Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten rooli sosiaalisessa mediassa ja kaupallisissa yhteistöissä sekä informaalin oppimisen välittyminen: Sosiaalisen median vaikuttajien näkemyksiä

Nyman, Rita (2021)

 
Avaa tiedosto
NymanRita.pdf (419.2Kt)
Lataukset: 



Nyman, Rita
2021

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-03
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101211588
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena sosiaalisen median vaikuttajat näkevät lapsen roolin sosiaalisessa mediassa ja kaupallisissa yhteistöissä sekä millaista informaalia oppimista tämän myötä välittyy. Aiempaa tutkimusta aiheesta ei juurikaan löydy, sillä ilmiö on melko uusi ja aiemmat tutkimukset ovat liittyneet hyvin pitkälti median muihin muotoihin, kuten peleihin. Aihetta on tarpeen tutkia, sillä tämän hetken keskusteluja valtaavat sosiaalisen median luomat vaarat ja uhkakuvat, mutta kuitenkin samaan aikaan se on myös monen sosiaalisen median vaikuttajan ja perheblogeja ylläpitävien äitien elinkeino.

Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja se vastaa kahteen eri tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen kysymys käsittelee sitä, millaisena lapsen rooli nähdään sosiaalisessa mediassa ja kaupallisissa yhteistöissä. Toisen kysymyksen avulla tarkastellaan, millaista informaalia oppimista sosiaalisen median käyttötottumuksista välittyy lapselle tai vanhemmalle. Haastattelut on toteutettu teemahaastattelun keinoin. Haastateltavina ovat kolme äitiä, jotka ovat myös aktiivisia sosiaalisen median vaikuttajia. Tutkimuksen aineisto on kerätty lokakuussa 2020.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasta yritetään usein suojella sosiaalisen median vaaroilta ja mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä vähemmän hänestä halutaan tuoda esiin tunnistettavia tietoja. Sosiaalisen median vaikuttajat haluavat kirjoittaa tärkeistä asioista, mutta kokevat tulevansa helposti kritisoiduiksi. Kaupallisten yhteistöiden myötä lapsille voi mahdollistua paljon, mutta se voi aiheuttaa myös paljon stressiä ja järjestelyjä.

Informaalia oppimista lapsille välittyy, mutta nykyajan lapset kasvavat jo keskelle sosiaalisen median maailmaa ja kuvauskulttuuria ja tottuvat siihen jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Leikkeihin tämä ei juuri välity, mutta se näkyy esimerkiksi lasten ammattihaaveissa sekä kasvatus- ja konfliktitilanteissa. Sosiaalisen median avulla pyritään luomaan avointa ja keskustelevaa ilmapiiriä. Haastatteluissa nousi esille se, että varsinaisia hyötyjä sosiaalisen median käytöstä on vaikeaa löytää lapsille ja tämä voisikin olla hyvä jatkotutkimuksen aihe.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste