Aktiivisuusrannekkeiden motivointikeinot
Ojala, Sampo (2021)
Ojala, Sampo
2021
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101211581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101211581
Tiivistelmä
Aktiivisuusrannekkeet ovat ranteeseen kiinnitettäviä laitteita, jotka mittaavat käyttäjän tietoja esimerkiksi hänen liikkumisestaan ja nukkumisestaan. Aktiivisuusrannekkeet synkronoidaan hyvin usein esimerkiksi käyttäjän älypuhelimeen, jolloin käyttäjä voi tutkia omia tietojaan älypuhelimen avulla. Aktiivisuusranneke on nykyään hyvin monipuolinen tuote ja ne usein rinnastetaan äly- ja urheilukelloihin, mutta ne ovat kuitenkin eri tuotteita.
Aktiivisuusrannekkeiden suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Aktiivisuusranneke kerää dataa ihmisen arjen toiminnoista. Saadun datan avulla käyttäjä voi seurata esimerkiksi päivittäisiä askelmääriään ja kalorikulutustaan. Aktiivisuusrannekkeiden toimintaan liittyy vahvasti myös sosiaaliset yhteisöt, joissa rannekkeen käyttäjä voi jakaa omia tuloksiaan ja haastaa muita käyttäjiä kilpailuihin. Vaikka aktiivisuusrannekkeesta saatu data koetaan yleisesti hauskaksi ja kiinnostavaksi, niin se ei silti ole tae laitteen pitkäaikaiskäytöstä, vaan se on helppo hylätä.
Tässä tutkielmassa tarkastelen kirjallisuuskatsauksen avulla mitkä ovat aktiivisuusrannekkeiden motivointikeinot ja miten ne pyrkivät sitouttamaan laitteen käyttäjää pitkäaikaisesti. Motivointikeinot voivat olla dataa kerääviä toimintoja (esimerkiksi päivittäin askelmäärä) tai sitten materiaalisia ominaisuuksia (esimerkiksi laitteen ulkoasu).
Aktiivisuusrannekkeet eivät itsessään pysty motivoimaan sen käyttäjiä liikkumaan pitkällä aikavälillä. Laitteen uutuudenviehätys katoaa varsin pian ja laitteen tarjoamat ulkoiset palkinnot, kuten virtuaaliset palkinnot sosiaalisissa yhteisöissä eivät toimi pitkällä aikavälillä. Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi, että jotta käyttäjä sitoutuu aktiivisuusrannekkeen käyttöön pitkäaikaisesti, on hänellä oltava vahva sisäinen motivaatio esimerkiksi painon pudottamiseen tai halu parantaa elintapojaan.
Aktiivisuusrannekkeiden suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Aktiivisuusranneke kerää dataa ihmisen arjen toiminnoista. Saadun datan avulla käyttäjä voi seurata esimerkiksi päivittäisiä askelmääriään ja kalorikulutustaan. Aktiivisuusrannekkeiden toimintaan liittyy vahvasti myös sosiaaliset yhteisöt, joissa rannekkeen käyttäjä voi jakaa omia tuloksiaan ja haastaa muita käyttäjiä kilpailuihin. Vaikka aktiivisuusrannekkeesta saatu data koetaan yleisesti hauskaksi ja kiinnostavaksi, niin se ei silti ole tae laitteen pitkäaikaiskäytöstä, vaan se on helppo hylätä.
Tässä tutkielmassa tarkastelen kirjallisuuskatsauksen avulla mitkä ovat aktiivisuusrannekkeiden motivointikeinot ja miten ne pyrkivät sitouttamaan laitteen käyttäjää pitkäaikaisesti. Motivointikeinot voivat olla dataa kerääviä toimintoja (esimerkiksi päivittäin askelmäärä) tai sitten materiaalisia ominaisuuksia (esimerkiksi laitteen ulkoasu).
Aktiivisuusrannekkeet eivät itsessään pysty motivoimaan sen käyttäjiä liikkumaan pitkällä aikavälillä. Laitteen uutuudenviehätys katoaa varsin pian ja laitteen tarjoamat ulkoiset palkinnot, kuten virtuaaliset palkinnot sosiaalisissa yhteisöissä eivät toimi pitkällä aikavälillä. Kirjallisuuskatsauksessa kävi ilmi, että jotta käyttäjä sitoutuu aktiivisuusrannekkeen käyttöön pitkäaikaisesti, on hänellä oltava vahva sisäinen motivaatio esimerkiksi painon pudottamiseen tai halu parantaa elintapojaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]