Arvolupaus alustapohjaisessa KIBS-liiketoiminnassa: CASE: Asiantuntijavälitys
Perämäki, Valtteri (2021)
Perämäki, Valtteri
2021
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101191485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101191485
Tiivistelmä
Yksi digitaalisen transformaation merkittävimmistä ilmenemismuodoista ovat erilaiset digitaaliset palvelualustat, jotka mahdollistavat aiempaa vuorovaikutteisemman, ekosysteemimäisen arvonluonnin useiden eri toimijoiden ja toimijaryhmien kesken. Liiketoimintaa, joka rakentuu alustojen varaan, kutsutaan alustaliiketoiminnaksi. Tässä tutkimuksessa alustaliiketoimintaa tarkastellaan tietointensiivisten liike-elämän palveluiden eli niin sanotun KIBS-liiketoiminnan näkökulmasta. KIBS on perinteisesti mielletty pääasiassa yritysten väliseksi B2B-liiketoiminnaksi, jonka kontekstissa palvelualustoihin liittyvä tutkimus on ollut toistaiseksi verrattain vähäistä.
Tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa millä tavoin alustapohjaiseen liiketoimintaan siirtyminen vaikuttaa KIBS-liiketoiminnan arvolupauksiin. Tutkimus toteutettiin tutkittavan ilmiön jäsentelemättömästä luonteesta johtuen laadullisena tapaustutkimuksena ja kerätty aineisto analysoitiin induktiivista lähestymistapaa käyttäen. Tutkimuskohteena on IT-alalla toimiva asiantuntijavälitykseen erikoistunut yritys, joka on kehittämässä uudenlaista alustaratkaisua palvellakseen sidosryhmiään entistä paremmin. Tutkimustehtävään vastattiin yhdistellen pääasiassa teemahaastatteluin kerättyä empiiristä aineistoa, sekä KIBS-liiketoimintaa, alustaekosysteemejä ja arvolupausta käsittelevää tutkimuskirjallisuutta.
Tehdyn analyysin pohjalta syntynyt keskeinen havainto on, että alustapohjaiset liiketoimintamallit muuttavat KIBS-liiketoiminnan perinteistä B2B-näkökulman mukaista arvolupausta kohti avoimempaa, ekosysteemitasoon paremmin soveltuvaa A2A-näkökulmaa. Muutos edellyttää, että yritys huomioi arvolupauksessaan aiempaa monipuolisemmin erilaisia toimijoita ja toimijaryhmiä, pelkän yritystason sijaan. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta syntynyt uusi työkalu soveltuu niin ikään tarkastelemaan tätä arvolupauksessa tapahtuvaa näkökulmamuutosta. Työkalun hyödyntäminen avaa lisäksi useita arvolupaukseen ja alustaliiketoimintaan liittyviä jatkotutkimusmahdollisuuksia, jotka ulottuvat myös KIBS-liiketoiminnan ulkopuolelle.
Tutkimus on toteutettu osana laajempaa Tampereen korkeakouluyhteisössä toimivaa ja Business Finlandin rahoittamaa ROBINS-tutkimushanketta (2019–2022), jonka tavoitteena on edistää suomalaisten pk-yritysten digitaalista transformaatiota, sekä siirtymistä uusiin, entistä älykkäämpiin liiketoimintamalleihin.
Tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa millä tavoin alustapohjaiseen liiketoimintaan siirtyminen vaikuttaa KIBS-liiketoiminnan arvolupauksiin. Tutkimus toteutettiin tutkittavan ilmiön jäsentelemättömästä luonteesta johtuen laadullisena tapaustutkimuksena ja kerätty aineisto analysoitiin induktiivista lähestymistapaa käyttäen. Tutkimuskohteena on IT-alalla toimiva asiantuntijavälitykseen erikoistunut yritys, joka on kehittämässä uudenlaista alustaratkaisua palvellakseen sidosryhmiään entistä paremmin. Tutkimustehtävään vastattiin yhdistellen pääasiassa teemahaastatteluin kerättyä empiiristä aineistoa, sekä KIBS-liiketoimintaa, alustaekosysteemejä ja arvolupausta käsittelevää tutkimuskirjallisuutta.
Tehdyn analyysin pohjalta syntynyt keskeinen havainto on, että alustapohjaiset liiketoimintamallit muuttavat KIBS-liiketoiminnan perinteistä B2B-näkökulman mukaista arvolupausta kohti avoimempaa, ekosysteemitasoon paremmin soveltuvaa A2A-näkökulmaa. Muutos edellyttää, että yritys huomioi arvolupauksessaan aiempaa monipuolisemmin erilaisia toimijoita ja toimijaryhmiä, pelkän yritystason sijaan. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta syntynyt uusi työkalu soveltuu niin ikään tarkastelemaan tätä arvolupauksessa tapahtuvaa näkökulmamuutosta. Työkalun hyödyntäminen avaa lisäksi useita arvolupaukseen ja alustaliiketoimintaan liittyviä jatkotutkimusmahdollisuuksia, jotka ulottuvat myös KIBS-liiketoiminnan ulkopuolelle.
Tutkimus on toteutettu osana laajempaa Tampereen korkeakouluyhteisössä toimivaa ja Business Finlandin rahoittamaa ROBINS-tutkimushanketta (2019–2022), jonka tavoitteena on edistää suomalaisten pk-yritysten digitaalista transformaatiota, sekä siirtymistä uusiin, entistä älykkäämpiin liiketoimintamalleihin.