Kestävin askelin kohti kestävää matkailua?
Valtonen, Saga (2021)
Valtonen, Saga
2021
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-01-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101081135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202101081135
Tiivistelmä
Kyseisessä kandidaatintutkielmassa käsitellään kestävää matkailua Tampereen kaupunkiseudulla ja tutkimuksessa selvitetään, miten kestävä matkailu ymmärretään matkailustrategiassa. Tutkimuksen alakysymyksiä ovat, minkälaisen position matkailija saa ja mitkä ovat keskeisimmät diskurssit strategiassa. Tutkimuksen analyysi toteutetaan diskurssianalyysin faktuaalisen argumentaation näkökulmasta sekä analysoiden aineistossa käytettyjä retorisia keinoja.
Aineiston keskeisimmiksi diskursseiksi nousivat kuluttamisen, digitaalisen saatavuuden ja kestävyyden diskurssit. Matkailua pidetään keskeisenä kuluttamisen muotona, minkä vuoksi kuluttamisen diskurssi sai merkityksellisimmän aseman. Matkailija nähtiin pääosin kuluttajana, joka vaikuttaa matkailumarkkinoihin arvojensa kautta. Matkailijaa pidetään diginatiivina, jolle tietotekniikan käyttäminen on vaivatonta ja itsestään selvää. Tietotekniseen osaamiseen haluttiin vastata kehittämällä alueen digitaalista saatavuutta.
Kestävyyttä käsitellään aineistossa hyvin yleispiirteisesti eikä sitä kytketty alueen matkailukenttään konkreettisesti. Kestävyys nähdään sekä maailmaa että kuluttajia ohjaavana arvona. Kestävyyden taloudellisen, ekologisen ja sosio-kulttuurisen näkökulman välille muodostui alisteinen suhde, koska strategia on niin vahvasti talouskeskeinen. Kestävyys sai aineistossa odotettua pienemmän merkityksen. Tutkimuksen mukaan kestävyys jää helposti muiden kokonaisuuksien alle.
Aineiston keskeisimmiksi diskursseiksi nousivat kuluttamisen, digitaalisen saatavuuden ja kestävyyden diskurssit. Matkailua pidetään keskeisenä kuluttamisen muotona, minkä vuoksi kuluttamisen diskurssi sai merkityksellisimmän aseman. Matkailija nähtiin pääosin kuluttajana, joka vaikuttaa matkailumarkkinoihin arvojensa kautta. Matkailijaa pidetään diginatiivina, jolle tietotekniikan käyttäminen on vaivatonta ja itsestään selvää. Tietotekniseen osaamiseen haluttiin vastata kehittämällä alueen digitaalista saatavuutta.
Kestävyyttä käsitellään aineistossa hyvin yleispiirteisesti eikä sitä kytketty alueen matkailukenttään konkreettisesti. Kestävyys nähdään sekä maailmaa että kuluttajia ohjaavana arvona. Kestävyyden taloudellisen, ekologisen ja sosio-kulttuurisen näkökulman välille muodostui alisteinen suhde, koska strategia on niin vahvasti talouskeskeinen. Kestävyys sai aineistossa odotettua pienemmän merkityksen. Tutkimuksen mukaan kestävyys jää helposti muiden kokonaisuuksien alle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9819]