaatintutkielmassa perehdytty laadullisen tutkimuksen kautta. Tutkimuksen tutkimuskysymys on ”Millä tavoin ympäristötaidetta voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksessa esiopetusryhmän kanssa?” Tutkimuksen tutkimusaineisto koostuu kahdesta puolistrukturoidusta asiantuntijahaastattelusta ja yhdestä havainnointiaineistosta. Aineisto tutkimukseen on kerätty syys- ja lokakuussa vuonna 2020.
Tutkimuksen tulokset osoittavat ympäristötaiteen olevan taiteenmuotona monipuolinen ja tarjoavan runsaasti mahdollisuuksia eri oppimisen osa-alueiden harjoitteluun esiopetuksessa. Tutkimuksen mukaan onnistunut ympäristötaidetoiminta esiopetuksessa lasten kanssa edellyttää toimintaa ohjaavalta aikuiselta huolellista suunnittelua ja valmistautumista. Tuloksissa painottuivat erityisesti ennalta huomioitavat asiat, kuten toiminnassa käytettävien tekniikoiden, materiaalien ja välineiden huolellinen suunnittelu, sään mukainen pukeutuminen, lasten kanssa keskusteleminen luonnon kunnioittavasta kohtelusta ja se, että lapset pääsevät ennalta suunnittelemaan omia teoksiaan. Tutkimuksen tuloksista nousi esiin myös lasten kuuntelemisen tärkeys ympäristötaidetoiminnan aikana ja sitä suunniteltaessa. Aikuisen vastuu toiminnan toteuttamisesta painottui tutkimuksessa. Aikaisemmista ympäristötaideprojekteista ja tutkimuksista nousivat esiin osin samat teemat.
Jatkotutkimukselle ympäristötaiteen toteuttamisesta lasten kanssa ilmeni tämän tutkimuksen aikana tarvetta. Tutkimuksesta nousi esiin taiteenmuodon monipuolisuus ja sen tarjoamat useat mahdollisuudet esiopetuksessa. Ympäristötaiteen toteuttamista esiopetuksessa ja ylipäätään varhaiskasvatuksessa on tutkittu erityisesti Suomessa niukasti. Jatkotutkimukselle aiheesta olisi tarvetta erityisesti sen vuoksi, että ympäristötaiteen tarjoamia mahdollisuuksia voitaisiin hyödyntää varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa laajemmin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]