”Ette te voi niinku perseillä siellä ympäriinsä”: Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja uskomuksia opettajiin kohdistuvista odotuksista
Jaakkola, Juulia; Jaakola, Rosa (2021)
Jaakkola, Juulia
Jaakola, Rosa
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101191483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101191483
Tiivistelmä
Tutkielmamme käsittelee luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajien vapaa-ajan käyttäytymiseen kohdistuvista odotuksista sekä opiskelijoiden uskomuksia opettajien työajan pukeutumiseen kohdistuvista odotuksista. Opettajan roolin historiaan on kuulunut esimerkillisyys ja mallikansalaisuus, joita opettajien on kuulunut osoittaa niin pukeutumisellaan kuin käytöksellään. Nykypäivän opettajan roolissa korostuu asiantuntijuus, eikä opettajille ole selkeitä ohjeistuksia esimerkiksi työpukeutumiseen. Tutkielmamme tavoitteena on tuottaa lisätietoa sitä, millaisia odotuksia opettajien pukeutumiseen ja käytökseen kohdistuu nykypäivänä.
Toteutimme tutkimuksen haastattelemalla kuutta maisterivaiheessa olevaa luokanopettajaopiskelijaa, joilla oli vaihtelevasti kokemusta opettajan työstä. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkielman ensimmäisessä teoriaosuudessa käsittelemme opettajuuteen kohdistuvia rooliodotuksia, mallikansalaisuuden historiaa sekä opettajan vapaa-aikaa. Toisessa teoriaosuudessa perehdymme opettajan pukeutumiseen liittyviin odotuksiin sekä opettajan pukeutumisen historiaan. Kolmas teoriaosuus esittelee akateemisen heimokulttuurin merkitystä opettajien käyttäytymisessä ja pukeutumisessa.
Tutkimuksemme perusteella luokanopettajaopiskelijoilla oli kokemuksia mallikansalaisuuden odotuksesta opettajan vapaa-ajalla. Opettajien odotetaan olevan tavoitettavissa myös vapaa-ajallaan ja käyttäytyvän esimerkillisesti. Opiskelijoiden kokemusten perusteella myöskään julkinen alkoholinkäyttö ei ole opettajalle sopivaksi koettua toimintaa. Luokanopettajaopiskelijoiden uskomusten perusteella opettajat osoittavat työajan pukeutumisellaan yhteisöön kuuluvuutta ja roolin mukaista pukeutumista. Lisäksi uskomuksien mukaan naispuolisten opettajien pukeutumiseen liittyy enemmän kirjoittamattomia sääntöjä kuin miespuolisten opettajien pukeutumiseen, jolloin naisopettajien odotetaan pukeutuvan siveellisesti ja siististi. Tutkimustuloksemme olivat hyvin yhdenmukaisia aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa.
Toteutimme tutkimuksen haastattelemalla kuutta maisterivaiheessa olevaa luokanopettajaopiskelijaa, joilla oli vaihtelevasti kokemusta opettajan työstä. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkielman ensimmäisessä teoriaosuudessa käsittelemme opettajuuteen kohdistuvia rooliodotuksia, mallikansalaisuuden historiaa sekä opettajan vapaa-aikaa. Toisessa teoriaosuudessa perehdymme opettajan pukeutumiseen liittyviin odotuksiin sekä opettajan pukeutumisen historiaan. Kolmas teoriaosuus esittelee akateemisen heimokulttuurin merkitystä opettajien käyttäytymisessä ja pukeutumisessa.
Tutkimuksemme perusteella luokanopettajaopiskelijoilla oli kokemuksia mallikansalaisuuden odotuksesta opettajan vapaa-ajalla. Opettajien odotetaan olevan tavoitettavissa myös vapaa-ajallaan ja käyttäytyvän esimerkillisesti. Opiskelijoiden kokemusten perusteella myöskään julkinen alkoholinkäyttö ei ole opettajalle sopivaksi koettua toimintaa. Luokanopettajaopiskelijoiden uskomusten perusteella opettajat osoittavat työajan pukeutumisellaan yhteisöön kuuluvuutta ja roolin mukaista pukeutumista. Lisäksi uskomuksien mukaan naispuolisten opettajien pukeutumiseen liittyy enemmän kirjoittamattomia sääntöjä kuin miespuolisten opettajien pukeutumiseen, jolloin naisopettajien odotetaan pukeutuvan siveellisesti ja siististi. Tutkimustuloksemme olivat hyvin yhdenmukaisia aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]