Peppi Pitkätossu arvokasvattajana : narratiivinen tutkimus tarinan välittämiin arvoihin
Niemi-Korpi, Annaliina (2021)
Niemi-Korpi, Annaliina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-02-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101131232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101131232
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, mitä arvoja Peppi Pitkätossu -kirja välittää lapsille kasvatuksen näkökulmasta. Arvojen tunnistaminen kirjallisuudesta on tärkeää, sillä lapset myötäelävät kirjojen henkilöiden tunteita ja tekemisiä ja oppivat niiden kautta myös itsestään. Arvot mainitaan myös useassa kohtaa perusopetuksen opetussuunnitelmaa, joten niihin pohjautuva tutkimus kasvatuksen kentällä oli relevantti.
Tutkimusaineistoon toteutettiin narratiivinen analyysi, jossa keskityttiin aineiston luokitteluun. Luokittelun runkona käytettiin Ahlmanin arvoluokittelua. Aineiston läpikäymisessä hyödynnettiin kahden luennan mallia, jonka tarkoituksena oli muodostaa ensiksi kokonaiskuva aineistosta ja sen jälkeen syventyä tutkimuksen kannalta olennaisiin katkelmiin. Aineistosta nostettiin toisen luennan aikana sellaisia katkelmia, joista löytyi piirteitä Ahlmanin eri arvoluokista. Katkelmat luokiteltiin arvoluokkien alle, jonka jälkeen niiden välittämiä arvoja tulkittiin ja merkityksiä avattiin.
Katkelmia analysoimalla huomattiin, että kirjassa nousi monella tavalla esiin auktoriteettien vastustaminen, mutta myös heikoista huolen pitäminen. Päätuloksina voitiin pitää kirjassa jatkuvasti esiin nousseita teemoja: hauskanpitoa, itsenäisyyttä ja toisten pyyteetöntä auttamista.
Tuloksista ja kirjan tekstin tulkinnasta nousi esiin myös vapauden arvo, jonka kautta Pepin voidaan nähdä edustavan vapaan kasvatuksen ideaa. Arvojen tulkinnan kautta huomattiin Pepin rikkoneen monella tapaa aikansa kasvatusnormeja ja ilmentäneen uudenlaista kuvaa tyttöydestä. Arvojen tulkinnassa otettiin huomioon kirjoitusajan kasvatuskäsitysten eroaminen nykyajasta.
Tutkimuksen tulokset antavat kasvattajille tietoa, minkälaisia arvoja Peppi Pitkätossu -teos välittää lapsille, sekä rohkaisee käyttämään lastenkirjallisuutta osana kasvatusta. Tutkimuksessa nousi esiin myös idea jatkotutkimukselle, jossa voitaisiin tarkastella lisää sitä, kuinka kirjasta nousevat arvot todellisuudessa tukevat nykyistä kasvatusajattelua.
Tutkimusaineistoon toteutettiin narratiivinen analyysi, jossa keskityttiin aineiston luokitteluun. Luokittelun runkona käytettiin Ahlmanin arvoluokittelua. Aineiston läpikäymisessä hyödynnettiin kahden luennan mallia, jonka tarkoituksena oli muodostaa ensiksi kokonaiskuva aineistosta ja sen jälkeen syventyä tutkimuksen kannalta olennaisiin katkelmiin. Aineistosta nostettiin toisen luennan aikana sellaisia katkelmia, joista löytyi piirteitä Ahlmanin eri arvoluokista. Katkelmat luokiteltiin arvoluokkien alle, jonka jälkeen niiden välittämiä arvoja tulkittiin ja merkityksiä avattiin.
Katkelmia analysoimalla huomattiin, että kirjassa nousi monella tavalla esiin auktoriteettien vastustaminen, mutta myös heikoista huolen pitäminen. Päätuloksina voitiin pitää kirjassa jatkuvasti esiin nousseita teemoja: hauskanpitoa, itsenäisyyttä ja toisten pyyteetöntä auttamista.
Tuloksista ja kirjan tekstin tulkinnasta nousi esiin myös vapauden arvo, jonka kautta Pepin voidaan nähdä edustavan vapaan kasvatuksen ideaa. Arvojen tulkinnan kautta huomattiin Pepin rikkoneen monella tapaa aikansa kasvatusnormeja ja ilmentäneen uudenlaista kuvaa tyttöydestä. Arvojen tulkinnassa otettiin huomioon kirjoitusajan kasvatuskäsitysten eroaminen nykyajasta.
Tutkimuksen tulokset antavat kasvattajille tietoa, minkälaisia arvoja Peppi Pitkätossu -teos välittää lapsille, sekä rohkaisee käyttämään lastenkirjallisuutta osana kasvatusta. Tutkimuksessa nousi esiin myös idea jatkotutkimukselle, jossa voitaisiin tarkastella lisää sitä, kuinka kirjasta nousevat arvot todellisuudessa tukevat nykyistä kasvatusajattelua.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]