”Jos sitä on sivuttu jossain sivulauseessa niin ei se mitenkään riitä”: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 linjaus sukupuolesta moninaisena osana luokanopettajankoulutusta
Selonen, Iida (2021)
Selonen, Iida
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101191482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101191482
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella luokanopettajaopiskelijoiden kokemusta siitä, kuinka sukupuolta käsitellään osana luokanopettajankoulutusta. Kiinnostuksen kohteena oli myös se, kokevatko luokanopettajaopiskelijat saavansa koulutuksestaan tarvittavat valmiudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 linjauksen sukupuolesta moninaisena toteuttamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi koota luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia opettajuudesta ja opetussuunnitelman roolista yleisesti.
Tutkimuksen näkökulma oli fenomenologinen ja tutkimuskohteena olivat ilmiön sijaan luokanopettajaopiskelijoiden kokemukset ilmiöstä. Fenomenologinen näkökulma mahdollistaa tulkintojen laajentamisen yksittäisistä havainnoista yleisempään tarinaan.
Tutkimukseen valitut luokanopettajaopiskelijat olivat taustoiltaan erilaisia, eri vaiheessa opintojaan ja opiskelivat eri yliopistoissa. Tutkimuksen kohderyhmää yhdisti kuitenkin aiempi perehtyneisyys sukupuolen moninaisuuteen. Tutkimuksen kohderyhmän rajaus perustui haastattelun esitestaukseen, joka osoitti, että aiempi taustatieto aiheesta oli välttämätöntä kysymyksiin vastaamiselle. Tutkimuksen haastattelut toteutettiin puhelimitse, sillä aineisto kerättiin vuoden 2020 koronaviruspandemian aikana.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat viitteitä siitä, ettei luokanopettajakoulutus nykyisellään tarjoa tarpeeksi kattavasti tietoa sukupuolesta moninaisena. Luokanopettajaopiskelijat kokivat sukupuolen moninaisuuden olevan väistämätön osa heidän tulevaisuuden työtehtäviään. Opiskelijoiden kokemuksista oli löydettävissä jaettu toivomus tiedon ja koulutuksen lisäämiselle sukupuolesta moninaisena. Luokanopettajaopiskelijoiden toiveet keskittyivät oppilaiden kohtaamiseen, sekä käytännön tietotaidon vahvistamiseen.
Tämän opinnäytetyön tuloksista voi hakea tukea luokanopettajankoulutuksen tarkasteluun sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisyyden näkökulmasta. Lisäksi tämän opinnäytetyön aiheissa käsitellään opetussuunnitelmien, koulutuksen hallinnan ja opettajuuden ideologista merkitystä opiskelijanäkökulmasta.
Julkaisu on saavutettava.
Tutkimuksen näkökulma oli fenomenologinen ja tutkimuskohteena olivat ilmiön sijaan luokanopettajaopiskelijoiden kokemukset ilmiöstä. Fenomenologinen näkökulma mahdollistaa tulkintojen laajentamisen yksittäisistä havainnoista yleisempään tarinaan.
Tutkimukseen valitut luokanopettajaopiskelijat olivat taustoiltaan erilaisia, eri vaiheessa opintojaan ja opiskelivat eri yliopistoissa. Tutkimuksen kohderyhmää yhdisti kuitenkin aiempi perehtyneisyys sukupuolen moninaisuuteen. Tutkimuksen kohderyhmän rajaus perustui haastattelun esitestaukseen, joka osoitti, että aiempi taustatieto aiheesta oli välttämätöntä kysymyksiin vastaamiselle. Tutkimuksen haastattelut toteutettiin puhelimitse, sillä aineisto kerättiin vuoden 2020 koronaviruspandemian aikana.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat viitteitä siitä, ettei luokanopettajakoulutus nykyisellään tarjoa tarpeeksi kattavasti tietoa sukupuolesta moninaisena. Luokanopettajaopiskelijat kokivat sukupuolen moninaisuuden olevan väistämätön osa heidän tulevaisuuden työtehtäviään. Opiskelijoiden kokemuksista oli löydettävissä jaettu toivomus tiedon ja koulutuksen lisäämiselle sukupuolesta moninaisena. Luokanopettajaopiskelijoiden toiveet keskittyivät oppilaiden kohtaamiseen, sekä käytännön tietotaidon vahvistamiseen.
Tämän opinnäytetyön tuloksista voi hakea tukea luokanopettajankoulutuksen tarkasteluun sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisyyden näkökulmasta. Lisäksi tämän opinnäytetyön aiheissa käsitellään opetussuunnitelmien, koulutuksen hallinnan ja opettajuuden ideologista merkitystä opiskelijanäkökulmasta.
Julkaisu on saavutettava.